/*

Fuso: eCanter na linii produkcyjnej


Pod koniec lipca Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) świętowała rozpoczęcie produkcji pierwszego na świecie lekkiego samochodu ciężarowego z napędem wyłącznie elektrycznym – Fuso eCantera. Fuso to marka należąca do Daimler Trucks Asia. Uroczystość odbyła się w zakładzie produkcyjnym w Tramagal w Portugalii, w którym produkowane są wszystkie eCantery na rynki europejskie i amerykańskie na jednej linii z konwencjonalnym samochodem ciężarowym Fuso Canter.

Uroczyste otwarcie produkcji Fuso eCantera w Tramagal.

Uroczyste otwarcie produkcji Fuso eCantera w Tramagal. Od lewej Marc Llistosella, prezes i dyrektor generalny Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation; Marcelo Rebelo de Sousa, prezydent Portugalii i Jorge Rosa, szef zakładu w Tramagal.

Rząd Portugalii wspiera rozwój eCantera od wczesnej fazy w roku 2010. W opisywanej uroczystości wziął udział prezydent Portugalii, Marcelo Rebelo de Sousa, a także przedstawiciele rządu i kierownictwo Mitsubishi Fuso Truck Europe oraz MFTBC. Marc Llistosella, prezes i dyrektor generalny MFTBC oraz szef Daimler Trucks Asia, podkreślił z tej okazji: – Wraz z dzisiejszym rozpoczęciem produkcji eCantera stajemy się pierwszym działającym globalnie producentem oferującym produkowany seryjnie samochód ciężarowy z napędem wyłącznie elektrycznym. Od teraz możemy sprostać rosnącemu w dużych metropoliach zapotrzebowaniu na lokalnie bezemisyjne samochody dostawcze. Mamy już pierwsze zlecenia od klientów, a we wrześniu przeprowadzimy światową premierę tej ciężarówki w jednej z najsłynniejszych metropolii świata – Nowym Jorku. Nasza portugalska fabryka produkuje nie tylko samochody ciężarowe dla Europy i USA, korzystamy również na ścisłej współpracy z administracją portugalską i lizbońską – szczególnie w zakresie testów ciężarówek przeprowadzanych od 2014 roku.

Już w maju MFTBC zaanonsowała swego pierwszego komercyjnego klienta na rynku japońskim: spółka Seven-Eleven Co., Ltd. jeszcze w tym roku będzie użytkowała w ramach swej floty 25 nowych eCanterów. Po uruchomieniu w maju pierwszej stacji ładującej dla ciężarówek oraz rozpoczęciu produkcji eCantera w japońskiej fabryce w Kawasaki 7 lipca, dzisiejsza uroczystość symbolizuje rozpoczęcie produkcji eCantera poza Japonią. Tym kamieniem milowym marka Fuso wyznacza drogę pierwszemu w pełni elektrycznemu pojazdowi użytkowemu firmy. Po rozpoczęciu produkcji krótkiej serii, kolejnym oczywistym krokiem będzie produkcja wielkoseryjna. Fuso eCanter powstaje na jednej linii z konwencjonalną, lekką ciężarówką Canter w zakładzie Tramagal. Jedynie specjalne komponenty elektrycznego układu napędowego są montowane na odpowiednich stanowiskach równoległych do linii produkcyjnej. Samochody z portugalskiego Tramagal zostaną w najbliższych miesiącach przekazane użytkownikom w Europie i Stanach Zjednoczonych.

Lekka ciężarówka z napędem wyłącznie elektrycznym jest odpowiedzią marki Fuso na publiczne zapotrzebowanie na bezemisyjne i ciche samochody do miejskiego transportu dystrybucyjnego. Ma ona przy tym wspomóc rozwiązywanie coraz poważniejszych problemów z hałasem i zanieczyszczeniem miast. eCanter jest samochodem nie tylko przyjaznym dla środowiska, ale także ekonomicznym. W zależności od zabudowy i rodzaju eksploatacji, eCanter ma zasięg do 100 km i oferuje nośność podwozia od dwóch do trzech ton. Elektryczny układ napędowy pojazdu jest wyposażony w sześć wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych, każdy o napięciu 420 V i pojemności 13,8 kWh.

System akumulatorowy dostarcza Accumotive z niemieckiego Kamenz, spółka córka Daimlera. Fuso eCanter korzysta z bogatych doświadczeń pochodzących z testów przeprowadzonych u klientów w Portugalii i Niemczech z udziałem pojazdów przedseryjnych w latach 2014-2017. W porównaniu z konwencjonalną wersją napędzaną silnikiem wysokoprężnym, oszczędności w zakresie kosztów eksploatacji mogą wynieść nawet 1000 euro na 10.000 km.

(s)
Fot. Daimler

Słowa kluczowe: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*