Viapass – belgijskie myto


UTA Card XXLOd 1 kwietnia 2016 r. Belgia zamierza wprowadzić nowy elektroniczny system poboru opłat drogowych Viapass. Znikną obecnie obowiązujące eurowiniety, a transportowcy realizujący przewozy po belgijskich drogach będą musieli wyposażyć swoje ciężarówki w urządzenia pokładowe automatycznie naliczające myto.

Jeden z największych emitentów kart paliwowo-serwisowych dla sektora transportu drogowego – UTA – właśnie uruchomił wstępną rejestrację firm w systemie. Zgłaszać się mogą wszyscy, którzy chcą na czas przygotować się na wejście elektronicznego myta w Belgii. UTA zaprasza do współpracy zarówno dotychczasowych klientów, jak i tych, którzy dotąd nie korzystali z jej usług.
Chcąc dziś skorzystać z sieci dróg krajów Beneluksu, kierowcy muszą wykupić eurowinietę, która jest ważna nie tylko w Belgii, Holandii i Luksemburgu, ale także w Szwecji i Danii. Zmiana systemu rozliczania opłat drogowych dotyczyć będzie wyłącznie Belgii – w pozostałych państwach nadal ważna pozostanie eurowinieta. Operatorem systemu Viapass jest konsorcjum o nazwie Satellic N.V., powołane przez dwa podmioty: niemiecki T-Systems International GmbH i austriacki Strabag AG.

W przededniu zmian

Obowiązek uiszczania opłat dzisiaj dotyczy wszystkich ciężarówek i zespołów pojazdów o DMC ponad 12 ton (autobusy nie podlegają opłatom za przejazd). W dotychczasowym systemie płaci się za czas korzystania z infrastruktury drogowej, a po zmianie opłaty będą naliczane za każdy faktycznie pokonany kilometr. Co oczywiste – w tym celu każdy użytkownik belgijskich dróg płatnych będzie musiał wyposażyć swoje pojazdy w urządzenie pokładowe – On Board Unit (OBU).
To niejedyna zmiana, jaka czeka transportowców wiosną przyszłego roku. Otóż system Viapass obejmie większą niż dotychczas grupę użytkowników – do wnoszenia opłat zobowiązani będą właściciele pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Wysokość opłat będzie zależeć nie tylko od tonażu pojazdu, ale i klasy emisji spalin, przy czym nie będzie jednakowa na terytorium całego kraju. Trzy belgijskie regiony – Flandria, Walonia i Bruksela – opublikowały już przewidywane stawki opłat w nowym systemie. Np. dla pojazdów o DMC powyżej 32 ton, spełniających normę Euro 5 ich rozpiętość wynosi od 0,128 do 0,213 euro za 1 km, a w przypadku pojazdów w klasach Euro 0, 1 i 2 o tym samym tonażu „widełki” sięgają nawet od 0,200 do 0,292 euro.
UTA już dziś chce pomóc przewoźnikom przygotować się do nowego systemu i zachęca do zgłaszania się za pośrednictwem strony internetowej www.uta.pl. Dostęp do aktualnych informacji, prawidłowa rejestracja w nowym systemie, możliwość wyposażenia pojazdów w obowiązkowe urządzenia OBU i rozliczania opłat z odroczonym, 30-dniowym terminem płatności to kilka przykładowych korzyści, które staną się udziałem klientów operatora.
Przypomnijmy przy okazji, że UTA umożliwia uiszczanie opłat drogowych i rejestrację w systemach autostradowych niemal w całej Europie. Na naszym podwórku karta UTA – jako jedna z niewielu – akceptowana jest na wszystkich płatnych odcinkach dróg w Polsce (system viaTOLL i autostrady A1, A2, A4). W wielu krajach, np. we Francji i Włoszech, w Hiszpanii, Czechach i Słowenii, klienci UTA mogą liczyć na atrakcyjne rabaty za przejazdy (nawet do kilkudziesięciu procent). Kartą UTA można również opłacać przejazdy tunelami, mostami, przeprawy promowe, pomoc drogową, naprawy, myjnie i oczywiście zakup paliwa, czyli wszystko to, co jest niezbędne kierowcy w drodze.

Kompleksowa oferta

Karta UTA to uniwersalne narzędzie, bardzo przydatne w pracy kierowcy zarówno pojazdu ciężarowego, jak i dostawczego, osobowego czy autobusu. Jest akceptowana w około 50.000 punktów w 37 krajach Europy, a także w Turcji. W Polsce UTA ma największą sieć akceptacji spośród wszystkich emitentów – jej kartą można posługiwać się na blisko 4.000 stacji paliw. Klienci mają możliwość wyboru stacji zgodnie ze swoimi preferencjami – mogą uwzględnić korzystne ceny paliwa, dogodną lokalizację, nowoczesne wyposażenie obiektu (np. prysznice dla kierowców) czy też bogaty pakiet oferowanych usług dodatkowych. Użytkownicy karty UTA mogą liczyć na korzystne warunki zakupu paliwa.
UTA, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów, umożliwia tankowanie oleju napędowego na wybranych stacjach przygranicznych w Polsce po tzw. cenie SPOT (w oparciu o nią ustalana jest cena hurtowa). Nie bez powodu właśnie te lokalizacje uznano za najważniejsze. Cena paliwa w Polsce w porównaniu z innymi krajami jest nadal bardzo atrakcyjna, dlatego większość przewoźników decyduje się na dotankowanie swoich pojazdów jeszcze przed granicą. Zakupy paliwa po cenie SPOT, a w niektórych przypadkach nawet niższej, przynoszą klientom UTA wymierne oszczędności.
Współpraca z UTA oznacza również korzystanie z atrakcyjnej oferty na zwrot podatku VAT i akcyzy z zagranicy, także w formie „fakturowania netto”. Klient UTA otrzymuje ponadto pakiet usług dodatkowych pozwalający na skuteczne zarządzanie flotą i kontrolę wydatków. Dzięki dostępowi do specjalnej strefy klienta uzyskuje możliwość sprawdzania cen na konkretnych stacjach, wyszukiwania tanich miejsc tankowania na wskazanym obszarze lub trasie, wyliczenia spodziewanej wysokości myta, a także dostęp do archiwalnych cen, wykazów najtańszych stacji. Ma możliwość pobrania faktur i zestawień transakcji w wersji elektronicznej czy eksportu istotnych danych transakcyjnych oraz przygotowywania wielu raportów i analiz.

CB, fot. UTA

1 komentarz

  1. czy jadac samochodem ciezarowym pomoc drogowa dmc 3.5 nie powyzej 3.5t z laweta o dmc 3.5 tez potrzeba satelic?

    [Reply]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*