/*

Volvo Polska: 35 hybryd w Sosnowcu


Firma Volvo Polska dostarczyła 35 autobusów o napędzie hybrydowym, zamówionych przez PKM Sosnowiec. To największa jednorazowa dostawa tego typu pojazdów w naszym kraju. Oprócz Sosnowca, autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą także we Wrocławiu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie. Pojazdy te powstają od 2010 roku we wrocławskiej fabryce Volvo. Dotychczas sprzedano ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad 20 krajach.

Volvo Trucks: 35 hybryd w Sosnowcu

W ramach kontraktu zawartego z sosnowieckim przedsiębiorstwem komunikacji miejskiej, Volvo dostarczyło w kilku transzach łącznie 35 hybrydowych autobusów miejskich – 25 krótkich, 12-metrowych (Maxi) i 10 przegubowych, 18-metrowych (Mega). Pojazdy mogą pomieścić: 90 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących (Maxi) oraz 130 osób, w tym 41 na siedzeniach (Mega). Na ich pokładach znajdują się takie udogodnienia jak klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, ładowarki USB, darmowy dostęp do internetu poprzez Wi-Fi, monitoring czy system informacji dla podróżnych.

Volvo 7900 Hybrid to tzw. hybryda równoległa – pojazd może być napędzany niezależnie silnikiem elektrycznym lub diesla, albo obydwoma jednocześnie. Jest zasilany energią elektryczną podczas ruszania, postojów na przystankach i przed sygnalizacją świetlną, gdzie silnik diesla automatycznie się wyłącza. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h napęd przełącza się na zasilanie silnikiem spalinowym małej pojemności. Baterie ładują się podczas hamowania silnikiem. Autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ich ładowania. Zużycie paliwa jest 30-40% niższe, a emisja spalin o 40–50% mniejsza w porównaniu z odpowiednikami z napędem konwencjonalnym.

– Hybrydy Volvo są wygodne, ciche i doskonale wpisują się w naszą wizję „czystego nieba nad Zagłębiem” – takie hasło znajduje się na każdym autobusie. Kolejnym krokiem w walce o jakość powietrza w Sosnowcu będzie zakup autobusów elektrycznych – zapewnia Arkadiusz Chęciński, prezydent miasta.

– Nasza strategia działania zakłada ciągłą poprawę jakości przewozów i obsługi pasażerów, także poprzez modernizację taboru autobusowego z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych. Bardzo dla nas ważne jest także zmniejszanie niekorzystnego oddziaływania na środowisko – redukcję emisji spalin czy poziomu hałasu. Korzyści z eksploatacji autobusów hybrydowych Volvo są wyższe niż zakładaliśmy. Odnotowaliśmy oszczędności w zużyciu paliwa na poziomie 25% w porównaniu z nowoczesnymi autobusami z klasycznym napędem. To znakomity wynik – podkreśla Marek Pikuła, prezes PKM Sosnowiec.

Wszystkie autobusy dostarczone do Sosnowca zostały wyprodukowane we wrocławskiej fabryce Volvo. Ich seryjna produkcja rozpoczęła się w 2010 roku. Dotychczas przekazano ponad 2500 hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach. Zelektryfikowane autobusy Volvo wożą pasażerów w wielu europejskich miastach, m.in. w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii, na Węgrzech. Dotychczas dostarczono operatorom transportu publicznego na świecie ponad 3500.

Gama zelektryfikowanych autobusów Volvo obejmuje modele: 7900 Hybrid, 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy produkt – bezemisyjne Volvo 7900 Electric. W ostatnim czasie bardzo zyskały na popularności elektryczne hybrydy, które różnią się od „tradycyjnych” tym, że na większości trasy przejazdu wykorzystują prąd. Volvo 7900 Electric Hybrid porusza się cicho i nie wytwarza spalin na ok. 70-procentowym odcinku. Ładowanie baterii trwa tylko 3-6 minut i odbywa się na przystanku końcowym. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu systemu ładowania typu „opportunity charging” – autobus po prostu podjeżdża pod stację ładowania i pobiera prąd przez pantograf wysuwany ze stacji. Akumulatory są też ładowane podczas jazdy – przy hamowaniu i z nadwyżki mocy. Dzięki temu zużycie energii jest o 60% niższe niż w przypadku porównywalnego autobusu z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana o 75%.

Podczas gdy klasyczne hybrydy automatycznie przełączają napęd pomiędzy spalinowy i elektryczny, to w przypadku elektrycznych hybryd można zaprogramować optymalne z punktu widzenia użytkownika sekwencje. Innymi słowy, istnieje możliwość aktywnego zarządzania napędem i wykorzystywania wyłącznie elektrycznego w „zielonych” strefach miasta. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko- bądź zeroemisyjnych, np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych, centrów handlowych czy miejsc dużych skupisk ludzi. Z perspektywy włodarzy miast to interesujące rozwiązanie, które umożliwia nowatorskie spojrzenie na projektowanie obszarów miejskich. Możliwe jest tworzenie stref zeroemisyjnych, całkowicie wolnych od spalin – elektryczna hybryda może np. mieć przystanek wewnątrz galerii handlowej, gdzie będzie się poruszać cicho i czysto.

(C), fot. PKM Sosnowiec

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*