Solaris: 1300 sprzedanych pojazdów w 2016 roku


1300 sprzedanych pojazdów, przychody na poziomie 1,7 mld złotych i utrzymana 14 rok z rzędu pozycja lidera polskiego rynku autobusów miejskich. Do tego tytuł „Autobusu roku” dla elektrycznego Urbino. Tak w skrócie można podsumować 2016 rok w firmie Solaris Bus & Coach S.A.

W roku 2015 Solaris rozpoczął seryjną produkcję autobusów nowej generacji. Sukcesywnie nowy model zastępuje dotychczasowy. Na zdjęciu - wersja 10,5-metrowa.

W roku 2015 Solaris rozpoczął seryjną produkcję autobusów nowej generacji. Sukcesywnie nowy model zastępuje dotychczasowy. Na zdjęciu – wersja 10,5-metrowa.

Miniony rok był dla Solarisa bardzo udany. Firma sprzedała do polskich i zagranicznych odbiorców łącznie 1300 pojazdów. To oznacza wzrost liczby sprzedanych autobusów i trolejbusów o 21 pojazdów w porównaniu z rokiem 2015, gdy nabywców znalazło 1279 sztuk. Spółka wypracowała także rekordowo wysokie przychody – 1,72 miliarda złotych.

Polska

W naszym kraju Solaris już 14 rok z rzędu utrzymał pozycję lidera w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich. Z ogólnej liczby 1300 sprzedanych pojazdów aż 471 trafiło do krajowych odbiorców. Taki wynik w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich dał firmie aż 66% udziału w rynku. Najbliższy konkurent – Mercedes – osiągnął 18-procentowy udział rynkowy, a kolejni (SOR, Scania) wypracowali po 4% udzialu w rynkowym torcie.

Urbino electric już jeżdżą lub niebawem pojawią się na drogach Austrii, Czech, Finlandii, Hiszpanii, Niemiec, Polski i Szwecji.

Urbino electric już jeżdżą lub niebawem pojawią się na drogach Austrii, Czech, Finlandii, Hiszpanii, Niemiec, Polski i Szwecji.

Największymi krajowymi odbiorcami Solarisów w roku 2016 były firmy: MPK Kraków (77 sztuk, w tym 5 autobusów elektrycznych i 12 hybrydowych), Mobilis Warszawa (54 autobusy Urbino 8,9 LE) oraz Arriva Warszawa (54 egzemplarze Urbino 12, w tym cztery z napędem hybrydowym). Oprócz wieloletnich klientów, w ubiegłym roku do grona nabywców Solarisów dołączył operator, który po raz pierwszy postawił na tę markę – Miejski Zakład Komunikacji w Kutnie. Do przewoźnika zostały dostarczone dwa autobusy Urbino 12.

Eksport

Rok 2016 producent zaliczył do udanych również pod względem sprzedaży na rynkach zagranicznych. Z ogólnej liczby 829 wyeksportowanych  pojazdów najwięcej trafiło do przewoźników w następujących krajach: Niemcy (276 sztuk), Izrael (170), Włochy (90), Austria (75) i Hiszpania (55). Dobry wynik sprzedażowy w Italii to głównie efekt rozpoczęcia realizacji dostaw w ramach zamówienia na 300 autobusów międzymiastowych Solaris InterUrbino dla firmy Cotral. Zamówienie zdobyte w minionym roku było drugim w historii firmy pod względem wielkości (po zamówieniu 320 autobusów dla Aten w roku 2009).

Lider e-mobilności

Miniony rok był przełomowy dla Solarisa także na rynku autobusów elektrycznych. We wrześniu, podczas branżowych targów IAA w Hanowerze, odbyło się oficjalne wręczenie statuetki przyznawanej w konkursie „Bus of The Year”, którą uhonorowany został nowy Solaris Urbino 12 electric. Po raz pierwszy tę prestiżową nagrodę zdobyła polska firma i nigdy wcześniej nie została ona przyznana autobusowi elektrycznemu, co jest niezbitym dowodem na to, że e-mobilność będzie dominującym trendem w branży transportu publicznego w najbliższych latach. Znajduje to także potwierdzenie w komercyjnym wymiarze działalności spółki. W październiku Solaris wygrał dwa duże zamówienia na dostawę autobusów elektrycznych na rynku polskim. Pierwszym z nich był kontrakt na dostawę 22 autobusów bateryjnych dla PKM w Jaworznie, drugi kontrakt dotyczy zaś dostawy 20 elektrycznych Urbino do MPK w Krakowie. Do tego doszły realizacje zamówień na autobusy elektryczne w Finlandii i Norwegii.

Wykres przedstawia wyniki sprzedaży Solarisa w ostatnim 10-leciu.

Wykres przedstawia wyniki sprzedaży Solarisa w ostatnim 10-leciu.

Liczba dostarczonych i produkowanych autobusów elektrycznych w portfolio Solarisa dynamicznie rośnie i wynosi już ponad 100 sztuk. Urbino electric jeżdżą już lub niebawem będą jeździć w Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i Szwecji.
– E-mobilność jest istotnym elementem strategii firmy Solaris już od wielu lat. Od 2001 roku jesteśmy producentem trolejbusów, w roku 2006 jako pierwszy europejski producent zaprezentowaliśmy seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym, a od roku 2011 mamy w ofercie autobusy bateryjne. Dzisiaj możemy śmiało stwierdzić, że jesteśmy w tym obszarze liderem nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie, czego potwierdzeniem jest tytuł „Autobusu Roku 2017” oraz liczba już dostarczonych odbiorcom pojazdów, a także aktualnie realizowanych dostaw. Myślę, że najbliższe 2-3 lata będą w tym obszarze kluczowe dla Solarisa, a pojazdy elektryczne staną się jednym z filarów produkcji – mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes zarządu spółki odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i aftersales.

Ponadto Solaris wraz z grupą dziewięciu innych podmiotów utworzyła klaster o nazwie „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności.” W skład klastra wchodzą: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technologies, Komel, Medcom, Politechnika Poznańska, Politechnika Warszawska oraz SKB Drive Tech. Liderem przedsięwzięcia jest Solaris.

– Klaster skupia najlepsze polskie firmy w obszarze elektromobilności. Wkrótce dołączy do niego jeszcze kilka podmiotów. Razem opracowujemy rozwiązania, które wprowadzą pojazdy bateryjne na jeszcze wyższy poziom zaawansowania technologicznego i pozwolą na skomercjalizowanie tych rozwiązań nie tylko na rynku polskim, ale także na rynkach światowych” – zapowiada dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes spółki odpowiedzialny za obszar badań i rozwoju.

Nowości produktowe

W roku 2015 Solaris rozpoczął seryjną produkcję autobusów nowej generacji. Sukcesywnie nowy model zastępuje dotychczasowy. W minionym roku do portfolio pojazdów najnowszej generacji dołączyły trzy typy: Solaris Urbino 12 CNG (na sprężony gaz ziemny), Urbino 12 Hybrid z napędem spalinowo-elektrycznym oraz autobus w klasie MIDI – Urbino 10,5. W bieżącym roku firma planuje premierę przegubowego, nowego Solarisa Urbino 18 w wersji elektrycznej oraz Trollino nowej generacji. Oprócz tego gama produktów firmy zostanie poszerzona o trolejbus z baterią oraz wodorowym ogniwem paliwowym – 10 tego typu pojazdów zamówił przewoźnik w stolicy Łotwy.

Tramwaje

W grudniu ubiegłego roku ogłoszono, że z dniem 1 stycznia 2017 r. firmy Solaris i Stadler powołały spółkę joint venture pod nazwą Solaris Tram Sp. z o.o., która poprowadzi w Środzie Wielkopolskiej wspólny zakład, gdzie będą produkowane tramwaje. Solaris Tram i Stadler Polska będą razem uczestniczyć w przetargach na polskim i europejskim rynku jako konsorcjum, którego liderem będzie Stadler. Oznacza to umocnienie pozycji rynkowej obu firm w obszarze pojazdów szynowych.

Podsumowanie

– Miniony rok zamykający dwudziestolecie naszej działalności był pełen nowych doświadczeń. Mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że zarówno ja, jak i zarząd i załoga są pełni zapału i motywacji do pracy, aby świętować kolejne jubileusze. Symptomatyczny jest wzrost liczby zamówień autobusów elektrycznych. Myślę, że jesteśmy dobrze przygotowani do „elektrycznej zmiany”, która następuje na rynku pojazdów komunikacji publicznej w Polsce i Europie. Jesteśmy także dumni ze zdobycia nagrody „Autobus Roku 2017”. To międzynarodowy dowód uznania dla poziomu zaawansowania technicznego naszych pojazdów bateryjnych – podsumowała minione 12 miesięcy Solange Olszewska, prezes zarządu i właścicielka firmy Solaris Bus & Coach. – Ten rok rozpoczął się dla nas bardzo dobrze od zdobycia kilku dużych kontraktów, z zamówieniem na 208 autobusów hybrydowych z Belgii na czele. Plany produkcyjne wyglądają więc bardzo optymistycznie. Oczywiście nie możemy spoczywać na laurach, ponieważ sytuacja na europejskim rynku autobusowym jest niezwykle dynamiczna. Nieustannie więc pracujemy nad poprawą efektywności i rentowności z korzyścią nie tylko dla sytuacji naszej firmy i pracowników, ale także polskiej gospodarki. To w Polsce tworzymy w sposób bezpośredni i pośredni blisko 8000 miejsc pracy, a nasza działalność generuje do systemu gospodarczego naszego kraju wartość dodaną w wysokości ponad miliarda złotych rocznie” – dodała Solange Olszewska.

(C), fot. Solaris Bus & Coach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*