K: Noblesse oblige


Renault Trucks K

Renault Trucks wprowadzając nowe modele ciężarówek przeznaczonych do najcięższych zadań terenowych zrobiło bardzo duży postęp. Kabiny oferują większy komfort, materiały wykończeniowe są wyższej jakości, a poszczególne systemy, mimo zwiększenia ich liczby, obsługuje się łatwo. Również podczas jazdy – szczególnie w terenie – ciężarówki prezentują się jako dojrzałe i przemyślane konstrukcje, dzielnie znosząc ekstremalne wyzwania.

Renault Trucks wprowadziło na rynek całkowicie nową gamę pojazdów budowlanych, którą tworzą dwa typoszeregi: C – pojazdy dla transportu budowlanego – oraz K – pojazdy dla ciężkiego transportu budowlanego. Chcąc zaoferować klientom produkty o najwyższej niezawodności, producent zainwestował w ich rozwój znaczne środki. Pojazdy poddano serii rygorystycznych testów jakościowych i eksploatacyjnych w rzeczywistych warunkach. Cechy, takie jak wytrzymałość, komfort pracy, ładowność, trakcja, nowe silniki Euro 6, niskie zużycia paliwa i łatwość zabudowy czynią z nich idealne narzędzia do realizacji wymagających zadań w transporcie budowlanym. Tym razem przedstawiamy pojazdy serii K, następców zasłużonego Keraxa. A takie szlachetne pochodzenie do czegoś zobowiązuje… Noblesse oblige.


Jeśli komuś wydaje się, że ów Kerax jest niedoścignionym wzorcem musi zmienić optykę swojego widzenia świata, bo nowe ciężarówki Renault dla ciężkiego transportu budowlanego są od niego lepsze. Taka jest kolej rzeczy. Seria Renault Trucks K ma lepsze parametry w zakresie wytrzymałości i prześwitu, a także odznacza się największym na rynku kątem natarcia. Nowe pojazdy mają udoskonalony układ napędowy, z silnikami spełniającymi normę Euro 6, oraz wyróżniającą się kabinę. Budowlana gama Renault Trucks została zaprojektowana w ścisłej współpracy z użytkownikami z całego świata, obejmującej wszystkie fazy procesu: od tworzenia założeń projektowych po testy eksploatacyjne. Pojazdy były testowane przez wybranych klientów w rzeczywistych warunkach eksploatacji i poddawane rygorystycznym testom jakości, obejmującym próby na torze doświadczalnym i badania stanowiskowe. Badano np. ich odporność na korozję w próbach brodzenia w głębokiej wodzie i spryskiwania zasolonym błotem. Cześć testów przeprowadzono w skrajnych warunkach atmosferycznych, w temperaturach od -40°C do +60°C. – Testowe pojazdy transportowały dłużyce w Kamerunie, 120-tonowe ładunki w Omanie i urobek w kopalniach w Turcji. Przeprowadzone testy jakości i trwałości były najbardziej rygorystyczne w całej historii firmy – wyjaśnia Thierry Hours, wiceprezes odpowiedzialny za nowe typoszeregi pojazdów budowlanych i długodystansowych Renault Trucks.

Ergonomia i ekonomia

W nowej gamie pojazdów budowlanych wprowadzono wiele zmian, z których na szczególną uwagę zasługują kabiny. Są one bardziej przestronne, komfortowe i ergonomiczne oraz wyposażone w obrotowe przełączniki rozdziału napędu.. Z boku kabiny znajduje się stopień wejściowy, ułatwiający kierowcy kontrolę ładunku. Pojazdy te wytrzymują najtrudniejsze warunki użytkowania. Wrażliwe podzespoły są skutecznie chronione przed uszkodzeniem. Wyjątkowe są także parametry techniczne pojazdów: duże prześwity i dopuszczalna masa całkowita zestawu oraz największy na rynku kąt natarcia (32 st.). Pojazdy są wyposażone w reflektory doświetlające zakręt, oferowaną standardowo zautomatyzowaną skrzynię biegów Optidriver, elektrycznie sterowany automatyczny hamulec postojowy uruchamiany w chwili wyłączania silnika i różnego rodzaju elementy ułatwiające montaż zabudowy. Wygląd pojazdów w pełni odzwierciedla ich cechy: niezawodność, efektywność i wytrzymałość.
Kabina i każdy podzespół układu napędowego sprzyja oszczędzaniu paliwa. Pochylenie przedniej szyby o 12 st. i nadanie kabinie trapezowego kształtu poprawiło współczynnik oporu powietrza o 12%. Większą opłacalność eksploatacji mają też zapewnić doskonałe osiągi nowych jednostek napędowych Euro 6. Pojazdy K charakteryzują się dopuszczalną masą całkowitą do 50 t i mogą tworzyć zestawy drogowe o masie całkowitej do 120 t. Wprowadzono w nich szereg ułatwień dla firm zabudowujących, pozwalających skrócić czas montażu zabudowy, a tym samym czas dostawy pojazdu nawet o 20%. Samochody te zostały także przystosowane do pełnej integracji z Optifleet, oferowanym przez Renault Trucks systemem zarządzania flotą zwiększającym opłacalność eksploatacji samochodu ciężarowego.
Typoszereg Renault Trucks K ma szereg atutów: duży prześwit, zwiększony kąt natarcia i typowo terenowy układ napędowy. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu pojazdy te są wyjątkowo zwrotne i cechują się małą średnicą zawracania. Stanowiąca standardowe wyposażenie typoszeregu C zautomatyzowana skrzynia biegów Optidriver jest dostępna również w pojazdach serii K, w tym w konfiguracji z napędem na wszystkie koła. Równie solidne są zewnętrzne elementy pojazdów: seria K jest wyposażona w trzyczęściowy, wykonany w całości ze stali zderzak, przedni uchwyt do holowania o wytrzymałości 25 t, siatkowe osłony chroniące poliwęglanowe klosze głównych reflektorów, a także stalową osłonę spodu silnika.

Bojowy wygląd, praktyczne rozwiązania

W gamie K są dostępne dwa typy kabin: Day Cab – kabina krótka, dach standardowy i Night & Day Cab – kabina długa, dach standardowy, leżanka. Poziom komfortu w kabinach Renault K o szerokości 2,5 m jest porównywalny z tym w pojazdach długodystansowych. Kabiny zostały zaadaptowane z drogowych wersji ciężarówek nowej gamy, więc wnętrza są do nich bardzo zbliżone. Do szoferek prowadzą 3 lub 4 szerokie stopnie plus dolny zawieszony wahliwie dla ochrony przed zniszczeniem przez przeszkody terenowe. Drzwi otwierają się pod maksymalnym kątem 85 st. Po ich pokonaniu siadamy na nowym, pneumatycznym fotelu Recaro wyposażonym w łatwą do czyszczenia tapicerkę. Jest on duży i wyposażony we wszechstronną regulację położenia. Niestety, elementy regulacji umieszczono po jego lewej stronie, więc dość szeroki boczek drzwi utrudnia ich użycie przy zamkniętych drzwiach. Nie można natomiast powiedzieć, aby miejsca za kierownicą było mało. Po ustawieniu fotela przychodzi czas na spojrzenie na deskę rozdzielczą. W porównaniu do Keraxa widać znaczny postęp. Materiały są lepsze, bardziej przejrzyste jest rozmieszczenie wskaźników, a duży wyświetlacz komputera znacznie ułatwia odczytywanie informacji. Koło kierownicy, regulowane w trzech płaszczyznach oraz fotel o zakresie regulacji wzdłużnej 200 mm pozwalają każdemu przyjąć najdogodniejszą dla siebie pozycję. Kierowca ma również do dyspozycji łatwo dostępne przełączniki obrotowe i specjalne przełączniki konfigurowalne, których lokalizację, wraz z przypisanymi im funkcjami, można dostosować do swoich preferencji. Słowa uznania należą się projektantom za zmianę sposobu wyboru napędów i blokowania mechanizmów różnicowych. W końcu zamiast przycisków znanych z Keraxa wykorzystujemy w tym celu pokrętło. Nie ma więc mowy o pomyłkach w kolejności załączania napędów i blokad.

Komfortowo w terenie

Ruszając w teren każdy kierowca natychmiast doceni bardzo dobrą widoczność. Czynniki takie jak pozycja za kierownicą oraz konstrukcja kabiny z dość mocno pochyloną i schodzącą nisko szybą czołową, a także wąskie słupki oraz duże i szerokie lustra zewnętrzne sprawiają, że praktycznie nic co dzieje się dookoła auta nie powinno ujść naszej uwadze. Duża zmiana w stosunku do poprzedniej generacji ciężarówek budowlanych Renault zaszła w dziedzinie komfortu prowadzenia. Jest o niebo lepiej. Jeżdżąc w terenie ciężko trafić na nierówności, które spowodowałyby wstrząsy przenoszone do wnętrza. Większość aut jakie mieliśmy do dyspozycji podczas testów zostało wyposażonych w zautomatyzowane skrzynie biegów. Ich sterowanie zostało sprytnie „upakowane” w niewielkiej dźwigni pod kierownicą. W jednym miejscu wybieramy kierunek jazdy, zmieniamy tryb między automatycznym i manualnym oraz możemy zmieniać przełożenia. Obsługa jest bardzo prosta i szybko można przyzwyczaić się do tego rozwiązania. Zmiany biegów mogłyby jednak być nieco szybsze (krótsze) – dla mniej doświadczonych kierowców może to być problemem podczas podjazdów z dużym obciążeniem.
Komfort prowadzenia podnoszą dodatkowe układy dostępne w nowej gamie. Podjazd pod wzniesienia jest wspomagany przez system utrzymywania stałej prędkości obrotowej silnika. Jego sterowanie odbywa się w prosty sposób przyciskami z deski rozdzielczej. Włączenie układu i ustawienie najbardziej korzystnego biegu w trybie manualnym sprawia, że auto bez względu na kąt nachylenia wzniesienia i przyczepność ciągnie równo i bez szarpnięć do przodu z jednakowym momentem obrotowym. Bardzo pomocny jest również sterowany elektrycznie hamulec postojowy z funkcją wspomagania ruszania. Zwalnianie hamulca następuje po dodaniu gazu. Cały układ działa poprawnie, jednak położenie i kształt „dźwigni” zdaniem testującego auta kierowcy nie jest najwygodniejszy w obsłudze.
Zapewniono także wyjątkowo łatwy dostęp do kabiny i zabudowy. Z boku kabiny znajduje się stopień ułatwiający kierowcy kontrolę ładunku, zaś z przodu wbudowano antypoślizgowe stopnie umożliwiające wygodny dostęp do przedniej szyby w celu jej oczyszczenia. W pojazdach serii K nie zabrakło schowka dostępnego zarówno z wnętrza, jak i z zewnątrz kabiny, co ułatwia umieszczanie i wyjmowanie z nich ciężkich przedmiotów.

Zawsze z mocą

Nowe silniki Euro 6 DTI 11 i DTI 13 Renault Trucks opracowało na bazie swoich znanych z wysokiej sprawności i niskiego zużycia paliwa jednostek Euro 5, optymalizując technologię oczyszczania spalin SCR. Modernizacji poddano ponad 50% elementów bazowego silnika. Udoskonalono układ SCR, zwiększając jego wydajność. Dzięki zastosowaniu nowych materiałów wzrosła skuteczność katalitycznej redukcji tlenków azotu (NOx). Układ oczyszczania spalin wzbogacono również o filtr cząstek stałych.
W DTI 13 (6 cylindrów w układzie rzędowym) dostępne są poziomy mocy 440 KM/2200 Nm; 480 KM/2400 Nm i 520 KM/2550 Nm.
Wtrysk paliwa odbywa się w nich jak dotychczas za pomocą elektronicznie sterowanych pompowtryskiwaczy. Silniki DTI 11 (6 cylindrów w rzędzie).także występują w trzech wariantach: 380 KM/1800 Nm; 430 KM/2050 Nm i 460KM/2200 Nm. Jednak w nich zastosowano elektronicznie sterowany układ wtryskowy Common Rail, który zapewnia niezwykle precyzyjny wtrysk paliwa, pozwalający optymalnie kształtować przebieg procesu spalania we wszystkich stanach pracy silnika.
Standardowe wyposażenie stanowi uznawana za najlepsza w swojej klasie 12-biegowa zautomatyzowana skrzynia biegów Optidriver, z trybem jazdy terenowej Off-Road. Jej zakres zastosowań obejmuje pojazdy serii C o DMC zestawu do 100 ton
o raz pojazdy serii K o DMC zestawu 120 ton. Także pojazdy z napędem na wszystkie koła, 4×4 i 6×6, są standardowo wyposażone w skrzynię biegów Optidriver. W opcji jest dostępna 14-biegowa ręcznie sterowana skrzynia biegów B14 opracowana przez Grupę Volvo.
W pojazdach z silnikami DTI 11 i DTI 13 są dostępne trzy rodzaje hamulców dodatkowych:

  • hamulec wydechowy, zapewniający moc hamowania 203 kW w silniku DTI11 oraz 227 kW w DTI 13;
  • hamulec silnikowy Optibrake w silniku DTI 11, o maksymalnej mocy hamowania 303 kW i Optibrake+ w silniku DTI 13, o maksymalnej mocy hamowania 414 kW. Hamulce stanowią wyposażenie wszystkich pojazdów ze zautomatyzowaną skrzynią biegów;
  • zwalniacz hydrodynamiczny Voith, montowany na skrzyni biegów, rozwijający moc hamowania 450 kW, zarówno w pojeździe z silnikiem DTI 11, jak i DTI 13. Dźwignia sterująca zwalniacza Voith znajduje się po prawej stronie kierownicy.

Terenowy zwierz

Podwozia pojazdów Renault Trucks K charakteryzują się dużym prześwitem i największą możliwą ładownością. Zaprojektowane z myślą o doskonałych własnościach trakcyjnych w terenie, sprawnie poruszają się po każdym podłożu i w każdych warunkach, nawet najbardziej ekstremalnych. Pojazdy Renault Trucks K są w stanie pokonać niemal każdą przeszkodę terenową. Jest to zasługą następujących parametrów: kąt natarcia 32 st., prześwit pod osią 380 mm, prześwit pod zbiornikiem paliwa 515 mm. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu pojazdy te są wyjątkowo zwrotne i cechują się małą średnicą zawracania. Renault Trucks oferuje dla serii K duży wybór zawieszeń przednich, o nośności od 8 do 9 t i tylne zawieszenia mechaniczne z resorami parabolicznymi lub półeliptycznymi o nośności od 13 do 32 ton.
Szeroki zakres dostępnych rozstawów osi, w odstępach od 200 do 400 mm, pozwala wybrać podwozie jak najlepiej spełniające potrzeby klienta i firmy zabudowującej. Przygotowanie podwozia obejmuje także fabryczne otwory na tylnym zwisie, do mocowania belki przeciwnajazdowej, płyt montażowych żurawia lub uchwytu koła zapasowego. Dostępne są dwie wysokości zbiorników paliwa i AdBlue. Zbiorniki te w serii K wykonane są ze stali. Są bardziej odporne na uszkodzenie. Możliwy jest również wybór miejsca montażu zbiorników paliwa: z prawej lub lewej strony ramy, zależnie od wymagań firmy zabudowującej.

Tomasz Jasnos, (rum)
Fot. Renault Trucks, Tomasz Jasnos

Słowa kluczowe: ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>