/*

Goodyear: Nowa opona dla lekkich naczep typu mega


Goodyear we współpracy z firmą Berger, producentem lekkich naczep, opracował nową oponę, która maksymalizuje ładowność użytkową naczep. To opona na obręcze o średnicy 19,5-cala o nośności osiowej do 10 ton zastosowana w naczepach austriackiego producenta pojazdów.

Wyróżniająca się 10-tonową nośnością osiową i niską średnicą toczenia opona Goodyear FUELMAX T 435/50R19.5 HL 164K została zaprojektowana przy współpracy z austriacką firmą Berger i to w jej naczepach pojawi się jako pierwsze wyposażenie.

Wyróżniająca się 10-tonową nośnością osiową i niską średnicą toczenia opona Goodyear FUELMAX T 435/50R19.5 HL 164K została zaprojektowana przy współpracy z austriacką firmą Berger i to w jej naczepach pojawi się jako pierwsze wyposażenie.

Wyróżniająca się 10-tonową nośnością osiową i niską średnicą toczenia opona Goodyear FUELMAX T 435/50R19.5 HL 164K została zaprojektowana, by zwiększać efektywność dużych naczep z osiami typu tandem. Dodatkową zaletą dla operatorów posiadających zestawy czteroosiowe jest możliwość skorzystania z obniżonego podatku drogowego w takich krajach jak Niemcy i Szwajcaria, gdzie za tego typu zestawy płaci się niższą opłatę niż za składy pięcioosiowe.

Typowy pięcioosiowy zestaw, w którego skład wchodzi 27-tonowy, trójosiowy wózek waży w sumie 40 ton. Alternatywą dla flot może być lżejszy sprzęt czteroosiowy, złożony z naczepy BERGERecotrail i 20-tonowego wózka typu tandem, którego łączna waga wynosi 38 ton. Tego typu zestaw pozwoli operatorom flot zaoszczędzić 2160 euro rocznie na samych tylko niemieckich podatkach drogowych (przy założeniu 120.000 km rocznego przebiegu na niemieckich drogach płatnych). Ponadto ciężarówka ma do dyspozycji 25 ton nośności, gdyż lekka naczepa BERGERecotrail z osiami typu tandem waży zaledwie 4,7 tony. – Dla wielu operatorów naczep typu mega, objętość jest ważniejsza niż ciężar maksymalny. W określonych sytuacjach niższy podatek pobierany od zestawu czteroosiowego plus niższe koszty paliwa i utrzymania tworzą bardzo atrakcyjna kombinację. Jednak w przypadku osi 9-tonowych, w wielu sytuacjach problemem była nośność – mówi Armin Lechner, dyrektor ds. zarządzania produktem w Berger Fahrzeugtechnik GesmbH. – Rozwiązaniem było podwyższenie nośności osi do 10 ton. By to osiągnąć potrzebne były opony o indeksie nośności 164 – do 5000 kg. Opony FUELMAX T High Load opracowane przez Goodyeara to wysokiej klasy produkt dostarczający naszym klientom dokładnie to, czego potrzebują. 

Opona Goodyear FUELMAX T 435/50R19.5 HL 164K opracowana we współpracy z Berger Fahrzeugtechnik GesmbH jest pierwszą oponą ciężarową klasy premium dostępną w tym rozmiarze i z tym indeksem nośności. Goodyear od wielu lat współpracuje z austriackim producentem naczep, dlatego będzie on pierwszym kooperantem, który otrzyma nowe opony na wyposażenie fabryczne swojego sprzętu. – Pierwszą 10-tonową oponę do naczep zaprezentowaliśmy podczas targów pojazdów ciężarowych IAA w Hanowerze w 2010 roku. Opracowano ją z myślą o maksymalizacji nośności naczep dwuosiowych typu tandem – dodaje Benjamin Willot, dyrektor marketingu opon Goodyear Dunlop dla klientów komercyjnych w regionie EMEA. – Była to opona na obręcz o średnicy 22,5 cala, dlatego nie nadawała się do naczep typu mega, w których wykorzystywane są obręcze 19,5-calowe. We współpracy z firmą Berger opracowaliśmy nową oponę klasy premium dla lekkich naczep typu mega z osiami tandem, co pozwoli operatorom wykorzystać zalety lekkich naczep, a także zapłacić niższe stawki podatku drogowego w niektórych krajach. 

Koncepcja nowej opony sięga 2015 roku, kiedy operatorzy zaczęli dostrzegać finansowe korzyści użytkowania naczep dwuosiowych zamiast trójosiowych. Najważniejszą zaletą takiego rozwiązania jest niższy podatek drogowy w Niemczech, gdzie wykorzystywanie zestawu czteroosiowego jest o 1,8 centa na kilometr tańsze niż zestawu pięcioosiowego. Ponadto koszty operacyjne naczepy z osią typu tandem są niższe niż naczepy trójosiowej, ponieważ do jej konstrukcji wykorzystuje się mniej hamulców i opon. Jednak by zmaksymalizować ładowność użytkową naczepy tandem, operatorzy potrzebowali osi 10-tonowych zamiast standardowych 9-tonowych. Koncepcja ta była szczególnie atrakcyjna dla wielu operatorów naczep typu mega, ponieważ w ich działalności objętość jest ważniejsza niż ciężar.

(s)
Fot. Goodyear

 

Słowa kluczowe: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*