/*

Iveco: Na pewnym podwoziu


Obecny od trzech lat na rynku Iveco Daily to w porównaniu z poprzednikiem całkowicie zmodernizowany pojazd. Pod względem komfortu jazdy i zwrotności niedaleko mu do samochodów osobowych. Bardzo dobre są też parametry jego silników, charakteryzujących się wysoką mocą i niskim zużyciem paliwa. Dzięki swojej ramowej konstrukcji jest też idealnym nośnikiem specjalistycznych zabudów przeznaczonych do ciężkich zadań.

Iveco: Na pewnym podwoziu

Daily to w zasadzie dwa pojazdy w jednym: taka jest właśnie koncepcja oparta na idealnej równowadze między nadzwyczajnymi atutami modelu, które nie tylko zachowano, ale także ulepszono, dodając techniczne innowacje. Pojazd jest wygodny i praktyczny, a przy tym niezawodny, efektywny i wszechstronny. Klasyczna ramowa struktura podwozia zapewnia wytrzymałość, funkcjonalność oraz długą żywotność i elastyczność pod względem możliwości montażu zabudowy. Podłużnice ramy zbudowane są z profili typu C ze stali o podwyższonej wytrzymałości (wysokość 174 mm, szerokość 66 mm, grubość 3 mm) i połączone rurowymi poprzecznicami.

 

Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Kierowca Daily ma do dyspozycji wygodną i cichą kabinę, w której pozycja za kierownicą oraz wrażenia z jazdy są zbliżone do prowadzenia samochodu osobowego. W kabinie umieszczono liczne zamykane i otwarte schowki. Daily jest wyposażony w rozwiązania techniczne służące ograniczeniu spalania. Oszczędności w zużyciu paliwa wynoszą średnio 5,5%, ale w zastosowaniach miejskich mogą wzrosnąć nawet do 14% w przypadku zastosowania pakietu Eco (obejmującego system Start/Stop).

Zawsze w sieci

Iveco Daily doskonałe osiągi zawdzięcza mocnym czterocylindrowym silnikom Euro 6 o pojemności 2,3 i 3,0 l, rozwijającym moc od 120 do 205 KM i oferującym moment obrotowy od 320 do 470 Nm. Wprowadzenie w ubiegłym roku zmodernizowanych silników Euro 6 spowodowało obniżenie zużycia paliwa na poziomie 8% w porównaniu z wcześniejszymi modelami Euro 5. Stało się to możliwe dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii w zespole napędowym. Niskie koszty przeglądów i napraw, dzięki dłuższym okresom między przeglądami oraz komponentom o długiej żywotności, oznaczają dodatkową oszczędność rzędu 12%. Dzięki nowej aplikacji DAILY BUSINESS UP kierowca jest zawsze połączony z siecią i może korzystać z systemu asystenta jazdy i asystenta biznesowego. Aplikacja może pełnić funkcję asystenta kierowcy dzięki systemowi oceny stylu jazdy (DSE), profesjonalnemu systemowi nawigacji firmy Sygic i interaktywnemu podręcznikowi użytkownika.

– Może przejąć również rolę asystenta biznesowego, ułatwiając optymalizację efektywności floty dzięki systemowi Fleetwork i śledzenie zaplanowanych przeglądów – mówi Patryk Kasprzyk z bydgoskiej firmy ExMot, specjalizującej się w sprzedaży Iveco Daily. – Umożliwia także bezpośrednie połączenie z całodobową pomocą drogową Iveco. Wszystkie te funkcje Iveco Daily Euro 6 pozwalają na obniżenie całkowitego kosztu posiadania i użytkowania. Kierowca może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 15 procent dzięki przestrzeganiu wskazówek przekazywanych w czasie rzeczywistym przez system DSE.

Komfortowe wnętrze zmodyfikowano w taki sposób, aby wszystkie schowki (jest ich maksymalnie 18) zostały umieszczone w strategicznych miejscach w kabinie i były łatwo dostępne. Cyfrowe radio (DAB) zintegrowane z deską rozdzielczą zapewnia odbiór stacji cyfrowych i analogowych, a także wszelkie funkcje multimedialne i zarządzania telefonem, jakich można oczekiwać od pojazdu najwyższej klasy. Na praktycznej podstawce można umieścić urządzenia mobilne o różnej wielkości; może ona również pełnić funkcję podkładki na dokumenty. Dwa łatwo dostępne porty USB umożliwiają korzystanie z multimediów i ładowanie urządzeń mobilnych. Dostępna jest również opcjonalna ładowarka indukcyjna dla smartfonów wyposażonych w najnowsze rozwiązania.

Pomoc drogowa

Widoczne na zdjęciach żółte Iveco to 3,5-tonowe podwozie o rozstawie osi 4100 mm z normalną, dzienną kabiną trzyosobową. Napędza je trzylitrowy silnik F1A. Zanim trafił pod maski Daily, był testowany przez ponad 20.000 godzin na stanowisku pomiarowym i pokonał 1,5 mln km na drodze. Wykorzystuje technologię selektywnej redukcji katalitycznej, ograniczającą emisję NOx, oraz wtryskiwacze, ułatwiające optymalizację procesu spalania i obniżenie emisji cząstek stałych. Dzięki temu może rozwinąć całą moc konieczną do realizacji najbardziej wymagających zadań, umożliwiając zarazem ograniczenie zużycia paliwa, wydłużenie okresów między przeglądami, a co za tym idzie – obniżenie kosztów eksploatacji. Osiąga maksymalną moc 205 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący aż 470 Nm. Napęd jest przenoszony na tylne koła (przełożenie tylnej osi to 3,31) zaopatrzone w pojedyncze ogumienie. Aby zachować bezpieczeństwo, Iveco zdecydowało się na zastosowanie w tych samochodach elektronicznego ogranicznika prędkości. Jej limit ustalono na 160 km/h. Dla zapewnienia pewnego rozruchu i możliwości szybkiego wykorzystania możliwości silnika, pojazd został wyposażony w podgrzewany filtr paliwa i podgrzewany zawór odpowietrzenia skrzyni korbowej. Wzrost zasięgu osiągnięty został przez zastosowanie powiększonego zbiornika paliwa mieszczącego 100 l ON.

W pełni automatyczna 8-biegowa hydrauliczna skrzynia biegów Hi-Matic doskonale współpracuje z potężnym silnikiem. Różne tryby zmiany biegów pozwalają na jazdę ekonomiczną (tryb ECO) lub – w szczególnych sytuacjach (np. przy wyprzedzaniu) – bardziej agresywną (tryb Power). Perfekcyjnie sprawdzający się w codziennej eksploatacji mechanizm automatycznej adaptacji strategii zmiany przełożeń zapewnia łagodniejsze i bardziej precyzyjne przełączanie biegów w czasie poniżej 200 milisekund. Dzięki najszerszemu zakresowi przełożeń silnik zawsze pracuje z optymalną prędkością obrotową. Zastosowanie takiej przekładni sprawia, że kierowca może w pełni skoncentrować się na drodze. Wyjątkowa, szybka skrzynia biegów pozwala przyspieszyć bez gwałtownych szarpnięć, oszczędzając w ten sposób cały układ napędowy, w tym sprzęgło, i ograniczając ryzyko potencjalnych uszkodzeń.

Zadbano też o bezpieczeństwo jazdy – Daily standardowo wyposażone jest w układ przeciwpoślizgowy ABS i elektronicznej stabilizacji jazdy ESP oraz chroniący przed staczaniem się na pochyłości w czasie ruszania Hill Holder. Pewną trakcję zapewnia nowoczesne zawieszenie – z przodu niezależne, którego podstawą są wahacze QUAD-LEAF, a z tyłu pneumatyczne. To ostatnie efektywnie pomaga też kierowcy w czasie załadunku uszkodzonego pojazdu – jego skok i możliwość regulacji pozwalają na obniżenie poziomu progu załadunkowego platformy roboczej i zmniejszenie kąta pochylenia najazdów.

 

Komunalny specjalista

Drugim z prezentowanych przez zabudowanych podwozi Daily jest samochód z hakowym systemem załadowczym, przeznaczony do pracy w usługach komunalnych. W tym samochodzie o rozstawie osi 3750 mm zastosowano wariant silnika trzylitrowego o mocy 150 KM
i rozwijającego maksymalny moment obrotowy o wartości 350 Nm.

Więcej przeczytasz w nowym wydaniu miesięcznika Ciężarówki.

Tekst i zdjęcia
Sławomir Rummel

Słowa kluczowe: , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*