/*

Udany rok dla Daimler Trucks


Daimler Trucks w pierwszych jedenastu miesiącach roku 2017 zdołał dostarczyć klientom aż 422 500 samochodów ciężarowych, czyli o 12 procent więcej niż rok wcześniej. Oznacza to, że dostarczono już więcej pojazdów niż przez cały 2016 rok, wtedy ciężarowa część koncernu sprzedała na świecie 415.100 pojazdów ciężarowych marek Mercedes-Benz, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses i BharatBenz.

Udany rok dla Daimler Trucks

– W całym roku 2017 spodziewamy się w Daimler Trucks sprzedaży na poziomie 465.000 samochodów ciężarowych – to znacznie więcej niż rok wcześniej i znacznie lepiej niż spodziewaliśmy się na początku roku– powiedział Martin Daum, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za dział Trucks & Buses. – Aby zaoferować najlepsze produkty i rozwiązania, stale pracujemy nad kolejnymi innowacjami. Rok 2017 wykorzystaliśmy do pracy nad wydajnymi, elektrycznymi, zautomatyzowanymi i wykorzystującymi łączność sieciową samochodami ciężarowymi. Dzięki temu możemy liczyć na sukcesy również w roku 2018 i latach późniejszych.

Znaczący wzrost sprzedaży był zwłaszcza w drugiej połowie roku napędzany pozytywnymi wynikami sprzedaży w regionie NAFTA. W ciągu pierwszych jedenastu miesięcy 2017 sprzedaż koncernu wzrosła tam o 12 procent – do 150.600 sztuk (wobec 134.200 w 2016).

W regionie UE30 (Unia Europejska, Szwajcaria i Norwegia) Daimler Trucks osiągnął wzrost sprzedaży – w okresie od stycznia do listopada wyniósł on 3 procent, co przekłada się na 73.600 sprzedanych pojazdów (71.100 w 2016). Mercedes-Benz utrzymał pozycję lidera w segmencie średnio- i wysokotonażowych samochodów ciężarowych (21,0 procent wobec 20,7 procent przed rokiem). Także w Niemczech jest liderem rynku ciężarówek z udziałem na poziomie 36,6 procent (wobec 37,2 przed rokiem); tutaj dostarczono klientom 28.000 pojazdów (27. 600 w 2016).

Ze względu na poprawę klimatu inwestycyjnego i dzięki zoptymalizowaniu struktury dealerskiej Daimler Trucks zwiększył o 254 procent sprzedaż w Rosji – do poziomu 7800 pojazdów (wobec 2200 rok wcześniej). W Turcji po słabym 2016 roku ciężarowa część koncernu Daimler AG zanotowała wzrost sprzedaży aż o 20 procent – dostarczono 9.500 pojazdów (7900 sztuk w 2016). Latem 2017 roku turecki oddział Daimlera świętował 50-lecie swojego istnienia. Spółka Daimler Nutzfahrzeuge od 1967 roku produkuje tam autobusy, a od 1986 samochody ciężarowe.

W Ameryce Łacińskiej w pierwszych jedenastu miesiącach 2017 roku koncern sprzedał 27.300 pojazdów (25.100 rok wcześniej), co oznacza wzrost o 9 procent względem analogicznego okresu roku poprzedniego. Istotny wkład do tego wyniku miał przy tym skokowy wzrost sprzedaży w Argentynie, gdzie nabywców znalazło aż 5.200 pojazdów (3500 2016), co oznacza dynamikę wzrostu na poziomie 47 procent.

W regionie Azji łączna sprzedaż wzrosła o 18 procent do 132.400 pojazdów (112.600 w 2016). W Japonii w pierwszych jedenastu miesiącach roku nabywców znalazło nieco mniej, bo 40.700 pojazdów (42.000 przed rokiem). Udział w rynku wynosił ostatnio 19,3 procent .  W Indonezji Daimler Trucks skorzystał na dużej dynamice wzrostu całego lokalnego rynku pojazdów ciężarowych. W pierwszych jedenastu miesiącach 2017 nabywców znalazło w sumie 37.600 pojazdów, co oznacza wzrost aż o 54 procent.

Na największym na świecie rynku samochodowym, czyli w Chinach, koncern Daimler posiada 50 procent udziałów w spółce joint venture Beijing Foton Daimler Automotive Co. Ltd. (BFDA), która jest producentem średnio- i wysokotonażowych samochodów ciężarowych marki Auman. Stosownie do wyraźnego ożywienia na rynku chińskim sprzedaż ciężarówek Auman w pierwszych jedenastu miesiącach 2017 roku wzrosła aż o 52 procent do poziomu 104 600 pojazdów (wobec 68 800 pojazdów rok wcześniej). Wyniki sprzedaży chińskiej spółki joint venture nie są przy tym ujęte w łącznej sprzedaży koncernowej Daimler Trucks.

Oprócz sukcesów w sprzedaży na poszczególnych rynkach koncern z powodzeniem umacniał swoją pozycję lidera technologicznego. Jeśli chodzi o w pełni elektryczny samochód ciężarowy, to  w 2017 roku kontynuowano prace nad elektryfikacją wysokotonażowego pojazdu Mercedes-Benz. Już w roku 2018 na drogi wyjedzie innowacyjna flota, czyli w pełni elektryczne, wysokotonażowe ciężarówki Mercedes-Benz do transportu dystrybucyjnego.

Pod koniec roku 2017 pierwsze w pełni elektryczne, lekkie ciężarówki Fuso eCanter z produkcji seryjnej zostały przekazane użytkownikom. W Stanach Zjednoczonych jeżdżą już dla firmy logistycznej UPS, natomiast w Japonii  trafiły do flot sieci supermarketów Seven-Eleven oraz firmy Yamato Transport. W Europie przekazano je w połowie grudnia działającym globalnie firmom logistycznym DHL, DB Schenker, Rhenus i Dachser. W ciągu najbliższych kilku lat Fuso planuje dostarczyć wybranym klientom w sumie 500 lekkich ciężarówek tej generacji.

Daimler Trucks ze swoimi markami Mercedes-Benz, Freightliner i Fuso od wielu lat wykonuje pionierską pracę w zakresie łączności sieciowej i zautomatyzowanej jazdy. Do tej pory na całym świecie firma połączyła z Internetem Rzeczy około 500 000 swoich samochodów ciężarowych – to więcej niż jakikolwiek inny producent. Daimler jako pierwszy producent pojazdów ciężarowych testuje w USA stosowanie połączonych cyfrowo ciężarówek w kolumnach transportowych (tzw. platooning) na drogach publicznych. W przypadku kolumn transportowych odpowiednio wykorzystana łączność sieciowa oraz zautomatyzowana jazda zwiększają bezpieczeństwo poruszających się w kolumnie ciężarówek, odciążają kierowców i zwiększają wydajność paliwową dzięki zmniejszonym odstępom między pojazdami. W roku 2018 Daimler Trucks North America we współpracy z dużymi klientami flotowymi rozpoczyna testowanie połączonych cyfrowo kolumn ciężarówek w realnych warunkach codziennej pracy przewozowej.

W ramach testu przeprowadzonego jesienią 2017 roku Daimler Trucks zaprezentował kolejną propozycję przyszłego zastosowania zautomatyzowanych pojazdów użytkowych. Dział Daimlera przedstawił kolejny krok rozwojowy na drodze do w pełni skomunikowanego i pracującego autonomicznie pojazdu użytkowego. Na jednym z pasów startowych na przykładzie konkretnego wymagania klienta zademonstrował, jak w praktyce można zrealizować zautomatyzowane odśnieżanie na lotniskach: Cztery ciągniki siodłowe Mercedes-Benz Arocs połączone w zdalnie sterowany zespół przeprowadziły zautomatyzowane oczyszczanie pasa startowego (Ciężarówki 12/2018, str. 38). Zalety są oczywiste, gdyż oczyszczanie pasów startowych, zwłaszcza w zimie, jest trudno przewidywalne i tym samym trudne do zaplanowania. Możliwe są również inne zastosowania – choćby poruszanie się w kopalniach, po terminalach kontenerowych czy po innych zamkniętych terenach bez kierowcy.

(MM)
Fot. Daimler

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*