Daimler Trucks: w Japonii testują technologię zwiększającą efektywność transportu


Po serii testów związanych z elektronicznym sprzęganiem samochodów ciężarowych (ang. truck platooning) w Europie i Stanach Zjednoczonych, Daimler Trucks wprowadza tę technologię teraz również w swojej azjatyckiej marce Fuso.

Pierwsze próby wykorzystania techniki platooningu odbyły się na japońskiej autostradzie przy użyciu ciężarówek Fuso Super Great i pojazdów innych producentów.

Pierwsze próby wykorzystania techniki platooningu odbyły się na japońskiej autostradzie przy użyciu ciężarówek Fuso Super Great i pojazdów innych producentów.

Ciężki samochód ciężarowy typu Fuso Super Great jest przy tym elektronicznie sprzęgany z ciężarówkami innych japońskich producentów pojazdów użytkowych i w trybie częściowo zautomatyzowanym porusza się w kolumnie. Jazdy testowe zaplanowano od 23 stycznia do 1 lutego na autostradzie Shin-Tomei i na autostradzie Kita-Kano. Testy technologii platooningu zostały zainicjowane przez japońskie Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu (METI) oraz Ministerstwo Środowiska, Infrastruktury, Transportu i Turystyki (MLIT) i stanowią one część strategii Future Strategy 2017 japońskiego rządu. Celem tej inicjatywy jest praktyczne zastosowanie takich innowacji, jak Internet Rzeczy, Big Data oraz sztuczna inteligencja we wszystkich gałęziach przemysłu. W sektorze pojazdów użytkowych truck platooning ma przyczynić się do tego, aby zaoszczędzić paliwo i obniżyć emisję dwutlenku węgla. Ponadto truck platooning ma pomóc w tym, aby również w Japonii rozwiązać istotny problem braku kierowców.

– Przed dwoma laty w Europie, z zastosowaniem samochodów ciężarowych Mercedes-Benz, pokazaliśmy techniczną wykonalność i korzyści płynące z platooningu – mówi Martin Daum, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za samochody ciężarowe i autobusy. – Technologię tą rozwijamy obecnie na drogach publicznych w USA przy użyciu pojazdów marki Freightliner. Japonia jest dla nas ważnym rynkiem, poszukującym i wspierającym nowatorskie rozwiązania techniczne. Uczestniczymy w inicjatywie japońskiego rządu, mającej na celu rozwój i promocję platooningu również w Azji, tak, aby stał się on wiodącą technologią w transporcie ciężarowym.

Daimler Trucks ze swoimi markami Mercedes-Benz, Freightliner i Fuso od lat wykonuje pionierską pracę w zakresie zautomatyzowanej jazdy, łączności sieciowej i napędów elektrycznych do pojazdów ciężarowych. Do tej pory Daimler Trucks połączył z Internetem Rzeczy około 560.000 samochodów ciężarowych – więcej niż jakikolwiek inny producent. Aby uzyskać cyfrowe sprzężenie ciężarówki Fuso Super Great w bieżącym japońskim teście platooningu, Daimler Trucks łączy techniczne możliwości łączności sieciowej z doświadczeniami na polu zautomatyzowanej jazdy. Bazująca na sieci WLAN komunikacja V2V (Vehicle-to-Vehicle) współdziała z systemami asystującymi, które stosowane są również w pojazdach marek Mercedes-Benz i Freightliner. Zaliczają się do nich system automatycznego utrzymywania odległości (CACC, Cooperative Adaptive Cruise Control), asystent utrzymywania pojazdu na zadanym pasie jazdy (Lane Departure Assist) i asystent hamowania awaryjnego (Active Brake Assist 4).

Już w 2014 r. Daimler Trucks zaprezentował koncepcyjną ciężarówkę Mercedes-Benz Future Truck 2025 z funkcją autonomicznej jazdy. Zadeklarował wtedy cel: doprowadzenie tej technologii do stanu gotowości rynkowej do roku 2025. Rok później koncern wprowadził w Niemczech system „Highway Pilot”. W 2016 trzy elektronicznie sprzężone i poruszające się w trybie częściowo zautomatyzowanym Mercedesy Actrosy wzięły udział w zainicjowanej przez holenderski rząd akcji European Truck Platooning Challenge. Od roku 2017 Freightliner Inspiration Truck jeździ w tak zwanej konfiguracji podwójnej (dwie elektronicznie sprzężone ciężarówki) po drogach publicznych stanów Nevada i Oregon. Z kolei Fuso Super Great to pierwsza ciężarówka marki należącej do Daimlera, która na ważnym rynku japońskim jeździ sprzężona z pojazdami innych producentów.

Również w Japonii – podobnie jak w Europie i USA – branża pojazdów użytkowych w kontekście platooningu dyskutuje nie tylko o aspektach technicznych, ale też o kwestiach stosownych regulacji prawnych. Zasadniczo sprawa wygląda tak, że jeśli stworzone zostaną odpowiednie ramy prawne, klienci Daimler Trucks zyskają możliwość elektronicznego sprzęgania pojazdów ciężarowych i używania ich w trybie platooningu.

(s)
Fot. Daimler Trucks

Słowa kluczowe: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*