/*

DAF: modele CF i XF nagrodzone tytyłem „Międzynarodowej ciężarówki roku 2018”


Tym razem nie jeden model, a dwa poddane podobnym zabiegom unowocześniającym — DAF-y CF i XF — otrzymały prestiżowy tytuł „Międzynarodowej ciężarówki roku 2018” (International Truck of the Year). Nagrodę przyznało jury złożone z dziennikarzy wiodących branżowych mediów z 23 europejskich krajów. DAF, który podał swoje pojazdy klasy średniej i ciężkiej daleko idącej modernizacji, zyskał najwyższe oceny pozostawiając w pobitym polu renomowanych konkurentów. Drugie miejsce w konkursie zdobył gazowy, długodystansowy Iveco Stralis NP 460, a trzecie Scania XT – nowy ciężki pojazd dla branży budowlanej. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się w dniu prasowym na targach Solutrans we francuskim Lyonie.

DAF: modele CF i XF nagrodzone tytyłem „Międzynarodowej ciężarówki roku 2018”

Jurorzy przyznając punkty poszczególnym pojazdom biorą pod uwagę m.in. zastosowane innowacje techniczne, komfort pracy kierowcy, ekonomikę paliwową, bezpieczeństwo na drodze, właściwości jezdne, wpływ na środowisko naturalne oraz całkowity koszt użytkowania (Total Cost of Ownership – TCO).

Wysiłek się opłacił

— To coroczne wyróżnienie jest przyznawane pojazdom ciężarowym lub gamie modeli, w których zastosowane rozwiązania w największym stopniu przyczyniają się do zwiększenia efektywności transportu drogowego, a przy tym spełniają wszystkie kryteria konkursowe. DAF wprowadził na rynek gamę średnich i ciężkich pojazdów użytkowych, która ustanawia nowe standardy w kwestii sprawności układu napędowego i całkowitej wydajności – uzasadnił wybór Gianenrico Griffini, przewodniczący jury.

DAF: modele CF i XF nagrodzone tytyłem „Międzynarodowej ciężarówki roku 2018”

— Ten zaszczyt można przypisać każdemu członkowi załogi firmy DAF, która zatrudnia w całej Europie około 10.000 pracowników – powiedział po odebraniu nagrody prezes DAF Trucks, Preston Feight. — Ciężko pracowaliśmy na to, aby udoskonalić najlepsze pojazdy ciężarowe na rynku. Efektem tego są nowe modele CF i XF reprezentujące prawdziwą doskonałość (idea Pure Excellence). To wspaniałe, że ten ogromny wkład pracy został nagrodzony. Zaszczytny tytuł stanowi również uznanie dla naszych dostawców i dealerów, a co więcej, jest ukłonem w stronę wszystkich klientów, którzy wybrali lub wybiorą nowe modele DAF CF lub XF.

Innowacje na wagę paliwa

Innowacje zostały wdrożone zgodne z filozofią wydajności transportu DAF Transport Efficiency. Kabiny mają odświeżony design na zewnątrz i wewnątrz, a innowacje związane z silnikiem i układem napędowym, zastosowaniem nowych tylnych osi i kompaktowych systemów oczyszczania spalin, a także optymalizacja aerodynamiczna przyniosły niższe do 7% zużycie paliwa. Wydajność może zostać jeszcze bardziej zwiększona po zastosowaniu przez użytkownika pojazdu nowego systemu zarządzania flotą DAF Connect.

Poprawiono aerodynamikę pojazdów m.in. dzięki nowej osłonie przeciwsłonecznej i innemu ukształtowaniu strumienia powietrza opływającego pojazd. Układ zasysania powietrza w silnikach PACCAR MX został usprawniony przez zastosowanie nowych komponentów, m.in. turbosprężarki i układu EGR. Sprawność termiczna została zwiększona dzięki nowym tłokom, wtryskiwaczom i udoskonaleniu faz wtrysku paliwa oraz wyższemu stopniowi sprężania. Sprawność mechaniczna wzrosła po zastosowaniu m.in. bardziej wydajnej pompy cieczy chłodzącej i nowego wspomagania układu kierowniczego. Aby umożliwić obniżenie obrotów silnika, zwiększono maksymalny moment obrotowy jednostek PACCAR MX-11 i MX-13, który jest teraz dostępny już przy 900 obr./min. Najwyższe osiągi ma silnik 13-litrowy dysponujący mocą 530 KM, który oddaje do dyspozycji kierowcy 2600 Nm momentu obrotowego już przy 1000 obr./min.

Zautomatyzowana przekładnia 12-biegowa TraXon nowej generacji jest oferowana w standardowej kompletacji serii CF i XF, a skrzynia 16-biegowa jest oferowana jako opcja wyposażenia. Mniejsze straty energii spowodowane tarciem, szybsze przełączanie biegów oraz lepsze wykorzystanie funkcji EcoRoll pozwalają osiągnąć wymierne oszczędności paliwa, a cicha i płynna praca przekładni oraz precyzyjne działanie sprzęgła zapewniają wysoki komfort pracy kierowcy. Zwiększona rozpiętość przełożeń poprawia manewrowość pojazdów, nawet przy zastosowaniu szybszych układów przeniesienia napędu.

Oba modele wyposażono m.in. w rozszerzone funkcje EcoRoll i tempomatu. Nowością jest tempomat dynamiczny, który dostosowuje się do różnych warunków jazdy. Podczas wjazdu pod górę przewidujący tempomat PCC może uruchomić układ EcoRoll we wcześniejszej fazie, aby pokonać szczyt wzniesienia na biegu jałowym w ramach ustawionego zakresu prędkości. Zwiększono wydajność hamulca silnikowego. Maksymalna jego moc w jednostce MX-11 wzrosła z 320 do 340 kW, a w silniku MX-13 wynosi co najmniej 360 kW.

Zastosowanie kompaktowego układu oczyszczania spalin (EAS) pozwoliło uzyskać więcej miejsca w podwoziu dla, między innymi, większych zbiorników paliwa, sprężarek, skrzynek narzędziowych czy podpór dźwigu. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest zmniejszenie masy własnej pojazdu o ok. 50 kg. Dzięki wprowadzeniu innych innowacji w podwoziu i układzie napędowym masa własna obu samochodów została obniżona łącznie ok. 100 kg. W przypadku podwozi pod zabudowę uzyskano redukcję masy nawet do 300 kg. Okresy międzyobsługowe nowych DAF-ów mogą zostać wydłużone ze 150.000 do 200.000 km przebiegu.

(C), fot. DAF

 

 

Słowa kluczowe: , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*