/*

Renault Trucks: D Access – niskie wejście, komfortowa praca


W branżach, w których kierowca i/lub załoga pojazdu musi często lub szybko wsiadać i wysiadać dobrze sprawdzają się kabiny niskowejściowe (Low Entry). Podwozia z taką kabiną najczęściej wykorzystywane są w branży komunalnej, głównie w śmieciarkach. Renault Trucks ma również w swojej ofercie taki pojazd – to D Access.

Po raz pierwszy śmieciarka D Access została zaprezentowana na ostatnim Forum Dyrektorów Branży Komunalnej. Pojazd D Access wpisuje się  nurt ekologiczny. Jest napędzany nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym spełniającym normę czystości spalin Euro 6. Szczytem dopasowania do potrzeb komunalnych jest zaopatrzone w niską ramę i niskowejściową kabinę trzyosiowe podwozie. Na ramie D26 Access prezentowanego polskim firmom komunalnym osadzona została dobrze znana, sprawdzona śmieciarka EkoCel Medium XL – S3, wyposażona w urządzenie zasypowe z wrzutnikiem typu SK 350 obsługującym pojemniki dwu- i czterokołowe o pojemności od 80 do 1100 litrów.  Ma dopuszczalną masę całkowitą 26.000 kg (techniczna DMC to 27.000 kg), co przy masie własnej wynoszącej tylko 7721 kg gwarantuje, nawet po zainstalowaniu zabudowy, kilkanaście ton ładowności. Niewielki rozstaw osi (1 – 2) wynosi tylko 3900 mm. W połączeniu ze skrętną trzecią osią zapewnia mu to znakomitą zwrotność – atrybut wysoko ceniony przez każdego kierowcę śmieciarki, który codziennie musi lawirować na ciasnych uliczkach, zastawionych nie zawsze prawidłowo zaparkowanymi samochodami osobowymi… Zewnętrzny promień zawracania to tylko 8460 mm w pojeździe mierzącym wraz zabudową niemal 9 m długości!

 

 

Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Zawieszenie wszystkich osi jest pneumatyczne, nie tylko dla poprawienia komfortu, ale przede wszystkim dla ułatwienia prac załadunkowych i wyładunkowych. Źródłem napędu D 26 Access jest silnik DTI 8 o pojemności 7,7 l i mocy 280 lub 320 KM (maksymalny moment obrotowy odpowiednio 1050 Nm i 1200 Nm). Niezależnie od wersji jest on zawsze sprzężony z automatyczną skrzynią biegów Allison 3000. To sześciobiegowa przekładnia ze zmiennikiem momentu obrotowego, sterowana bajecznie prostym w obsłudze panelem przyciskowym, wyposażona w tryby „eco” i „dynamiczny”, a także w funkcję Lock-up. W wydostaniu się ze śliskich lub grząskich pułapek pojazdowi pomaga blokada mechanizmu różnicowego napędzanej osi. Napęd dla urządzeń zabudowy realizowany jest przez przystawkę odbioru mocy o maksymalnym momencie obrotowym 407 Nm.

pJednym z najważniejszych atrybutów D26 Access jest jednak jego kabina. Przede wszystkim jest niskowejściowa – żeby się w niej znaleźć wystarczy wspiąć się na jeden stopień zaopatrzony w przeciwślizgową powierzchnię, znajdujący się zaledwie 45 cm nad ziemią. Nie trzeba się też pochylać, bo jednoskrzydłowe drzwi są niemal tak wysokie jak szoferka. W przypadku pracy przy odbiorze odpadów, gdzie załoga musi wchodzić i wychodzić z niej nawet kilkadziesiąt razy dziennie, takie ułatwienie ma niebagatelne znaczenie. Poza ograniczeniem zmęczenia ludzi, wpływa to również na ograniczenie zagrożenia wypadkami w pracy.

Oprócz tego kabina ma płaską podłogę i odległość od niej do dachu taką, że może w niej stać wyprostowany nawet człowiek o wzroście koszykarza. Jest w niej miejsce nie tylko dla kierowcy, ale i dla trzech załogantów, którzy mają do dyspozycji szeroką kanapę. Za oparciami jest sporo przestrzeni na bagaż osobisty i odzież ochronną, np. kurtki przeciwdeszczowe. Podłoga wyłożona jest zmywalną wykładziną o wysokiej wytrzymałości, co ułatwia utrzymanie porządku. Kolejnym atutem kabiny tego pojazdu jest jej przeszklenie, sprawiające, że z przodu ta ciężarówka przypomina autobus. Duża, o nisko poprowadzonej dolnej krawędzi szyba czołowa i zachodzące daleko do tyłu szyby boczne zapewniają kierowcy niesamowity wręcz kąt widzenia wynoszący aż 217 stopni! Niska pozycja fotela kierowcy też poprawia widoczność, eliminując praktycznie tzw. martwy kąt. Kierowca doskonale też widzi innych uczestników ruchu, np. pieszych i rowerzystów.

– Jednym z ograniczeń jakie spotykane są w kabinach niskowejściowych konkurentów jest ich duży zwis, który utrudnia eksploatację w zimie, kiedy na drogach jest dużo śniegu. W kabinie D 26 Access ten problem nie występuje, zwis jest na tyle krótki, a prześwit na tyle duży, że – co sprawdziliśmy – ten samochód nie utknie na hałdzie śniegu w czasie pracy na osiedlowej drodze – dodaje Andrzej Czajkowski, specjalista od techniki w Renault Trucks. – Kolejną zaletą D Access podnoszącą zdolności manewrowe jest możliwość zamówienia go w węższej wersji, z kabiną o szerokości 2350 mm, a nie 2550 mm. Niby to tylko 20 cm, ale w miastach z ciasną zabudową kapitalnie ułatwia pracę. Żaden z naszych konkurentów nie ma takiego pojazdu w ofercie.

(s)
Fot. Renault Trucks

 

 

Słowa kluczowe: , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*