/*

Ciągnikiem na top


Podobnie jak w poprzednich latach, najczęściej kupowanym samochodem ciężarowym w Polsce jest ciągnik siodłowy. Ponad 80 procent po raz pierwszy zarejestrowanych w naszym kraju w 2016 roku ciężkich pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 tony to były właśnie takie samochody. Większość z nich pracuje w taborze przewoźników zajmujących się transportem międzynarodowym.

Ciągnikiem na top

Taka sytuacja wynika oczywiście ze struktury naszego transportu – jego siłą są przewoźnicy międzynarodowi, którzy opanowali jedną czwartą europejskiego rynku przewozów towarowych i mają w tej chwili  najnowocześniejsze floty w Europie. Większość z nich stanowią pojazdy spełniające najnowsze normy czystości spalin – Euro 5, EEV lub Euro 6. A ponieważ na Starym Kontynencie najpopularniejszym bezsilnikowym środkiem transportu wciąż jest naczepa, logiczna staje się popularność ciągników siodłowych.

Rekord goni rekord

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego: – Rynek pojazdów ciężarowych w Polsce kolejny raz wszystkich zaskoczył swoim wzrostem. Zwiększenie sprzedaży w 2016 roku o 19% w stosunku do 2015 to sukces, z którego należy się cieszyć. Świadczy to bowiem także o znakomitej kondycji polskiego transportu międzynarodowego, bo to ta branża jest głównym odbiorcą takiego sprzętu. Dzięki temu sytuacja w tym segmencie rynku jest stabilna. Pojawiają się oczywiście pewne zagrożenia związane z Brexitem i możliwością zmian politycznych w niektórych krajach UE, ale na to przedsiębiorcy nie mają wpływu. W minionych latach wiele już razy udowodnili, że potrafią być elastyczni i radzą sobie z nawet bardzo trudnymi problemami. Warto też zwrócić uwagę na to, jak wiele się nauczyli. Np. w znakomitej większości korzystają z nowoczesnych sposobów finansowania zakupów pojazdów. Ponad 70% środków transportu kupują już w ich imieniu firmy leasingowe i CFM.

W 2016 roku polski rynek pobił wszelkie rekordy – jeszcze nigdy, nawet w najlepszym w ostatnim ćwierćwieczu 2007 roku, wyniki rocznego podsumowania sprzedaży ciężarówek nie poszybowały tak wysoko. Dotychczasowe dwa najlepsze lata – 2007 z wynikiem 24.144 pojazdy i 2015 z 24.178, zostały daleko w tyle. Użytkownicy odebrali i zarejestrowali 28.615 nowych pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 tony – to niemal 4500 sztuk więcej niż w 2015! Wzrost w skali roku utrzymał się na wysokim, dwucyfrowym poziomie i wyniósł 18,4%. Z tej ogromnej liczby niecałe 2000 to autobusy, a niespełna tyle samo podwozia o DMC mniejszej niż 16 ton. Wszystkie te liczby dotyczą oczywiście fabrycznie nowych pojazdów, a zestawienie zostało przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów MSWiA przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Nasz rynek pod względem struktury sprzedawanych pojazdów znacznie różni się od tych w bardziej rozwiniętych państwach zachodniej Europy. Wciąż widać na nim pewną dysproporcję – duże zakupy firm z sektora transportu międzynarodowego i niewielkie w branżach komunalnej, dystrybucyjnej i budowlanej, które razem, np. w Niemczech czy Francji, odpowiadają niemal za połowę zakupów ciężarówek o DMC powyżej 3,5 tony.
W 2016 roku w rejestrach Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło też 32 tysiące używanych samochodów użytkowych. Nadwyżka nad wynikami analogicznego okresu ub.r. wyniosła 1,4%. W całej grupie było 28,5 tysiąca ciężarówek i 3,5 tysiąca autobusów. Razem przewyższyły one liczebność nowych pojazdów zarejestrowanych w tym samym czasie o 12%. Ta różnica jednak z roku na rok jest coraz korzystniejsza dla nowych pojazdów.

Najlepsze miesiące

Dosyć ciekawie wyglądają też wyniki sprzedaży w ciągu roku. Przepisom podatkowym zawdzięczamy jak zwykle bogaty w zakupy maszyn i pojazdów grudzień. Ostatni miesiąc ub.r. utrzymał umiarkowane, z perspektywy całego roku, tempo wzrostu z poprzedniego miesiąca. W grudniu zarejestrowano 2713 nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony, to więcej o 10,9% niż rok wcześniej i więcej o 7,8% niż w listopadzie. Był to drugi po marcu (2841 szt.) miesięczny rezultat minionego roku. Wyniki z ostatniego miesiąca można ocenić pozytywnie również w dłuższej perspektywie. Jedynie grudzień 2013 roku, tuż przed wejściem wymagań Euro 6, zamknął się wyższym wynikiem (3281 szt.). Po raz szósty w 2016 został też przekroczony poziom 2500 nowych rejestracji w jednym miesiącu. Taka sytuacja była w marcu (2841 szt.), czerwcu (2667 szt.), wrześniu (2609 szt.), październiku (2566 szt.) i listopadzie (2517 szt.). W 2015 roku podobna sytuacja zdarzyła się  tylko raz, w październiku (2574 szt.), a wcześniej we wspomnianym grudniu 2013 roku i w kwietniu 2008 (2526 szt.).

Okazuje się, że MAN doskonale radzi sobie na rynku nawet w czasach posuchy w branżach komunalnej i budowlanej. Duża sprzedaż ciągników bawarskiego lwa to głównie zasługa modelu TGX EfficientLine 2.

Okazuje się, że MAN doskonale radzi sobie na rynku nawet w czasach posuchy w branżach komunalnej i budowlanej. Duża sprzedaż ciągników bawarskiego lwa to głównie zasługa modelu TGX EfficientLine 2.

Powyżej 3,5 tony

W całym roku zarejestrowano 26.628 (+18,7%) nowych samochodów ciężarowych. Wśród nich były 21.042 ciągniki (+23,7%), które stanowią zasadniczą część zsumowanej liczby średnich i ciężkich pojazdów (79,0% udziału w rynku), i zwłaszcza tych najcięższych o DMC większej od 16 ton (86,1% udziału w rynku). W 2016 zarejestrowano ich 24.431 (+20,7%). Zainteresowanie nabywców pojazdami o tonażu poniżej 16 ton wciąż jest stabilne, ale na raczej niezadowalającym producentów poziomie – takich samochodów zarejestrowano 2175, zaledwie o 6 sztuk więcej niż rok wcześniej (+0,3%). Wśród podwozi tego segmentu masowego zdecydowanym liderem jest Iveco (1011 szt.; +3,5%) z 46,5% udziałem. Następny w tej grupie MAN (477 szt.; -1,9%) skupia 21,9% tej części rynku, a kolejny Mercedes-Benz już tylko 17,7% (384 szt.; -10,7%).

Najsilniejszą grupą odbiorców wszystkich samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony były firmy prowadzące leasing czy wynajem (CFM) – odebrały 75,5% nowo zarejestrowanych pojazdów. Podczas gdy rok wcześniej ich udział był niższy o 2,8%. W 2016 roku przypadło na nie 20,1 tys. nowych rejestracji wobec 16,3 tys. szt. rok wcześniej. Wszystkie podmioty instytucjonalne odebrały 24 tys. nowych pojazdów, co przekłada się na 90,2% rynku. Oczywiście, nie są to finalni użytkownicy większości tych pojazdów, a instytucje finansujące zakupy dokonywane m.in. przez firmy transportowe. Model ten jednak świadczy o dobrej koniunkturze i nowoczesności polskich klientów, korzystających z dobrych stron leasingu i wynajmu.

PIERWSZE REJESTRACJE NOWYCH POJAZDÓW UŻYTKOWYCH O DMC>3,5 t
Pierwsze rejestracje NOWYCH samochodów ciężarowych o DMC>3,5 t, udział w rynku %

DAF na czele

W rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 tony cały rok zamknął na pierwszej pozycji DAF (4807 szt.; +23,2%), który wzmocnił w skali roku udział w rynku do 18,1% wobec 17,4% rok wcześniej. Drugą lokatę zajął ubiegłoroczny lider – MAN z liczbą 4691 pojazdów (+12,1%) i udziałem 17,6%. Volvo rzutem na taśmę wysunęło się na trzecie miejsce (4526 szt.; +36,9% – najwyższy przyrost sprzedaży (!); udział 17%). Nieznacznie za nim (-87 szt.) na czwartym miejscu ulokowała się Scania (4439 szt.; +25,4%; udział 16,7%). Biorąc pod uwagę to, że ten producent ma w swojej ofercie wyłącznie pojazdy o DMC większej niż 16 ton, a cenniki ustawione są u niego dość wysoko, należy uznać ten wynik za ogromny sukces. Pierwszą piątkę zamknął Mercedes-Benz, przekraczając cztery tysiące rejestracji (4001 szt.; +8,5%), co zapewniło mu 15-procentowy udział w rynku.
Szóste miejsce przypadło Iveco, które jako jedyne z tzw. wielkiej siódemki odnotowało w tym roku wynik sprzedaży gorszy niż w roku 2015 (2315 szt; -4,6%; udział 8,7%) – w tych liczbach ogromną zasługę ma najnowszy model Daily, który, tak jak jego poprzednik w wielu minionych latach, jest na naszym rynku lokomotywą sprzedaży włoskiego producenta. Siódme miejsce kolejny rok z rzędu zajęło Renault Trucks, którego sprzedaż w 2016 niesamowicie jednak wzrosła – o ponad 33%, co stawia pod tym względem francuską markę na podium, tuż za Volvo. Po tych wynikach wyraźnie widać, że producent najgorszy okres po zmianie gamy modelowej ma już za sobą, a jego pojazdy zyskały zaufanie polskich przewoźników. Jego wynik to 1657 sprzedanych pojazdów i udział w rynku wynoszący 6,22%. Pozostali producenci, którzy nie zostali wyróżnieniu w tabelach PZPM, sprzedali 193 pojazdy.

Pierwsze rejestracje NOWYCH ciągników samochodowych o DMC>3,5T, udział w rynku %
Pierwsze rejestracje NOWYCH podwozi samochodowych o DMC>3,5T, udział w rynku %

Ranking ciężkich

Ostatni miesiąc 2016 roku zmienił zaskakująco kolejność marek w grupie najcięższych pojazdów. Pierwszy pozostał DAF (4727; +23,7%), a na drugie miejsce przesunęło się Volvo Trucks z rezultatem 4519 szt. (+37,1%). Scania wskoczyła na trzecie miejsce, wydając 4439 pojazdów (+25,4%). Dalej bez zmiany MAN (4209; +13,9%). Piątkę zamknął Mercedes-Benz (3611; +11,3%). W grudniu ub.r. najwięcej pojazdów wydało klientom nieoczekiwanie Volvo (657 szt.), więcej o 53,5% niż rok wcześniej i blisko dwa razy tyle co w listopadzie (+94,4%). Drugi był MAN, który dostarczył 402 ciężarówki – mniej o 28,5% niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku i mniej o 1/5 niż miesiąc wcześniej. Następny był DAF, po rejestracji 348 szt.
(+10,8%). Na czwartej pozycji znalazły się ex aequo Scania (284 szt.) i Mercedes-Benz (283 szt.). Dla pierwszej marki oznacza to wzrost o 10,5%, dla drugiej spadek o 19,6%.

Podobnie jak w przypadku generalnej klasyfikacji, rekordowa jest liczba ciągników siodłowych zarejestrowanych w ubiegłym roku. Wynosi ona 21.042 i jest o ponad cztery tysiące samochodów wyższa niż w 2015 roku! I tu palmę pierwszeństwa dzierży DAF z wynikiem 4286 sztuk. Drugie jest Volvo (4034 szt.), trzecia Scania (3628 szt.), czwarty MAN (3609 szt.), piąty Mercedes (2980 szt.), szóste Renault Trucks (1405 szt.), a siódme Iveco (1094 szt.). W tej grupie pojazdów największą dynamikę sprzedaży odnotowały Volvo (+42,9%), Renault Trucks (+35%) i Scania (+34,9%). Jedyną ujemną wartość w tym względzie „zaliczyło” Iveco (-7,4%).

(rum)
Tabele i wykresy Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego    
Fot. DAF

Słowa kluczowe: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*