Majstersztyk inżynierów Mercedesa


Majstersztyk inżynierów Mercedesa

Większa moc, oszczędność i niższe poziomy zużycia paliwa oraz emisji spalin – to najkrótsza charakterystyka najnowszej generacji sześciocylindrowych jednostek rzędowych OM 470, które zostały niedawno zoptymalizowane przez Mercedes-Benz. Redukcja zużycia paliwa wynosi do sześciu procent dzięki rozwiązaniom zastosowanym do wszystkich silników heavy duty i zespołów napędowych. To dowód na to, że niemiecki producent nie spoczywa na laurach po sukcesach nowych serii pojazdów, ale wciąż je ulepsza. Przy okazji targów IAA wprowadził też nowy stopień mocy jednostki OM 470 wynoszący 456 KM (335 kW).

Mercedes-Benz Trucks zoptymalizował swoje ciężarówki do transportu ciężkiego. W najnowszej generacji sześciocylindrowych jednostek napędowych
OM 470 zużycie paliwa spada dzięki zastosowaniu całego szeregu nowych rozwiązań. Ponadto dostępna jest nowa wersja o mocy 456 KM (335 kW). Wszystkie silniki heavy duty korzystają z nowych olejów silnikowych o obniżonej lepkości. Dwunastobiegowe przekładnie Mercedes PowerShift 3 są zoptymalizowane pod względem sprawności, a przewidujący tempomat Predictive Powertrain Control (PPC) umożliwia udoskonaloną strategię jazdy. Do tego dochodzą ulepszenia Actrosa w zakresie aerodynamiki. Wszystkie te elementy sprawiają, że w zależności od wariantu silnika zużycie paliwa spada nawet o sześć procent. – Stanowi to kolejne potwierdzenie, jak wielką zaletą jest perfekcyjnie dopracowany układ napędowy składający się z silnika, przekładni i osi, pochodzący od jednego producenta i zrealizowany przez niego we wszystkich fazach, począwszy od projektu poprzez produkcję aż po montaż – mówi Tomasz Ciesielski, Product/Marketing & PR Manager Daimler Trucks w Polsce.

Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Lekki mocarz

Najnowsza generacja jednostek OM 470 Mercedes-Benz to o wiele lepsze osiągnięcia w każdym aspekcie. Sześciocylindrowa jednostka rzędowa o pojemności skokowej 10,7 l wykorzystuje zarówno techniczne udoskonalenia wprowadzone dla większej jednostki OM 471 – zostały one zrealizowane wcześniej, już w ubiegłym roku – jak i odrębne rozwiązania przeznaczone dla kompaktowej konstrukcji tej serii. OM 470 jest najbardziej kompaktową wśród silników heavy duty oferowanych przez producenta z trójramienną gwiazdą. Pomimo to dysponuje ona wszystkimi cechami jej starszego brata, czyli OM 471. Są to: sztywna konstrukcja, stabilne tłoki stalowe, dwa umieszczone w głowicy wałki rozrządu z wysokowydajnym napędem zębatym, asymetryczna turbosprężarka, wydajny hamulec silnikowy i unikatowy system wtrysku Common Rail X-Pulse ze wzmocnieniem ciśnienia.

Jeśli szuka się kompaktowej konstrukcji o niewielkiej masie, wysokiej mocy i z dobrymi parametrami pociągowymi oraz o maksymalnej efektywności z niskim zużyciem paliwa i długimi okresami pomiędzy przeglądami, wynoszącymi do 150.000 km to silnik OM 470 Mercedes-Benz spełnia te oczekiwania. Nową, absolutnie najwyższej klasy wersją jednostki OM 470 jest wariant o mocy aż 456 KM (335 kW) z maksymalnym momentem obrotowym 2200 Nm. Obie te wartości świadczą o wyjątkowych osiągach tej wersji. Charakteryzuje się ona mocą 31,4 kWna litr pojemności skokowej (42,7 KM/l) i momentem obrotowym 206 Nm/l  – należy więc do najwydajniejszych zespołów napędowych w tej klasie.

OM 470 Mercedes-Benz dostępny jest w następujących wersjach: 326 KM (240 kW) przy 1600 obr./min i 1700 Nm przy 1100 obr./min; 360 KM (265 kW) przy 1600 obr./min i 1800 Nm przy 1100 obr./min; 394 KM (290 kW) przy 1600 obr./min i 1900 Nm przy 1100 obr./min; 428 KM (315 kW) przy 1600 obr./min i 2100 Nm przy 1100 obr./min oraz 456 KM (335 kW) przy 1600 obr./min i 2200 Nm przy 1100 obr./min. Dzięki tym pięciu wariantom oferowane silniki tworzą bogatą gamę możliwości wykorzystania w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, transporcie dalekobieżnym, jak również budowlanym, zarówno w zastosowaniu do ciężkiego przewozu solo, jak i w zestawie z przyczepą lub naczepą. W swej unikatowej wersji OM 470 osiąga nawet spektrum większej jednostki, OM 471 o pojemności skokowej 12,8 l.

Użytkownicy ciężkich Mercedesów mają więc wybór pomiędzy dwoma silnikami w różnych wariantach. Z jednej strony OM 471 z jego wybitnie zwartą charakterystyką przy najniższej prędkości obrotowej, z drugiej kompaktowy OM 470 z lekką przewagą mocy przy średnich i wyższych prędkościach obrotowych oraz przede wszystkim z masą mniejszą o całe 150 kg w stosunku do silnika o większej pojemności. Tym samym OM 470 nadaje się przede wszystkim do transportów wymagających dużej ładowności, np. do silosów i cystern lub pojazdów wykorzystywanych na budowach, podczas gdy OM 471 jest silnikiem do klasycznego transportu dalekobieżnego.

Niższe obroty, wysoka sprawność

Zasada zastosowanego wtrysku pozostaje niezmieniona i opiera się na systemie X-Pulse z podwyższeniem ciśnienia we wtryskiwaczu i z dowolnym kształtowaniem układu wtrysku. Podobnie jak przy większym silniku OM 471, maksymalne ciśnienie w szynie podniesiono z 900 do 1160 barów. W rezultacie maksymalne ciśnienie wtrysku wynosi 2700 barów. Inaczej niż to ma miejsce przy OM 471, ze względu na kompaktową konstrukcję zachowano siedmiootworowe wtryskiwacze. Jednak zastosowano nową ich konstrukcję o wyższym przepływie. Nowy jest także kształt komory spalania mającej formę niecki o wyglądzie litery omega w denku tłoka. Jest ona dopasowana do kompaktowej konstrukcji silnika. To samo odnosi się do stopnia sprężania – ciśnienie podniesiono o jeden bar, do wartości 18,5 bara. Wszystkie te działania prowadzą – razem z obniżoną wartością recyrkulacji spalin – do dalszej poprawy efektywności całej charakterystyki silnika. Rezultatem jest znacznie obniżone zużycie paliwa.

Typowe dla najnowszej generacji silników OM 470 jest to, że przy niezmienionych maksymalnych wartościach obserwuje się pnący się stromo wzrost momentu obrotowego i mocy w zakresie średnich prędkości obrotowych. Rezultatem jest obniżenie znamionowej prędkości obrotowej z 1800 obr./min do jedynie ponad 1600 obr./min. Jeśli przyjrzymy się krzywej mocy, zauważymy wyraźnie, że swą maksymalną moc silnik osiąga w szerszym zakresie prędkości obrotowych od 1450 obr./min do 1900 obr./min. Podobny przebieg ma krzywa momentu obrotowego: maksimum siły uciągu zostaje nominalnie osiągnięte przy 1100 obr./min, ale pozostaje do dyspozycji w niemal stałej wielkości od mniej więcej 900 aż do 1400 obr./min. Obie te wielkości świadczą o doskonałych walorach silnika OM 470 – wysokiej sprawności i bardzo szerokim zakresie wykorzystania prędkości obrotowej wynoszącej 1000 obr./min.

Optymalizacja wtrysku i spalania

Konsekwentna optymalizacja wtrysku i procesu spalania prowadzi do niższego zużycia paliwa. Z drugiej strony mamy emisje NOx, z którymi radzi sobie sprawdzona technologia SCR i nowy katalizator SCR. Zużycie AdBlue na poziomie pięciu procent zużycia paliwa odpowiada poziomowi dawnych silników Euro 5. Ze względu na znaczne, bo wynoszące aż 5% obniżenie zużycia paliwa – co w połowie przypada na optymalizację silników, a w połowie na dalsze udoskonalenia pojazdu – bilans kosztów jest bardzo korzystny. Nowa generacja silników OM 470 sprawia, że ciężarówki Mercedes-Benz są bardziej ekonomiczne w eksploatacji.

Więcej przeczytasz w nowym wydaniu Ciężarówek.

 

(rum)
Fot. Mercedes-Benz, Sławomir Rummel

Słowa kluczowe: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*