Na asfalt i poza nim


Od samochodów ciężarowych pracujących w sektorach budowlanym i wydobywczym ich właściciele oczekują przede wszystkim wydajności. By ją osiągnąć, nie wystarczy dobra konstrukcja pojazdu, mocny i ekonomiczny silnik. Potrzebna jest jeszcze doskonała trakcja, nie tylko na asfalcie, ale przede wszystkim na nieutwardzonych nawierzchniach. Aby ją zapewnić, trzeba bardzo dobrze dobrać opony, które oprócz przyczepności muszą też zapewniać pewne przenoszenie ekstremalnych sił powstających w czasie jazdy terenowej.

Sztandarowym produktem Bridgestone dla transportu budowlanego jest seria opon M 001. Na zdjęciu od prawej bieżniki opon M-STEER 001, M-DRIVE 001 i M-TRAILER 001.

Sztandarowym produktem Bridgestone dla transportu budowlanego jest seria opon M 001. Na zdjęciu od prawej bieżniki opon M-STEER 001, M-DRIVE 001 i M-TRAILER 001.

Wybierając ogumienie do konkretnych zadań, właściciele flot samochodów ciężarowych powinni zacząć od zadania sobie pytania: jak często pojazdy są eksploatowane poza utwardzonymi drogami oraz czy przewożą one ciężkie ładunki. Dopiero na podstawie przewidywanych warunków eksploatacji pojazdu możliwy jest właściwy dobór ogumienia. Bridgestone od lat pomaga dokonywać takich wyborów, które sprostają nie tylko stawianym przed pojazdami celom, ale także będą wariantem ekonomicznym z punktu widzenia relacji kosztów i zysków. Najczęstszy sposób korzystania z pojazdów ciężarowych w budownictwie to transport materiałów. Jeśli eksploatacja przypadająca na powierzchnie nieutwardzane to poniżej 20% przebiegu pojazdu, najlepszą wydajność zapewni najnowsza linia opon drogowo-terenowych Bridgestone (M-STEER 001, M-DRIVE 001, M-TRAILER 001). Jeśli natomiast eksploatacja na nawierzchniach nieutwardzanych wynosi powyżej 20%, wtedy rekomendowane jest użytkowanie opon o zwiększonej wytrzymałości i nośności z oznaczeniem Bridgestone EVO (M840 EVO, L355 EVO i M748 EVO), które spełnią swoje zadania w środowisku kopalnianym bądź w kamieniołomach. Uzupełnieniem gamy produktów premium koncernu z Japonii jest standardowa linia Firestone: FS833, FD833, FT833.

Bridgestone

W konstrukcji najnowszej linii opon drogowo-terenowych Bridgestone (M-STEER 001, M-DRIVE 001, M-TRAILER 001) uwzględniono wymagania stawiane ogumieniu stosowanemu w pojazdach służących do transportu materiałów budowlanych. Opony te są przeznaczone do użytkowania na każdej nawierzchni: asfaltowej, szutrowej, piaszczystej lub błotnistej. Nowa linia opon Bridgestone ma parametry, na których najbardziej zależy użytkownikowi: znakomitą trakcję i przyczepność nawet w najtrudniejszych warunkach, wysokie przebiegi, doskonałą odporność na uszkodzenia (rzadsze przestoje!). Cechą ją wyróżniającą jest długi czas eksploatacji i niski koszt ogumienia w przeliczeniu na kilometr (przebiegi wyższe o 20% w porównaniu z poprzednio stosowanymi oponami). Dzięki szerszemu bieżnikowi opony wolniej się zużywają. Zastosowano w niej nowy wzór bieżnika, zwiększający jego trwałość. Znakomite parametry i najlepsza na świecie technologia bieżnikowania Bandag również przyczyniają się do redukcji kosztów użytkowania. Opony są przeznaczone do eksploatacji w warunkach normalnych i w trudnych warunkach zimowych. Mają oznaczenia M+S i symbol alpejski identyfikujący opony śniegowe zgodnie z regulacją R117.02 EKG ONZ.

Oponę M-STEER 001 (na oś kierowaną) charakteryzuje wysoka odporność na czynniki zewnętrzne. Została opracowana dla różnych nawierzchni na szosie i w terenie. Jest wyposażona w małe kieszenie na barku, które pomagają ograniczyć nieregularność jej zużycia. Nowy 4-rowkowy wzór bieżnika sprawia, że opona ma znakomite parametry na nawierzchni utwardzonej i dobrze radzi sobie w ciężkich warunkach terenowych. W rowkach wewnętrznych znajdują się wypychacze kamieni. Zastosowano w niej grubszą, czwartą warstwę karkasu (w porównaniu z oponami drogowymi), a jego większą elastyczność, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach, zapewnia dzielona konstrukcja pierwszej warstwy.

Model M-DRIVE 001 (na oś napędową) jest bardzo wytrzymały i ma doskonałe właściwości trakcyjne na wszystkich nawierzchniach drogowych i terenowych. Wymiary bloków w oponie zwiększają odporność na przecięcia i wykruszenia, a zmienne kąty sprzyjają wypychaniu kamieni z bieżnika i ograniczają ryzyko przebicia. Opona ma wzmocnienia między rowkami bieżnika, które zwiększają jego sztywność, minimalizują asymetryczne zużywanie się i przyczyniają się do wydłużenia żywotności opony. Podobnie jak w M-STEER 001, została zastosowana grubsza, czwarta warstwa karkasu.

M-TRAILER 001 (na osie przyczep/naczep) charakteryzuje się dużą odpornością na przecięcia i uszkodzenia oraz wyjątkową trwałością karkasu, która zwiększa podatność na bieżnikowanie. Jej równomierne zużycie wydłuża pierwszy cykl „życia”. Podobnie jak w oponie M-DRIVE 001, wymiary bloków zwiększają odporność na przecięcia i wykruszenia, a zmienne kąty sprzyjają wypychaniu kamieni z bieżnika. W przypadku opony M-TRAILER 001 nieregularność zużycia minimalizuje nowy wzór barku. Wypychacze kamieni znajdują się w rowku centralnym opony.

Opony z tej serii są dostępne w rozmiarach: M-STEER 001: 295/80R22.5 przy indeksie nośności 152/148, 315/80R22.5 156/150), M-DRIVE 001: 13R22.5, 295/80R22.5, 315/80R22.5, a M-TRAILER 001 w rozmiarze 385/65R22.5. Indeks nośności opony na oś kierowaną to odpowiednio: 152/148 i 156/150, na oś napędową: 156/150, 152/148 i 156/150 oraz na osie przyczep/naczep: 160.

Nowa linia opon Firestone (od lewej: FS833, FD833, FT833) dobrze sprawdza się podczas jazdy w błocie i po świeżym lub topniejącym śniegu (oznaczenie M+S), zapewniając lepszą przyczepność i skuteczniejsze hamowanie w porównaniu z oponami standardowymi.

Nowa linia opon Firestone (od lewej: FS833, FD833, FT833) dobrze sprawdza się podczas jazdy w błocie i po świeżym lub topniejącym śniegu (oznaczenie M+S), zapewniając lepszą przyczepność i skuteczniejsze hamowanie w porównaniu z oponami standardowymi.

Firestone

Nowa linia opon Firestone (FS833, FD833, FT833) dobrze sprawdza się podczas jazdy w błocie i po świeżym lub topniejącym śniegu (oznaczenie M+S), zapewniając lepszą przyczepność i skuteczniejsze hamowanie w porównaniu z oponami standardowymi. Opony FS833 i FD833 mają też oznaczenie alpejskie – mogą być eksploatowane w trudnych warunkach zimowych. W oponach tej linii zastosowano  zaawansowane rozwiązania, takie jak wbudowane „łączniki”, zwiększające sztywność bloków bieżnika i minimalizujące zjawisko ich nierównomiernego zużywania się (ząbkowanie). Dlatego charakteryzują się one dłuższą żywotnością i mniejszym hałasem toczenia. Dodatkowo zmniejszona została masa opony, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i zwiększenie ładowności pojazdu.

Opony FS833 (na oś kierowaną) charakteryzuje wysoka skuteczność. Dzięki wytrzymałej i wzmocnionej mieszance te nowe opony drogowo-terenowe można eksploatować przez długi czas. Żebrowo-rowkowy wzór bieżnika zapewnia kierowcy precyzję prowadzenia i przyczepność, a solidna konstrukcja ogranicza ryzyko przecięcia i wyszczerbienia. Model FD833 (na oś napędową) ma głębokie i szerokie rowki, które gwarantują znakomitą przyczepność. Ponadto FD833 mają właściwości, dzięki którym dochodzi do samooczyszczania opon w czasie jazdy. Opony FT833 (do przyczep) doskonale radzą sobie na każdej nawierzchni. Wytrzymały i solidny karkas nadaje im odporność na przecięcia i wyszczerbienia. Wzór bieżnika FT833 charakteryzuje się też wysoką odpornością na nierównomierne zużycie, co wydłuża żywotność opony.

Opony doskonale nadają się do pogłębiania i bieżnikowania, a tym samym ich okres eksploatacji jest dłuższy. Ogumienie z tej serii jest dostępne w rozmiarach: FS833: 13 R 22.5 i 315/80 R 22.5, FD833: 13 R 22.5 i 315/80 R 22.5, a FT833 w rozmiarze 385/65 R 22.5. Indeks nośności opony na oś kierowaną i napędową wynosi 156/150, a na osie przyczep 160.

Bandag linii M to uzupełnienie oferty nowych opon Bridgestone (również linii M) o bieżnikowane odpowiedniki. Na zdjęciach: Bandag M-DRIVE 001 (z lewej) i M-TRAILER 001.

Bandag linii M to uzupełnienie oferty nowych opon Bridgestone (również linii M) o bieżnikowane odpowiedniki. Na zdjęciach: Bandag M-DRIVE 001 (z lewej) i M-TRAILER 001.

Bandag

Bandag linii M to uzupełnienie oferty nowych opon Bridgestone (również linii M) o bieżnikowane odpowiedniki. Piasek, błoto, śnieg, lód, żwir, kamienie… Aby przewoźnik miał pewność, że dysponuje właściwym ogumieniem, powinien skorzystać z oferty marki Bandag, która obejmuje wysokiej klasy bieżnikowane opony do eksploatacji w najbardziej wymagających warunkach. W jej ofercie można znaleźć produkt, który sprawdzi się w każdej branży, także budowlanej czy górniczej i który zapewnia najwyższą ochronę przed uszkodzeniem i nieregularnym zużyciem.

Bandag M-DRIVE 001 to opony do zastosowań w budownictwie, inżynierii lądowej i innych branżach, w których pojazdy poruszają się i po drogach, i po bezdrożach. Z jednej strony oczekuje się, że zapewnią optymalne bezpieczeństwo i komfort na drodze, ale że także w trudnym terenie będą charakteryzowały się dobrą trakcją, wytrzymałością i odpornością na uszkodzenia. Dlatego w bieżniku Bandag M-DRIVE 001 połączono wszystkie cechy potrzebne do efektywnej, długiej i ekonomicznej eksploatacji na drogach i bezdrożach. A wszystko po to, by lepiej wykorzystać cenne karkasy i osiągać większą rentowność. Dłuższa żywotność opon oznacza nie tylko mniejszy koszt przejechania każdego kilometra, lecz także mniej przestojów.

Za sprawą technologii stosowanych w oponie Bridgestone M-DRIVE 001 – zaawansowanego wzoru bieżnika i specjalnej formuły mieszanki gumowej – najnowszy bieżnik Bandag do jazdy drogowej i terenowej charakteryzuje się wyjątkową wytrzymałością i osiąga bardzo wysokie przebiegi. Innowacyjna technologia łączników miedzy klockami („tie bar”) i optymalizacja klocków pod względem wymiarów i sztywności opóźnia zużycie bieżnika oraz zwiększa jego odporność na przecinanie i kruszenie. A co najważniejsze, Bandag M-DRIVE 001 zapewnia dobrą trakcję, komfort i bezpieczeństwo przez cały rok, w różnych warunkach klimatycznych i na różnych nawierzchniach – potwierdzają to oznaczenia M+S oraz symbol alpejski. Bandag M-DRIVE 001 są dostępne w rozmiarach 13 R 22.5, 295/80 R 22.5 i 315/80 R 22.5.

Bieżnik Bandag M-TRAILER 001 powstał w oparciu o zaawansowany wzór odpowiednika wśród produktów Bridgestone, tj. opony drogowej/terenowej M-TRAILER 001. Doskonale sprawdza się w każdym zastosowaniu i terenie. Ma długą żywotność i zmniejsza całkowity koszt eksploatacji w przeliczeniu na kilometr. Przykładowo, zoptymalizowane wymiary bloków ograniczają skalę uszkodzeń spowodowanych przecięciem i odpryskiem, a system usuwania kamieni chroni karkas przed ich osadzaniem w rowkach bieżnika. Dodatkowym atutem opony bieżnikowanej
M-TRAILER 001 jest oznaczenie M+S i symbol alpejski, które informują o możliwości użytkowania opony także w warunkach zimowych. Bandag M-TRAILER 001 to rozwiązanie stworzone w myśl koncepcji całkowitej żywotności opony Bridgestone (Total Tyre Life), co oznacza możliwość wydłużenia okresu eksploatacji przez wykonanie bieżnikowania. Opony te są dostępne w rozmiarze 385/65 R 22.5.

(rum), fot. Bridgestone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*