BOSCH: Z małej chmury dużo danych


Bosch Internet Rzeczy Dla realizacji własnych usług w obszarze tzw. Internetu Rzeczy (w skrócie IoT – od ang. Internet of Things) Bosch uruchomił chmurę danych (Cloud) w swoim centrum obliczeniowym w Niemczech. Praktyczne zastosowania Internetu Rzeczy bazują na platformie Bosch IoT Suite, która oferuje wszystkie funkcje potrzebne do zintegrowania urządzeń, ich indywidualnych użytkowników i firm. Ponad pięć milionów urządzeń już zostało podłączonych do platformy IoT Suite.

Dziś globalna sieć dostarcza w czasie rzeczywistym informacje o sytuacji na drogach, np. o wypadkach, korkach czy prowadzonych robotach. Ale to dopiero początek. – Na przykład transmisja danych ze sterowników w pojazdach może stać się podstawą dla opracowania planów serwisowych lub zaleceń dotyczących niższego zużycia paliwa. Usługi te oznaczają wsparcie dla efektywnego zarządzania flotą pojazdów – mówi dr Markus Heyn, członek zarządu firmy Bosch. Oto kilka przykładów nowych rozwiązań Boscha dla świata zintegrowanego w sieci.

Wolne miejsca parkingowe…

Czujniki zainstalowane przez firmę Bosch na 15 parkingach Park+Ride (Parkuj+Jedź), zlokalizowanych wzdłuż trasy kolei miejskiej S2 i S3 w Stuttgarcie będą informować, czy miejsce parkingowe jest wolne czy zajęte. Dane z czujników trafią przez internet do chmury obliczeniowej Bosch IoT Cloud, gdzie z dokładnością do minuty będzie aktualizowana mapa wolnych miejsc parkingowych. Będzie ona udostępniana kierowcom przez aplikację mobilną oraz na stronie internetowej przedsiębiorstwa transportu publicznego VVS (Verkehrs- und Tarifverbunds Stuttgart GmbH) w Stuttgarcie. Kierowca, który wie, że bez problemu znajdzie wolne miejsce na parkingu P+R, chętniej przesiądzie się do pociągu zamiast jechać do celu samochodem. Pozwoli to zmniejszyć korki w mieście. Spośród parkingów biorących udział w projekcie pilotażowym najmniejszy dysponuje 49, a największy 520 miejscami. Realizacja projektu rozpoczęła się w marcu 2016 r. od zainstalowania czujników na parkingach i potrwa do czerwca 2018 r.

…także dla ciężarówek

Parkingi dla samochodów ciężarowych, zlokalizowane przy autostradach, są przeważnie przepełnione – szczególnie nocą. O tej porze wzrasta także zagrożenie kradzieżami. Bosch oferuje przewoźnikom i kierowcom pracującym na własny rachunek usługę Book-and-Park (Rezerwuj i Parkuj). Usługa udostępnia informacje o bezpiecznych miejscach parkingowych z możliwością ich zarezerwowania. Jeżeli kierowca będzie szukał wolnego miejsca, pojazd przekaże jego lokalizację i wyśle zapytanie do systemu. Następnie zostanie wyszukane w okolicy odpowiednie miejsce postojowe, a system nawigacyjny pokieruje kierowcę do wskazanego parkingu. Rezerwacja i płatność realizowane będą automatycznie i bezgotówkowo. System zostanie uruchomiony latem 2016 r. na platformie Bosch IoT Cloud.

Rabat dla rozważnych

Kierowcy, którzy zachowują się na drogach odpowiedzialnie będą mogli otrzymać od jednego z dużych niemieckich towarzystw ubezpieczeniowych specjalny rabat od składki ubezpieczeniowej. Dział Bosch Automotive Aftermarket zaoferuje odpowiednie rozwiązanie techniczne. Realizacja pomysłu wymaga zainstalowania w samochodzie jednostki CCU (Connectivity Control Unit), która będzie rejestrować dane dotyczące przyspieszenia, maksymalnej prędkości jazdy lub szybkości, z jaką pokonywane są zakręty. Dane te CCU prześle za pomocą wbudowanej karty SIM i sieci komórkowej do systemu komputerowego. Towarzystwo ubezpieczeniowe może na podstawie przesłanych informacji stworzyć profil kierowcy i tym najbardziej rozważnym i ostrożnym zaoferować rabat.

Ładunek pod nadzorem

O ile podczas produkcji możliwe jest prowadzenie nadzoru nad jakością wyrobów, o tyle ich dalsza droga do klienta często jest trudna do zweryfikowania. Nie dla specjalistów z Boscha. Opracowali oni rozwiązanie bazujące na czujnikach, oznaczone skrótem TraQ (Tracking and Quality – Śledzenie i Jakość), które pozwala monitorować jakość produktów w całym łańcuchu dostaw – aż do odebrania ich przez klientów. Jako to działa? Czujniki zintegrowane w opakowaniu lub produkcie rejestrują informacje istotne z punktu widzenia zapewnienia jakości, takie jak temperaturę, wstrząsy, natężenie światła lub wilgotność powietrza, a następnie przesyłają dane do chmury obliczeniowej. Aplikacja działająca w chmurze porównuje zmierzone wartości z parametrami dopuszczalnymi dla danego wyrobu. Jeśli któraś z wielkości granicznych zostanie przekroczona, w czasie rzeczywistym wysyłany jest sygnał alarmowy do klienta, dostawcy czy wykonawcy usługi. Ponadto czujnik dostarcza dane lokalizacyjne, które pozwalają obliczyć przewidywany czas dostawy i stanowią podstawę zoptymalizowanego zarządzania transportem. TraQ zostanie wprowadzony na rynek prawdopodobnie w 2017 roku. To jedno z rozwiązań, nad którymi pracują specjaliści z firmy Bosch. Celem jest inteligentne zarządzanie zdigitalizowanym łańcuchem dostaw.

Gdzie jest narzędzie?

Dzięki rozwiązaniu TrackMyTools firmy Bosch użytkownik może szybko dowiedzieć się, gdzie podziało się poszukiwane przez niego narzędzie. TrackMyTools wykorzystuje małe moduły Bluetooth naklejane na narzędzia. Co osiem sekund moduł wysyła sygnał, który w promieniu 30 metrów wykrywa aplikacja TrackMyTools zainstalowana na smartfonie lub tablecie użytkownika, np. mechanika w warsztacie samochodowym. Smartfon lub tablet wysyłają do chmury obliczeniowej informacje wraz z danymi o czasie, użytkowniku i ostatniej lokalizacji danego narzędzia. Jego właściciel ma przez internet dostęp do danych i może w każdej chwili sprawdzić, gdzie użytkowane są narzędzia. Może także elastycznie przydzielać pracownikom odpowiednie narzędzia i materiały. System wprowadzony został w ubiegłym roku i niedługo ma działać w ramach platformy Bosch IoT Cloud.

(C), graf. Bosch

Słowa kluczowe: ,

brak komentarzy

Trackbacks oraz Pingbacks

  1. Przez smartfona do wiertarki - oScianach.pl Serwis branży murarskiej - […] innowacją Boscha jest „TrackMyTools” – oparty na chmurze system zarządzania sprzętem, przeznaczony do zarządzania i lokalizacji […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*