Lekkie, silne, szybkie… – siłowniki Edbro


Zanim nowy siłownik trafi do produkcji seryjnej, przechodzi próby wytrzymałościowe na stanowisku testowym w przyfabrycznym laboratorium.

Zanim nowy siłownik trafi do produkcji seryjnej, przechodzi próby wytrzymałościowe na stanowisku testowym w przyfabrycznym laboratorium.

Jak głosi znane powiedzenie, łańcuch jest tak mocny jak jego najsłabsze ogniwo. W przypadku wywrotek, które przenoszą olbrzymie obciążenia, nie może być mowy o kompromisach. Ważne są nie tylko solidna baza w postaci podwozia i wytrzymała skrzynia ładunkowa, ale także mocny i niezawodny układ hydrauliczny odpowiedzialny za podnoszenie tej ostatniej. Doświadczonym, renomowanym producentem siłowników hydraulicznych jest firma Edbro, która od 2012 r. należy do grupy Jost – znanego dostawcy komponentów do naczep i przyczep (nogi podporowe, sprzęgi siodłowe, zaczepy, dyszle, obrotnice, systemy kierowania osiami Tridec, osie naczepowe Mercedes).

Edbro jest najstarszym w Europie producentem hydraulicznych systemów wywrotu do pojazdów użytkowych (naczep, przyczep i zabudów samochodów ciężarowych) – w przyszłym roku będzie obchodzić 100-lecie istnienia. Od początku firma ma fabrykę w Bolton w Wielkiej Brytanii, gdzie zatrudnionych jest ok. 200 osób.  Siłowniki Edbro można spotkać na całym świecie, w tym także w odległych od Europy miejscach, m.in. w Afryce, na Bliskim i Dalekim Wschodzie, w Australii. Przedstawicielstwo w Polsce działa od kwietnia 2010 r.
Opiekę nad naszym rynkiem sprawuje zespół biura handlowego firmy JOST Polska, a wsparcie serwisowe zapewnia sieć 10 autoryzowanych warsztatów.

Muszą być pewni

W procesie produkcji wykorzystywane są sterowane cyfrowo maszyny, które gwarantują precyzję i powtarzalność wykonywanych czynności. Elementy stalowe są spawane laserowo.

W procesie produkcji wykorzystywane są sterowane cyfrowo maszyny, które gwarantują precyzję i powtarzalność wykonywanych czynności. Elementy stalowe są spawane laserowo.

Filozofia firmy Edbro zawarta jest w trzech słowach określających jej siłowniki: lżejsze, szybsze, mocniejsze. Producent dokłada wszelkich starań, aby sprostać temu zapewnieniu. Dbałość o najwyższą jakość widoczna jest na każdym etapie powstawania produktu. Inżynierowie z działu technicznego mają do dyspozycji nowoczesny sprzęt komputerowy i oprogramowanie oraz przyfabryczne laboratorium, w którym wyroby są testowane zanim zostaną wdrożone do produkcji seryjnej. Jednym z zainstalowanych w laboratorium urządzeń jest symulator naczepy, na którym każdy prototyp poddawany jest testowi obejmującemu 10 tysięcy cykli pracy. Następny etap to testy drogowe – siłowniki są instalowane w pojazdach wybranych klientów i sprawdzane w naturalnych warunkach pracy.
Edbro przywiązuje dużą wagę do jakości materiałów wykorzystywanych w procesie produkcji. Kluczem ich doboru jest zapewnienie wyrobom gotowym niskiej masy przy maksymalnej wytrzymałości. W procesie produkcji wykorzystywane są sterowane cyfrowo maszyny, które gwarantują precyzję i powtarzalność wykonywanych czynności. Każdy siłownik po zmontowaniu przechodzi test kontrolny, który polega na podaniu oleju pod ciśnieniem 1,5 raza większym od nominalnego w celu wykrycia najdrobniejszych usterek czy wad w uszczelnieniach.

Specyficzne cechy

Siłowniki Edbro wyróżniają się nie tylko wysoką jakością, ale także ciekawymi cechami użytkowymi. W każdym z nich ważną rolę odgrywa dolny pierścień, który jest elementem prowadzącym sekcję mniejszą w większej i zabezpiecza ją przed wypadnięciem podczas maksymalnego wysuwu. W produktach Edbro ten pierścień jest integralną częścią mniejszej sekcji (jest z nią zgrzewany), co zwiększa wytrzymałość siłownika na przeciążenia boczne i zapobiega ewentualnemu zarysowaniu gładzi cylindrowej w niekorzystnych warunkach eksploatacji. Solidny, mosiężny pierścień prowadzący nie wymaga wymiany, bo został zaprojektowany na cały okres eksploatacji pojazdu. Wymianie podlegają tylko takie elementy, jak uszczelnienia czy pierścienie prowadzące z tworzywa sztucznego.

Siłowniki Edbro są dostarczane z obietnicą „zamontuj i zapomnij”. Oznacza to, że prawidłowo obsługiwane powinny pracować bezawaryjnie przez cały okres eksploatacji pojazdu.

Siłowniki Edbro są dostarczane z obietnicą „zamontuj i zapomnij”. Oznacza to, że prawidłowo obsługiwane powinny pracować bezawaryjnie przez cały okres eksploatacji pojazdu.

Jednoelementowa konstrukcja sekcji zapewnia i inne korzyści. Brak tradycyjnego pierścienia wyklucza konieczność zastosowania bruzdy niezbędnej do jego montażu, a dzięki temu każda sekcja może być cieńsza. Efekt – mniejsza masa siłownika. Taka konstrukcja pozwala również zwiększyć prędkość wysuwu kolejnych sekcji, bo nie ma ryzyka uszkodzenia pierścienia.
Dzięki cieńszym ściankom sekcji średnica najmniejszej z nich to w przypadku Edbro 98 mm (u konkurencji odpowiednio 91-92 mm).
Daje to przy przeciętnym ciśnieniu pracy układu hydraulicznego wynoszącym 160 barów większą siłę siłownika.

Z podniesionym czołem

Flagowym wyrobem Edbro jest seria siłowników czołowych CS, przeznaczonych do samochodów ciężarowych i naczep. Dostępne są w różnych wariantach skoków, mocowań, przyłączy olejowych czy udźwigu, co pozwala znaleźć optymalne rozwiązanie – w zależności od potrzeb odbiorcy pojazdu. Producenci naczep wykorzystują zwykle model CS17 o skoku 7-metrowym, który jest dostępny w dwóch wersjach – do ściany prostej lub skośnej. Wytwórcy zabudów samowyładowczych na samochodach ciężarowych potrzebują mniejszych siłowników, zapewniających skok 4-metrowy.
Nowością w ofercie Edbro jest seria siłowników CS ULTRA. Wprowadzono w nich zmiany konstrukcyjne w sekcji bazowej i górnej części pozostałych sekcji. Wszystko po to, aby zredukować masę siłowników przy zachowaniu dotychczasowej wytrzymałości. Produkty tej serii są – w zależności od wersji – do 100 kg lżejsze niż konkurencyjne.
Seria CX obejmuje urządzenia do samochodów ciężarowych, które mają siłownik obudowany zbiornikiem hydraulicznym, co przynosi redukcję ich masy własnej, a tym samym zwiększa ładowność pojazdu. Parametry użytkowe analogicznych siłowników serii CS i CX są takie same, ale różnica w ich wadze może wynosić nawet kilkadziesiąt kilogramów (zależnie od wielkości). Siłowniki oznaczone jako LN, zbliżone konstrukcyjnie do serii CX, są przeznaczone do mniejszych pojazdów o DMC do 16 t.

Pod podłogą

Edbro ma również w swoim portfolio siłowniki podpodłogowe serii UB, stosowane w samochodach ciężarowych i przyczepach, w tym także rolniczych. Oferta jest szeroka – obejmuje ok. 40 produktów tego typu o różnej długości i udźwigu do kilkudziesięciu ton. Firma przyjmuje również indywidualne zamówienia dotyczące opracowania siłowników nietypowych, ale przedsięwzięcie musi być uzasadnione ekonomicznie. Kompletny zestaw podpodłogowy serii TS (przeznaczona dla dźwigów i wywrotek) obejmuje dwa siłowniki, między którymi jest umieszczony stabilizator nożycowy.

Uzupełniająco…

Ofertę siłowników zamyka model dwustronnego działania – seria RK o skoku do 12 m – przeznaczona do pojazdów z płytą spychającą pracujących w sektorze komunalnym. Ze względu na trudne warunki pracy, siłowniki są w całości chromowane. Edbro jest również dostawcą komponentów wchodzących w skład układu wywrotu, m.in. pomp hydraulicznych, zaworów sterujących, przewodów, rur czy zbiorników na olej. Klienci mogą zamawiać je jako pojedyncze elementy bądź kompletne zestawy.  Uzupełnieniem oferty są rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo eksploatacji pojazdów. Jednym z nich jest przechyłomierz, który weryfikuje kąt pochylenia samochodu i tym samym zapobiega utracie stateczności. Inne ciekawe rozwiązanie obejmuje antenę zamontowaną z tyłu kabiny, która mierzy natężenie pola elektromagnetycznego, a operator jest informowany o ryzyku zaczepienia skrzynią o linię wysokiego napięcia.

(C), fot. Edbro

Słowa kluczowe: , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*