/*

Fiat Ducato: Hit listy przebojów


Fiat Ducato. Hit listy przebojów

Fiat Ducato to w klasie dużych, głównie 3,5-tonowych samochodów dostawczych bestseller, jaki jest marzeniem pozostałych producentów. Dość powiedzieć, że Fiat sprzedaje w Polsce więcej Ducato, niż osobowych aut swoich marek – Fiata, Alfy Romeo, Lancii i Jeepa! Niedawno pod maski Ducato trafiły nowe silniki Euro 6. Mieliśmy okazję wypróbować, jak jeździ włoski hit w najmocniejszej wersji silnikowej MultiJet 2 o pojemności 2,3 litra, dysponującej pokaźnym stadem 180 mechanicznych rumaków.

Styl nadwozia Ducato dwa lata temu w wyniku faceliftingu nabrał ostrości i jest wynikiem nowoczesnego wzornictwa, które wraz z koncepcją prawdziwego, lekkiego samochodu dostawczego daje nieodparte poczucie dynamizmu, bezpieczeństwa, jakości i wytrzymałości. Stanowi rozwinięcie koncepcji „wzornictwa powiązanego z funkcjonalnością”, która jest cechą charakterystyczną tego modelu. Co tu dużo mówić – Ducato to w swojej klasie bardzo ładny samochód.

 

Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Elementy wyposażenia obejmują możliwość indywidualizacji wyglądu pojazdu z wykorzystaniem dwóch kolorów przedniego grilla, ozdobnej listwy zderzaka, reflektorów ze światłami do jazdy dziennej, dostępnymi opcjonalnie w technologii LED, a także 16-calowych kół. Wysoko zamocowane reflektory i czteroczęściowy zderzak to metoda redukcji potencjalnych kosztów naprawy po kolizji. Co ciekawe, dzięki nowemu projektowi odbłyśników, świecą one o wiele lepiej od tych z poprzedniej wersji, i to mimo mniejszych aż o 40% rozmiarów. W przypadku kiedy wybierzemy przy zakupie biały kolor nadwozia, który jest zresztą wybierany w tym modelu najczęściej, otrzymamy unikatowy, opracowany specjalnie dla Ducato lakier odbijający promieniowanie UV i zachowujący przez długie lata taki sam wygląd jak w dniu zakupu.

Testowana przez nas wersja Maxi ma dopuszczalną masę całkowitą 3500 kg. Auto ma największe z dostępnych dla tego modelu rozstaw osi (4035 mm) i długość (5998 mm). Jego szerokość (bez lusterek) to 2050 mm. W widocznym na zdjęciach pojeździe dach znajduje się na wysokości 2534 mm. Samochód stawia do dyspozycji użytkownika ładownię o objętości 13 m3 i wymiarach: długość – 3705 mm, szerokość  – 1870 mm (dystans między nadkolami w ładowni to aż 1422 mm) i wysokość 1932 mm.

Ten ostatni parametr pozwala na pracę w wyprostowanej pozycji większości populacji. Jeśli komuś to nie wystarczy, może zamówić wersję z superwysokim dachem, w którym odległość od podłogi ładowni do dachu wynosi 2172 mm.
Dostęp do przestrzeni towarowej jest możliwy przez tylne drzwi skrzydełkowe, otwierające się o kąt 260 st., a także przez umieszczone na prawym boku duże suwane drzwi o szerokości 1250 mm i wysokości 1755 mm. Takie same można zamówić także na lewej ścianie – jest to jednak dodatkowo płatna opcja. Ładowność tego samochodu to niemal 1450 kg.

Miejsce z widokiem

Ducato oferuje trzy wersje wykończenia wnętrza – Classic, Techno i Lounge – o rosnącym poziomie wyrafinowania i elegancji, wyposażone w siedzenia pokryte odpornym na zaplamienie materiałem tapicerki i zapewniające najwyższy komfort jazdy. Ducato jest pierwszym pojazdem w swojej klasie oferującym fabrycznie montowany uniwersalny uchwyt do urządzeń mobilnych pośrodku deski rozdzielczej na takie urządzenia, jak smartfony, tablety, ale także na papierowe notatniki czy faktury.

W testowym samochodzie wygodny fotel kierowcy był zawieszony na pneumatycznej poduszce, w której twardość resorowania można dobierać według wagi szofera. Bardzo wygodna i szeroka jest też dwuosobowa kanapa pasażerska. Nikomu nie będzie tu ciasno, bo Ducato ma szeroką kabinę. Nieco szkoda, że kanapa nie stoi na blaszanej skrzyni, a na rurowym stelażu, bo mielibyśmy pod nią duży, zamykany schowek, możemy co najwyżej wsunąć pod nią bagaż. Kierowca ma przed sobą uporządkowaną i czytelną tablice przyrządów i wielofunkcyjną kierownicę, z której można obsługiwać podczas jazdy radio i telefon. Kształty oraz układ półek i schowków są takie same jak w poprzednim modelu.

Nie najlepszym rozwiązaniem jest także wprowadzone już w poprzedniku wykończenie panelu środkowej konsoli imitujące czarny fortepianowy lakier. Wygląd ma efektowny, ale bardzo szybko przyciąga kurz. Trzeba przynajmniej raz dziennie go wytrzeć. Ulepszono za to systemy multimedialne – znacznie poszerzono ofertę radioodbiorników MP3 z technologią Bluetooth. Oprócz radia podstawowego, dostępny jest system Uconnect z 5-calowym ekranem dotykowym, kamerą cofania i systemem nawigacji. Ten elektroniczny „kombajn” ma wbudowany moduł GPS i oprogramowanie Tom Tom z odbiornikiem TMC, by na bieżąco dostarczać kierowcy informacje o ruchu drogowym, a także inteligentny system wyznaczania trasy IQ Routes i bazę fotoradarów. Nawigacja działa szybko i jest bardzo dokładna.

Bardzo skutecznie i szybko w krótkiej kabinie furgonu odpowiednia temperaturę i jakość powietrza zapewnia sterowana ręcznie klimatyzacja, zaopatrzona w czytelny i łatwy w obsłudze panel z dużymi pokrętłami, umieszczony pod radioodtwarzaczem, na środkowej konsoli. Na pochwałę zasługują znakomite boczne lusterka z dwoma zwierciadłami – górne o dużej powierzchni pokazuje, co dzieje się za autem, a mniejsze, dolne, jest szerokokątne i ogranicza niemal do zera martwy kąt, pokazując obszar w bezpośrednim sąsiedztwie tylnego koła. Co ciekawe, wszystkie zwierciadła (zarówno górne, jak i dolne) są sterowane elektrycznymi silniczkami, co umożliwia ich wygodne przestawianie nawet podczas manewrowania w ciasnych miejscach. W ich aerodynamiczne obudowy zostały wmontowane świetnie widoczne dodatkowe migacze. Jedynym minusem jest to, że przy większej prędkości, np. podczas jazdy autostradą, lustra wpadają w lekkie wibracje.

Jest moc

Ducato nie był dla nas nieznanym samochodem, ale byliśmy ciekawi, jak wypadnie porównanie nowej jednostki Euro 6 o mocy 177 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm z poprzednikiem o takich samych osiągach. Różnica polega na tym, że poprzedni silnik Euro 5+ miał pojemność 3 litrów, a nowy „tylko” 2,3 litra. Niezależnie od tego, z jaką prędkością jedziemy, wciśnięcie „gazu” skutkuje bardzo dobrym przyspieszeniem. Elastyczność silnika jest znakomita, chociaż daje się odczuć, że najbardziej lubi on spokojną pracę na niższych obrotach. Ma taki trochę „ciężarowy” charakter, co w tej klasie pojazdów nie jest wadą, lecz zaletą.

Technologia, która charakteryzuje jednostki napędowe Ducato, jest najlepszym przykładem pracy włożonej w wydajność i ochronę środowiska. Posiadające homologację Euro 6 silniki wzbogacone są o technologię Low Pressure EGR (LPEGR), która wychwytuje spaliny za filtrem cząstek stałych (DPF) i przez obwód niskiego ciśnienia wysyła je do komory spalania.

Dzięki temu systemowi uzyskiwane są dwie korzyści: zmniejszenie emisji tlenku azotu NOx, dzięki niższej temperaturze spalania oraz oszczędność paliwa spowodowana większą wydajnością turbiny. Technologia LPEGR nie wymaga ani dodatkowego zbiornika, ani uzupełniania AdBlue.

Mocny silnik Multijet2 180 o pojemności 2,3 litra idealnie nadaje się dla użytkowników poszukujących najlepszych osiągów. Oferuje takie same poziomy momentu obrotowego i mocy jak wcześniejszy silnik 3,0 l, ale spala około 20% mniej paliwa.

Więcej przeczytasz w nowym wydaniu Ciężarówek

Tekst i zdjęcia Sławomir Rummel  

Słowa kluczowe: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*