Volvo FMX – kontrola trakcji z automatu


Opracowany przez Volvo Trucks nowy system kontroli trakcji automatycznie włącza podczas jazdy napęd na przednią oś w sytuacji, gdy tylne koła tracą przyczepność, zaczynają buksować i występuje ryzyko ugrzęźnięcia ciężarówki. System, który jest wzorowany na rozwiązaniu stosowanym w wielu samochodach osobowych – obecnie wszedł w skład standardowego wyposażenia budowlanego Volvo FMX z przednią osią napędową. Kierowca FMX-a zyskał wyższy komfort prowadzenia, a właściciel pojazdu może liczyć na oszczędność paliwa.

Automatyczny system kontroli trakcji stanowi standardowe wyposażenie Volvo FMX z przednią osią napędową (konfiguracje 4x4, 6x6 i 8x6).

Automatyczny system kontroli trakcji stanowi standardowe wyposażenie Volvo FMX z przednią osią napędową (konfiguracje 4×4, 6×6 i 8×6). Układ aktywuje optymalną konfigurację układu napędowego w każdej sytuacji – uwalnia kierowcę od konieczności podejmowania tej decyzji.

Volvo Trucks jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych, który wprowadził automatyczny układ załączania napędu na wszystkie koła w pojazdach budowlanych. Ściślej mówiąc był to „przeszczep” – taki system jest od dłuższego czasu stosowany przez Volvo Construction Equipment w wozidłach przegubowych. Układ aktywuje się w przypadku, gdy tylne koła tracą przyczepność na śliskim lub miękkim podłożu. – W celu zapobieżenia ugrzęźnięciu pojazdu w miękkim podłożu wielu kierowców załącza napęd na przednią oś z dużym wyprzedzeniem, jeszcze przed wjechaniem w trudny teren. Robią to tak na wszelki wypadek. Automatyczny system kontroli trakcji Volvo załącza napęd na przednią oś tylko tymczasowo, gdy jest to rzeczywiście potrzebne – mówi Jonas Odermalm, menedżer ds. segmentu budowlanego w Volvo Trucks.

W standardzie

Automatyczny system kontroli trakcji należy do standardowego wyposażenia Volvo FMX w konfiguracjach napędu 4×4, 6×6 oraz 8×6. Jest dostępny wraz z pełną gamą silników spełniających normy emisji spalin Euro 3, 4, 5 i 6.
Rozwiązanie to bazuje na czujnikach prędkości obrotowych kół jezdnych oraz oprogramowaniu, które wykrywa różnice tych prędkości i steruje układem napędowym. Gdy jedno z tylnych kół zaczyna się ślizgać, moc jest automatycznie przekazywana do kół przedniej osi, dzięki czemu ciężarówka nie traci siły napędowej ani prędkości. Sprzęgło kłowe załącza napęd na przednią oś w czasie krótszym niż pół sekundy. W porównaniu z konwencjonalnym stałym napędem na wszystkie koła, tego typu sprzęgło jest lżejsze i ma mniej części ruchomych. W przypadku, gdy kierowca będzie się poruszał w szczególnie trudnym terenie, ma możliwość ręcznego zblokowania mechanizmów różnicowych, zarówno w osi tylnej, jak i przedniej.

Automatyczny system kontroli trakcji ma czujniki prędkości obrotowej kół, które błyskawicznie wykrywają stan, w którym jedno z tylnych kół zaczyna buksować.

Automatyczny system kontroli trakcji ma czujniki prędkości obrotowej kół, które błyskawicznie wykrywają stan, w którym jedno z tylnych kół zaczyna buksować. W czasie krótszym niż jedna sekunda następuje dołączenie napędu przedniej osi, dzięki czemu samochód ciężarowy nie traci przyczepności ani siły napędowej.

System „myśli” za kierowcę

Automatyczny system kontroli trakcji aktywuje optymalną konfigurację układu napędowego w każdej sytuacji – uwalnia kierowcę od konieczności podejmowania tej decyzji. Wprawdzie napęd na przednią oś zapobiega ugrzęźnięciu pojazdu w trudnym terenie, ale na ogół jest potrzebny tylko na bardzo krótkich odcinkach trasy przejazdu. W pojeździe wyposażonym w automatyczny system kontroli trakcji przyczepność kół przednich służy przede wszystkim utrzymaniu jak najlepszej kierowalności pojazdu. Dzięki temu kierowca może znacznie dłużej wykorzystywać jego maksymalną zwrotność. To rozwiązanie pozwala uniknąć niepotrzebnego wzrostu spalania oraz zużycia eksploatacyjnego układu napędowego i opon, które zwykle towarzyszą włączeniu na stałe napędu na przednią oś.
– Automatyczny system kontroli trakcji to kolejny przykład na to, jak innowacje techniczne mogą ułatwiać pracę i zwiększać jej skuteczność. Podobnie jak Volvo I-Shift zrewolucjonizowała konstrukcję skrzyń biegów, jesteśmy przekonani, że nasze nowe rozwiązanie zrobi to samo z napędem na przednią oś – mówi Ricard Fritz, Vice President Volvo Trucks Brand.

(C)
Fot. Volvo Trucks

podpisy do zdjęć:
1

2

Słowa kluczowe: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*