/*

Schmitz Cargobull: Modułowi specjaliści


Schmitz Cargobull jest jednym z największych na świecie producentów naczep. W ofercie tej firmy, której trzon stanowią naczepy kurtynowe i chłodnicze, ważne miejsce zajmują też naczepy wywrotki – pojazdy poszukiwane przez wiele branż, głównie budowlaną, wydobywczą  i rolniczą. W gamie naczep wywrotek z granatowym logo słonia są zarówno wywrotki stalowe, jak i aluminiowe.

Schmitz Cargobull: Modułowi specjaliści

W ostatnich latach, dzięki rozwojowi działu konstrukcyjnego, w tym stworzeniu centrum testowego naczep (Cargobull Validation Center), a także zwiększeniu możliwości produkcyjnych zakładu w Gotha, Schmitz Cargobull stał się największym europejskim producentem naczep wywrotek. Firma ma w ofercie duży asortyment tego rodzaju pojazdów – zarówno ze stalowymi, jak i aluminiowymi zabudowami. W Polsce reprezentowana jest przez spółkę EWT Truck & Trailer Polska, której doświadczeni handlowcy potrafią dobrać pojazd najbardziej dopasowany do potrzeb potencjalnego użytkownika. Sprzyja temu również modułowa konstrukcja pojazdów niemieckiego producenta. Dzięki temu możliwe jest szybkie wyprodukowanie i dostarczenie pojazdu zarówno na rynki o bardzo restrykcyjnych przepisach dotyczących dopuszczalnej masy całkowitej, jak i tam, gdzie bardziej liczy się ogromna ładowność i odporność na trudne warunki eksploatacji, np. w przemyśle wydobywczym w Rosji.

 

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Najważniejsza ładowność

Jednak nawet na rynkach o surowych regulacjach dotyczących masy pojazdów, jednym najważniejszych wymagań stawianych przez naczepą samowyładowczą jest jej ładowność. Każda tona więcej przewieziona w ciągu dnia przez taki pojazd zwiększa efektywność pracy, a co za tym idzie także zyski przewoźnika. Oprócz nich ważne jest też bezpieczeństwo pracy – naczepa musi być stabilna tak w czasie jazdy, jak i podczas najbardziej krytycznego momentu pracy – wyładunku. Musi też być niezawodna, odporna na trudy pracy i korozję. Pojazdy Schmitz Cargobull spełniają te wszystkie warunki. W ofercie są zarówno pojazdy w lekkich wersjach (light) przeznaczone do współpracy z lekkimi ciągnikami siodłowymi 4×2, jak i ciężkie (heavy duty) sprzęgane z ciężkimi, uterenowionymi ciągnikami 6×6 z siodłem przystosowanym do nacisku 23 t. Pojazdy z Gotha projektowane są metodą elementów skończonych (FEM). I dotyczy to zarówno podwozi, jak i wywrotek. Dzieki temu pojazdy mają konstrukcje zoptymalizowane pod kątem nie tylko możliwie najniższej masy, ale też stabilności. Firma stawia też na trwałość, która sprawdzana jest nie tylko w komputerowych testach, ale także podczas morderczych prób we wspomnianym wyżej Cargobull Validation Center. Kontroli podlegają tam nie tylko spawy, ale także działanie układów hydrauliki siłowej, których sprawność w pracy wywrotki ma decydujące o jej wydajności znaczenie.

Lekka, choć stalowa

Powyższe starania dają wymierne efekty, co najlepiej widać na przykładzie najnowszej wersji naczepy S.KI LIGHT, przygotowanej do pracy na drogach państw Europy Zachodniej, w których obowiązuje maksymalna masa zestawu wynosząca 40 ton. To tańsza alternatywa dla naczep aluminiowych. W całości zbudowana jest z wysokogatunkowej stali, tak podwozie, jak i nadwozie. Jej mulda ma objętość 24 m3 i jest przeznaczona do przewożenia ziarnistych, sypkich materiałów, takich jak piasek, żwir, keramzyt czy asfalt. Pusta naczepa ma masę zaledwie 4500 kg, więc w konfiguracji z lekkim ciągnikiem siodłowym ładowność takiego zestawu może sięgnąć prawie 30 t przy DMC 40 t.

Na drugim „biegunie” oferty znajdują się stalowe naczepy o technicznej ładowności 36 t i nacisku na siodło o wartości 23 t. Mogą mieć ładowność nawet 50 t i w zależności od przeznaczenia objętość skrzyni wynoszącą od 30 do 34 m3 (budowlane i kopalniane) lub od 40 do 52 m3 w przypadku wywrotek do transportowania węgla. Wywrotki o największej kubaturze wyposażone w dwuskrzydłowe drzwi tylne otwierane na boki znajdują zastosowanie także w transporcie złomu i są używane do przewozu płodów rolnych. Najchętniej kupowanymi są jednak wersje budowlane ze stalowym podwoziem i takąż muldą o objętości od 26 do 28 m3. Muldy stalowe mają przekrój zbliżony do litery U (half-pipe). Taki kształt pomaga przy opróżnianiu wywrotki – ładunek nie przywiera w narożach muldy i łatwo się z niej zsuwa. W produkcji wywrotek stalowych Schmitz Cargobull stosuje m.in. szwedzką stal HARDOX o współczynniku twardości HB 450, bardzo odporną na ścieranie, o grubości 5, 6 lub 8 mm. Dostępne warianty tylnej ściany to klapa leżąca wewnątrz z rozściełaczem lub klapa na zewnątrz. W wywrotkach o dużej kubaturze i z dwuskrzydłowymi drzwiami lub klapą może być zainstalowany zsyp do zboża, a pojazdy do transportu asfaltu mogą być wyposażone w hamulec do współpracy z maszyną drogową.

Niezniszczalna izolacja

Jedną z najnowszych konstrukcji spod znaku granatowego słonia jest trzyosiowa naczepa wywrotka S.KI Thermo Tipper, przeznaczona do przewożenia gorącego asfaltu. Powstała na skutek wprowadzenia w Niemczech przepisów nakazujących dostarczanie na budowy dróg w tym kraju mas asfaltowych transportowanych w kontrolowanych warunkach termicznych. Ta naczepa to swego rodzaju termos, utrzymujący ciepło w ładunku. Chociaż pojazd ten ma całkowicie stalową konstrukcję, zastosowano w nim wiele rozwiązań obniżających jego masę. W rezultacie ładowność wersji o objętości 24 m3 udało się zwiększyć aż o 200 kg. Obniżone zostało też położenie środka ciężkości pojazdu. Seria tych naczep obejmuje wywrotki o długości podłogi 7,2 m i objętości 24 lub 27 m3 (wysokość burt 1,46 lub 1,66 m) oraz z podłogą 8,2 m i 27 m3 objętości (wysokość burt 1,46 m). W zależności od rozmiaru można też dobierać różne grubości blach zastosowanych na burtach – 3,2 mm, 4 i 5 mm oraz na podłogach – 4, 5 lub 6 mm. Do wyboru są też różne wersje plandeki zakrywającej ładunek – z ręcznym lub zautomatyzowanych zasuwaniem.

Jako materiału izolacyjnego, znajdującego się między burtami wywrotki a zbudowanym z cienkiej blachy płaszczem, użyto opatentowanego przez producenta nowego materiału. To specjalna, elastomerowa pianka powstała na bazie gumy. Jest odporna nie tylko na wysoką temperaturę, ale także na jej gwałtowne skoki, wstrząsy i naprężenia powstające podczas jazdy i kiprowania, a także niewrażliwa na wilgoć. A do tego nie twardnieje i nie kruszy się. Wbudowane w płaszcz termometry zapewniają bieżącą kontrolę temperatury przewożonej masy asfaltowej. W niedalekiej przyszłości ma być dostępny też system elektroniczny umożliwiający dokonywanie takich pomiarów i ich rejestrowanie w kabinie ciągnika.

Lekkie i pojemne

W ofercie niemieckiej firmy są też naczepy z aluminiowymi wywrotkami o objętości od 24 do 34 m3 i długości podłogi 7,2 lub 8,2 m. Stosowane są do transportu piasku, żwiru, drobnych kamieni i asfaltu. Pojazdy o średniej pojemności (od 30 do 45 m3) i długości podłogi 8,2 lub 9,6 m wykorzystywane są do przewozu materiałów budowlanych, płodów rolnych, szlamu itp. Wywrotki o największej kubaturze – od 45 do 60 m3 i długości 9,6 lub 10,5 m – używane są przede wszystkim do transportowania płodów rolnych,popiołów, trocin czy zrębków. W tych pojazdach Schmitz Cargobull proponuje kilka wariantów ściany tylnej wywrotki. Może to być np. klapa osadzona wewnątrz z rozściełaczem lub klapa osadzona na zewnątrz. Do pojazdów o dużej pojemności zamówić można dwuskrzydłowe drzwi z uszczelką otwierane na boki lub klapę na górnych zawiasach.

(rum)
Fot. Schmitz Cargobull

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*