/*

Ciężarowy rekord


Chociaż przedstawiciele producentów pojazdów ciężarowych prognozując 2015 rok byli bardzo ostrożni w kreśleniu celów sprzedaży, okazał się on dla nich bardzo łaskawy. W ciągu 12 miesięcy minionego roku sprzedaż nowych samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony poszybowała ponad dotychczas najlepszy poziom z 2007 roku. W 2015 polscy klienci kupili ich rekordową liczbę – 24.176 sztuk. Dane te przytaczamy za Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego.

Scania osiągnęła w 2015 roku najwyższą sprzedaż w swojej historii w Polsce.

Scania osiągnęła w 2015 roku najwyższą sprzedaż w swojej historii w Polsce. Sprzedała 3538 ciężarówek, co wystarczyło do zajęcia czwartej pozycji w statystykach. Ale sprzedaje wyłącznie pojazdy o DMC ponad 16 ton!

W 2015 roku w Centralnej Ewidencji Pojazdów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych  i Administracji zarejestrowanych zostało 24.176 pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 t. Pozwoliło to nieznacznie przekroczyć rekordowy dotychczas poziom z 2007 roku (24.144 szt.).
W obu grupach składowych umocniły się wysokie, dwucyfrowe wzrosty. Samochodów ciężarowych przybyło od początku roku 22.437, czyli o ponad jedną czwartą więcej (26,6%; +4720 szt.) w skali roku, a autobusów 1739 szt. (więcej o sprzedaży autobusów w ubiegłym roku piszemy w osobnym artykule na str. 50-51), co dało zmianę wyższą o blisko jedną piątą (+18,1%; +267szt.). Natomiast w grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC powyżej 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy od początku 2015 roku zarejestrowano 31.574 sztuki pojazdy. Łączny rezultat przewyższa ubiegłoroczny uzyskany w tym samym czasie o 6,3%. Używanych ciężarówek wjechało do Polski 27.793 (+6,6%), a autobusów 3781 (+3,6%). Przewaga w 2015 roku rejestracji pojazdów używanych nad liczbą wprowadzonych na rynek nowych wyniosła 30,6%. Warto podkreślić, że z roku na rok ta przewaga maleje. Przyczynami tego są bogacenie się odbiorców pojazdów (każdy woli eksploatować nowe, mniej awaryjne i problemowe pojazdy), ale także korzyści ekonomiczne wynikające z niższych opłat drogowych i podatków płaconych  przy użytkowaniu samochodów spełniających najnowsze normy emisji spalin i hałasu.
Bardzo dobrymi miesiącami dla sprzedawców ciężkich pojazdów okazały się grudzień i listopad. W ciągu ostatniego miesiąca roku w naszym kraju przybyło ich 2544 szt., tj. więcej o 15,1% (+333) niż w 2014 roku i mniej niż w listopadzie o 4,4% (-116szt.). W całej grupie przybyło 2241 samochodów ciężarowych (+17,1% r/r) i 303 autobusy (+2%). W 2015 było pięć miesięcy, kiedy bez problemu przekroczono 2 tys. wydań, jak w najlepszych miesiącach sprzed kryzysu, który rozpoczął się w połowie 2008 roku.

ciezarowy-rekord1

Chyba mamy boom…

Od początku 2015 roku zarejestrowano w naszym kraju 22.437 nowych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t, czyli o ponad jedną czwartą więcej (26,6%; +4720 szt.) w skali roku niż w 2014. Dynamika sprzedaży była bardzo duża szczególnie w drugiej połowie roku. W efekcie już w październiku został przekroczony nie tylko rezultat z 2014, ale firmy przekroczyły także poziom najlepszego przed kryzysem 2007 roku, kiedy zarejestrowano 22.682 pojazdy. Dobre wyniki samochodowego transportu towarów (do listopada przewieziono wg GUS 185,3 mln ton,  tj. więcej o 7% r/r) potwierdzają zainteresowanie odnawianiem taboru i wzrost produkcji oraz przewozów w sektorze budowlanym (+3,3% w okresie styczeń-listopad wg GUS).

Zmiany na szczycie

Najczęściej kupowanym pojazdem ciężarowym jest wciąż ciągnik siodłowy. Zarówno u pierwszego w statystyce MAN-a, jak i w przypadku zajmującego siódmą lokatę Renault Trucks.

Najczęściej kupowanym pojazdem ciężarowym jest wciąż ciągnik siodłowy. Zarówno u pierwszego w statystyce MAN-a, jak i w przypadku zajmującego siódmą lokatę Renault Trucks. Pojazdy tej marki, szczególnie widoczny na zdjęciu model T, zyskują coraz większe zaufanie polskich transportowców.

W klasyfikacji marek na pierwszym miejscu ubiegły rok zakończył MAN po rejestracji 4184 pojazdów i wzroście w skali roku o 31,9%. MAN wrócił na pozycję lidera po trzech latach przerwy, ale tym razem głównie dzięki doskonałej sprzedaży ciągników siodłowych. Za nim, na drugim miejscu wylądował DAF, który dostarczył klientom 3903 samochody, czyli więcej o 36% niż w 2014 r. Trzeci na liście rankingowej 2015 roku jest lider z poprzedniego roku – Mercedes-Benz – z rezultatem 3688 samochodów. Jego dynamika (+11,2%) była niższa niż średnia dla całego rynku.
Ogromny skok wykonała Scania. Mimo najwyższego tempa wzrostu (+45,2%!) wśród pierwszych pięciu marek pozostała na czwartym miejscu. Wydała 3538 samochodów, co jest rekordem w ciągu jej dwudziestoletniego, oficjalnego funkcjonowania na polskim rynku. Nigdy nie sprzedała aż tyle. Warto też przypomnieć, że Scania jest jedynym producentem z „wielkiej siódemki”, który w swojej ofercie ma wyłącznie pojazdy o DMC powyżej 16 ton. Piąte miejsce zajęło Volvo (3303 szt., +24,7%), a szóste Iveco z wynikiem 2425 szt. (+10,81%). Na wynik włoskiej firmy oczywiście ogromny wpływ ma jej dominacja w segmencie lekkich samochodów ciężarowych, głównie za sprawą hitu sprzedażowego, jakim jest model Daily, ale uznanie budzić może też konsekwentne budowanie pozycji w segmencie ciągników siodłowych – Iveco sprzedało ich aż 1181. Ranking „wielkiej siódemki” zamyka Renault Trucks z wynikiem 1245 sprzedanych pojazdów i rocznym wzrostem wynoszącym 5,55%. Samochody nowej gamy tego producenta juz okrzepły na rynku i powoli, ale systematycznie zdobywają serca polskich przewoźników. W sumie siedmiu największych producentów sprzedało u nas 22.286 ciężarówek o DMC powyżej   6 t, co stanowi 99,33% rynku. Pozostałe 151 sztuk (0,67%) to pojazdy innych, mniej popularnych marek.

Ciężkie i ciągniki

W całym 2015 roku w grupie najcięższych pojazdów o DMC powyżej 16 t pierwszy był DAF (3820; +37,2%). Za nim, głównie dzięki wynikom listopada i grudnia, MAN (3695; +49,1%), a trzecia Scania (3538; +45,2%). Na czwartym miejscu – to jeszcze jedna niespodzianka – znalazło się Volvo (3294; +25,1%), a Mercedes -Benz był piąty (3244; +13,5%).
Podobnie jak w poprzednich latach najczęściej kupowanym samochodem ciężarowym w Polsce jest ciągnik siodłowy. Wynika to oczywiście ze struktury naszego transportu – jego siłą są przewoźnicy międzynarodowi, którzy opanowali jedną czwartą europejskiego rynku przewozów towarowych i mają w tej chwili najnowsze i najnowocześniejsze floty w Europie. Większość z nich stanowią pojazdy spełniające normy czystości spalin – Euro 5, EEV lub Euro 6. Ciągniki siodłowe nadal stanowią ponad 80% sprzedaży wszystkich samochodów ciężarowych w Polsce.

(rum), fot. Sławomir Rummel, Scania

Słowa kluczowe: ,

1 komentarz

  1. Katarzyna says:

    Wśród używanych ciągników siodłowych też najpopularniejszy był DAF, za nim MAN i Scania. Szczegółowo pokazuje to raport http://www.blog.getruck.eu/jakich-ciagnikow-siodlowych-szukalismy-w-2016-roku/

    [Reply]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*