/*

Volvo Trucks: testy autonomicznej śmieciarki


Volvo Trucks wspólnie ze szwedzkim przedsiębiorstwem komunalnym Renova sprawdzają, na ile zautomatyzowane pojazdy mogą zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność działań podczas odbioru i wywozu odpadów oraz zapewnić kierowcom lepsze warunki pracy. Testowane systemy automatyki, w które wyposażono podwozie Volvo FM z zabudową do wywozu odpadów są podobne do tych zamontowanych w autonomicznym samochodzie ciężarowym, który od jesieni 2016 r. jest użytkowany w kopalni Kristineberg położonej w północnej Szwecji.

W automatycznym trybie jazdy śmieciarka porusza się do tyłu a kierowca może ciągle pozostawać w pobliżu zespołu zgniatacza.

W automatycznym trybie jazdy śmieciarka porusza się do tyłu a kierowca może ciągle pozostawać w pobliżu zespołu zgniatacza.

– Prowadzenie dużego samochodu ciężarowego w dzielnicy mieszkaniowej, pełnej wąskich ulic i niechronionych użytkowników dróg – pieszych i rowerzystów – stawia, co oczywiste, wysokie wymagania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa. Nawet wtedy, gdy prędkość jazdy ciężarówki nie przekracza typowego dla człowieka tempa spacerowego. Śmieciarka, którą właśnie testujemy, nieustannie monitoruje swoje otoczenie, a w przypadku nagłego pojawienia się przeszkody na drodze natychmiast się zatrzymuje. Jednocześnie automatyczny system ułatwia kierowcy uważne obserwowanie wszystkiego, co dzieje się wokół pojazdu – mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

We wspólnym projekcie realizowanym przez firmy Volvo Trucks i Renova uczestniczy Volvo FM wyposażone m.in. w systemy GPS i LIDAR, wykorzystywane do wyznaczania pozycji, rejestrowania tras przejazdu oraz obrazowania otoczenia pojazdu. Gdy autonomiczna śmieciarka, czyli automatycznie kontrolująca układ kierowniczy, zmianę biegów i prędkość jazdy oraz samoczynnie zatrzymująca się w razie wykrycia przeszkody na drodze, pierwszy raz wjeżdża na dany obszar, jest kierowana ręcznie. W tym czasie jej pokładowy system za pomocą czujników (GPS i innych) rejestruje pozycję i nanosi ją na mapę. Dzięki temu następnym razem pojazd dokładnie wie, jaką drogę należy wybrać i przy których pojemnikach z odpadami się zatrzymać. Na pierwszym przystanku, po aktywowaniu automatyki, kierowca wysiada z kabiny, przechodzi do tyłu pojazdu, mocuje pojemnik z odpadami, a następie opróżnia go w zwykły sposób – korzystając z odpowiednich elementów sterujących. Po ukończeniu tej operacji na polecenie kierowcy pojazd automatycznie podjeżdża tyłem do kolejnego pojemnika. W tym czasie kierowca idzie przed cofającym pojazdem obserwując otoczenie.

Do obsługi autonomicznej śmieciarki wystarczy tylko kierowca. Pierwszy przejazd w danej okolicy odbywa się zwyczajnie, ale następnym razem automatyka już wie, jaką drogę należy wybrać i przy których pojemnikach się zatrzymać.

Do obsługi autonomicznej śmieciarki wystarczy tylko kierowca. Pierwszy przejazd w danej okolicy odbywa się zwyczajnie, ale następnym razem automatyka już wie, jaką drogę należy wybrać i przy których pojemnikach się zatrzymać.

Ale dlaczego ciężarówka cofa się zamiast poruszać się do przodu? – Dzięki temu kierunkowi jazdy kierowca może pozostawać w pobliżu zespołu zgniatacza zamiast ciągle na przemian przechodzić w okolice tyłu pojazdu, a następnie w pobliże kabiny, gdy ciężarówka znajduje się w ruchu. A ponieważ kierowca nie musi raz po raz wchodzić do kabiny i z niej wychodzić w każdym punkcie odbioru śmieci, jest mniej narażony na urazy kolan i innych stawów – podkreśla Hans Zachrisson, menedżer ds. strategicznego rozwoju w firmie Renova.

To oczywiste, że cofanie jest dość ryzykownym manewrem, ponieważ kierowcy, nawet w samochodzie wyposażonym w kamerę, może być trudno dostrzec osoby lub przeszkody znajdujące się z tyłu. Na niektórych obszarach cofanie samochodem ciężarowym nawet bywa zabronione ze względów bezpieczeństwa, w innych miejscach natomiast istnieje wymóg korzystania z pomocy drugiej osoby, która musi stać za pojazdem, obserwować drogę i dawać znaki kierowcy. W testowanym rozwiązaniu problemy te zostały wyeliminowane. Dzięki czujnikom monitorującym otoczenie wokół śmieciarki, jazda w każdym kierunku jest równie bezpieczna. A jeżeli na przykład okaże się, że ulicę blokuje zaparkowany pojazd, ciężarówka potrafi automatycznie ominąć taką przeszkodę, oczywiście pod warunkiem, że obok niej jest wystarczająco dużo wolnej przestrzeni.

 Autonomiczna śmieciarka samoczynnie się zatrzymuje w razie wykrycia przeszkody na drodze.

Autonomiczna śmieciarka samoczynnie się zatrzymuje w razie wykrycia przeszkody na drodze.

Producent pojazdu podkreśla również, że automatyka sterująca w sposób optymalny kontroluje zmianę biegów, koło kierownicy i prędkość, co ma pozytywny skutek w aspekcie zużycia paliwa i emisja spalin.

Mimo że potrzebne rozwiązania techniczne już istnieją, konieczne są dalsze testy i prace rozwojowe, zanim autonomiczne śmieciarki staną się rzeczywistością ulic europejskich dzielnic mieszkaniowych. Realizacja wspólnego projektu badawczego szwedzkich firm potrwa do końca 2017 r. Następnie specjaliści przeprowadzą skrupulatną analizę funkcjonalności i bezpieczeństwa autonomicznego samochodu ciężarowego z zabudową do odbioru odpadów komunalnych, a zwłaszcza tego, jak tego typu pojazd jest postrzegany przez kierowców, innych użytkowników dróg i okolicznych mieszkańców. Prawdopodobnie pojazdy o różnym stopniu automatyzacji wcześniej pojawią się w innych zastosowaniach, w których transport odbywa się na ograniczonych i zamkniętych obszarach, takich jak kopalnie czy terminale towarowe.

(C), fot. Volvo Trucks

Słowa kluczowe:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*