/*

Na paliwo, na baterie – Renault Trucks Optifuel Lab 2


Renault Trucks Optifuel Lab 2

Renault Trucks od wielu lat prowadzi badania mające na celu systematyczną poprawę efektywności energetycznej produkowanych przez siebie samochodów ciężarowych. W swoim pojeździe doświadczalnym o nazwie Optifuel Lab 2, Renault Trucks zastosowało cały szereg technologii sprzyjających zmniejszaniu zużycia paliwa, przygotowujących grunt dla przyszłych modeli produkcyjnych.

Zmniejszenie zużycia paliwa było głównym przedmiotem troski konstruktorów podczas opracowywania gamy Renault Trucks T, tak aby mogły stać się one źródłem zysku dla firm transportowych. To jednak nie koniec. Francuski producent nadal spogląda w przyszłość, badając wszelkie możliwe drogi prowadzące do dalszej poprawy ekonomiki paliwowej. Badania te są prowadzone z pomocą doświadczalnego pojazdu Optifuel Lab 2, bazującego na Renault Trucks T, który stanowi rozwojową wersję zaprezentowanego w 2009 r. Optifuel Lab 1. Projekt powstał przy wsparciu ośmiu partnerów: Plastic Omnium, Michelin, Sunpower, Renault, IFP Energies Nouvelles, CEP-Armines oraz CETHIL-INSA i LMFA-Ecole Centrale z Lyonu. Patronuje mu także ADEMA, francuska Agencja Nadzoru Środowiska i Energii.

 

Previous Image
Next Image

info heading

info content



W Optifuel Lab 2 zastosowano 20 technologii odnoszących się do czterech głównych aspektów zużycia paliwa: zarządzania energią, aerodynamiki, oporu toczenia i systemów wspomagających kierowcę.

Optymalizacja źródeł energii

Prace badawcze realizowane z wykorzystaniem Optifuel Lab 2 koncentrują się na optymalizacji zarządzania dostępnymi źródłami energii. – Pomysł polega na tym, by pobierać jak najmniej energii z silnika spalinowego – wyjaśnia Claude Covo, dyrektor projektu. – Dlatego wprowadziliśmy napęd elektryczny części osprzętu, takiego jak układ klimatyzacji, pompa wodna, pompa paliwa i pompa wspomagania układu kierowniczego. Następnie zwielokrotniliśmy źródła energii elektrycznej poprzez zamontowanie w pojeździe ogniw fotowoltaicznych i układu odzysku ciepła spalin, opartego na obiegu termodynamicznym Rankine’a. Gdy któryś system pojazdu zgłasza zapotrzebowanie na energię, komputer analizuje je, wybiera źródło, które w danej chwili jest najłatwiej dostępne i najefektywniejsze (ogniwa słoneczne, obieg Rankine’a itp.) i w czasie rzeczywistym dostarcza potrzebną moc. Optifuel Lab 2 działa na zasadzie popytu i podaży energii, czyli bilansu energetycznego. Im więcej dostępnej taniej energii, tym większe jej procentowe wykorzystanie.
Preferując „darmowe” źródła, takie jak energia słoneczna czy ciepło spalin, Optifuel Lab 2 ogranicza zużycie energii wytwarzanej przez alternator napędzany od silnika, zmniejszając tym samym, w sposób proporcjonalny, zużycie paliwa. Równolegle z tym zaawansowanym systemem zarządzania źródłami energii Renault Trucks pracuje także nad ograniczaniem potrzeb energetycznych pojazdu. W tym zakresie szczególną uwagę poświęcono izolacji kabiny. Szyby wykonano ze specjalnego rodzaju szkła, na dachu zaś zamontowano regulowany spojler. Podczas postoju pojazdu spojler rozkłada się, chroniąc kabinę przed słońcem. Jednocześnie napędzany odrębnym ogniwem słonecznym wentylator usuwa gorące powietrze z wnętrza kabiny. Z chwilą rozpoczęcia jazdy spojler zostaje złożony do pozycji zapewniającej najlepsze własności aerodynamiczne. Ponadto Renault Trucks zastosowało elektryczny układ klimatyzacji, zasilany w całości za pośrednictwem paneli fotowoltaicznych. Dzięki temu może on schładzać kabinę nawet podczas postoju z wyłączonym silnikiem.
Dwa dodatkowe źródła energii elektrycznej w Optifuel Lab 2 to ogniwa fotowoltaiczne i układ odzysku ciepła spalin. Ogniwa słoneczne użyte w Optifuel Lab 2 zostały wykonane specjalnie na potrzeby tego projektu. Muszą spełniać ściśle określone kryteria. – Panelom słonecznym należało nadać kształt dopasowany do zaokrąglonego profilu naczepy, tak aby nie pogarszały aerodynamiki pojazdu – wyjaśnia Claude Covo. – Jednocześnie musiały być niewrażliwe na warunki drogowe i atmosferyczne. Dlatego nie mogliśmy zastosować standardowych paneli. Ogniwa fotowoltaiczne w Optifuel Lab 2 są lekkie i odkształcalne. Składają się z 48 modułów o łącznej powierzchni 40 m2 i wytwarzają o 30% więcej energii niż ogniwa standardowe.
Pomimo ciągłego doskonalenia konstrukcji silników wysokoprężnych, zawsze część energii jest w nich bezpowrotnie tracona w postaci ciepła. Renault Trucks opracowało więc układ umożliwiający odzyskanie ciepła spalin. Idea jest niezwykle prosta: przekształcenie ciepła spalin w energię elektryczną. Pod względem technicznym układ działa na zasadzie obiegu termodynamicznego Rankine’a – energia cieplna zawarta w spalinach jest odzyskiwana w wymienniku ciepła, w procesie parowania cieczy roboczej. Następnie pary tej cieczy napędzają turbinę generatora elektrycznego. W ten sposób powstało dodatkowe źródło energii elektrycznej, które zmniejsza zapotrzebowanie na energię z konwencjonalnego alternatora.

Lepsza aerodynamika, mniejsze opory

Modyfikacje własności aerodynamicznych Optifuel Lab 2 objęły nie tylko ciągnik siodłowy, ale także naczepę – podkreśla Claude Covo. – Wzajemnie dopasowaliśmy obydwa te człony zestawu drogowego w taki sposób, by wywołać efekt kropli wody ograniczający cień aerodynamiczny, a tym samym sprzyjający zmniejszeniu zużycia paliwa. Ruchomy spojler dachowy rozkłada się podczas postoju pojazdu, chroniąc kabinę przed nasłonecznieniem. W czasie jazdy składa się i w tym położeniu zapewnia idealną ciągłość kształtu kabiny z naczepą. Efekt kropli wody jest potęgowany przez zaokrąglony dach, tylne boczne spojlery o szerokości 70 cm oraz boczne osłony podwozia w naczepie. Należy również dodać, że w celu zminimalizowania zawirowań powietrza lusterka wsteczne i lusterko przednie zostały zastąpione kamerami wpasowanymi w poszycie kabiny.
Optifuel Lab 2 jest także wyposażony w ruchomy spojler poniżej kraty wlotu powietrza do chłodnicy. W stanie rozłożonym usprawnia on przepływ powietrza pod pojazdem, zmniejszając jego bezpośredni napór na podzespoły podwozia. Składa się automatycznie przy prędkości poniżej 50 km/h,
dzięki czemu nie jest narażony na uszkodzenie, np. podczas przejazdu przez próg zwalniający lub manewrowania pojazdem.

Więcej przeczytasz w najnowszym wydaniu „Ciężarówek”

(rum)
Fot. Renault Trucks

Słowa kluczowe: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*