MAN: Powiew nowości


MAN: Powiew nowości

Na początku listopada w ramach akcji o nazwie „wielki przejazd po Europie” do Wrocławia zawitał konwój ciężarówek MAN-a. Była to objazdowa prezentacja najnowszej generacji pojazdów bawarskiego producenta, połączona z możliwością odbycia krótkich jazd testowych. A w konwoju wszystkie samochody miały już nową wizualizację zewnętrzną i nowe wnętrza. Poza tym po raz pierwszy w Polsce pokazane zostały nowe, dostawcze MAN-y TGE, a także przedstawione możliwości RIO – pierwszej platformy IT stworzonej dla całej branży transportowej.

Dokonując zmian w prezencji serii TG, projektanci firmy MAN postawili na lwa – emocjonalny symbol marki. Jego chromowana figura umiejscowiona jest teraz na belce powyżej osłony chłodnicy i wyraźniej kontrastuje z nowym, błyszcząco-czarnym tłem. Również w kabinie symbol lwa jest łatwiej dostrzegalny. Po pierwsze od teraz zdobi on kierownicę, po drugie w wariantach kabin przeznaczonych do ruchu dalekobieżnego motyw lwa pojawia się także na dolnym poszyciu górnego łóżka, jako emblemat marki wysokiej jakości.

 

Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Zatrzymajmy się jeszcze przy wyglądzie zewnętrznym. Aerodynamicznie zoptymalizowane płytki chłodnicy nadają frontom pojazdów kompaktowy i spójny wygląd. Dzięki skierowanemu w górę profilowi skrzydłowemu nowe elementy płytkowe usprawniają wyprowadzanie powietrza do leżącej za nimi chłodnicy i pozytywnie oddziałują na wydajność chłodzenia. Modele z serii TGX wyposażone w szerokie kabiny w ramach przeprowadzanych zmian zyskały dwie płytki położone horyzontalnie. W wersji opcjonalnej są one zdobione chromowaną listwą. Modele TGS z węższymi kabinami otrzymały jedną poziomą płytkę chłodnicy.

Na zewnętrznym liftingu skorzystały także pojazdy trakcyjne z serii TGX. Zakończona w górę poprzecznica nadaje zderzakowi masywny i stabilny wygląd, co sprawia, że pojazdy te wydają się jeszcze mocniejsze. Poczynając od roku modelowego 2017, nowy wygląd zewnętrzny będzie stosowany dla wszystkich modeli TGX i TGS napędzanych silnikami Euro 6. Jednocześnie wszystkie modele serii TG, niezależnie od normy Euro, otrzymają nowy emblemat marki z lwem na czarnym tle.

Atmosfera komfortu

Licznych nowinek wzorniczych w serii TG nie zabrakło też we wnętrzach kabin. Dzięki utrzymaniu ciepłej tonacji kolorystycznej, nowym materiałom i tapicerce siedzeń, wnętrze wszystkich modeli TG pozwala na poczucie przyjemnej atmosfery i wysokiej jakości, które dopełnia wyrazisty design kierownicy. Miejsce pracy kierowcy we wszystkich modelach zyskało na atrakcyjności również za sprawą nowego systemu Infotainment, automatycznego włączania świateł oraz czujnika deszczu. Nowy system Infotainment MAN Media Truck Advanced jest dostępny w wersji z 5- i 7-calową przekątną ekranu i wyposażony w wiele komfortowych funkcji.

Wszystkie MAN-y TG wraz ze zmianą wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego otrzymały nowe, seryjne kierownice. Mają one taką samą geometryczną formę jak kierownice komfortowe. Wgłębienia uchwytu umożliwiają sprawne kierowanie pojazdem. Standardowym materiałem, z którego są wykonywane jest poliuretan (PUR), kierownice komfortowe dostępne są także w wykonaniu ze skóry i wnoszą do szoferki aurę luksusu. Zarówno w kierownicach seryjnych, jak i komfortowych, na pierwszy plan wysuwa się przede wszystkim nowo zaprojektowana, środkowa część, na której widnieje trójwymiarowy, chromowany lew na błyszcząco-czarnym tle, tak samo jak na zewnątrz, na atrapie chłodnicy. Ramy wraz z lwem są wypolerowane na wysoki połysk, a błyszcząco-czarna powierzchnia tła w optyce lakieru fortepianowego jest wyjątkowo odporna na zarysowania.

W ciepłej tonacji

Dzięki zastosowaniu nowo opracowanych farb powierzchniowych i materiałów dla wszystkich powierzchni tekstylnych, producent nadał kabinom nowych modeli TGX, TGS, TGM i TGL wyraźnie świeży charakter. To wzornictwo łączy dwa światy: z jednej strony miejski, mobilny świat „bycia w drodze”, biznesową codzienność, z drugiej prywatny obszar spokoju, dom w drodze, który przywraca harmonię, ale też nakłada kontrasty. Podstawę nowej atmosfery kolorystycznej stanowią dwie główne barwy, które powracają stale w tapicerkach siedzeń i leżanek, zasłonach, tapicerce sufitu, w dywanikach i powierzchniach z tworzyw sztucznych. Po pierwsze „piasek”, nowoczesny beż, po drugie „grafit”, ciepły antracyt. Te główne odcienie konsekwentnie stosuje się w nowych materiałach i powierzchniach wnętrza. W przyszłości tapicerka dachowa będzie utkana z trzech odcieni beżu i będzie nosiła nazwę „Savannah”. Tapicerki leżanek, nazwane „antracyt palladowy”, są utkane z melanżowej, wielobarwnej nici.

Dywanik na tunelu silnika jest obszyty otokiem ze szlachetnego nubuku i nicią kontrastową w kolorze „Trace Grey”. Również kabinowa wykładzina podłogowa wykazuje teraz cieplejszy odcień szarości. Do tematu barwy „piasek” powraca się w skrzydłach drzwi, siatkach urządzeń głośnikowych i tablicy rozdzielczej. Tworzą one szeroką, kolorystycznie jasną i wywołującą uczucie ciepła barwną taśmę, która obejmuje frontowe zamknięcia klapowe i oblamowanie luków dachowych tak, że kabina optycznie rozszerza się ku górze, co daje siedzącemu w niej człowiekowi poczucie przestrzeni.
Przebiegające wokół listwy, zdobiące tablicę rozdzielczą, pozwalają na większą indywidualizację kabiny. Do wyboru są trzy różne wersje dekoracyjne. „Brushed Aluminium Dark”, pełna kontrastu, sprawiająca wrażenie ciepło-metalicznej powierzchnia jest dostępna jako standardowe wyposażenie wszystkich modeli TG. Ciepły, antracytowy odcień o wyglądzie dłużycy dostarcza „Trunk Wood Anthracite”. „Net Black” jest powierzchnią graficznie współgrającą z błyszczącymi i matowoczarnymi strukturami. Siatkowy wzór znajduje się wyłącznie w serii TGX, także na powierzchniach siedzeń. Do wyboru są trzy typy listew zdobiących niezależnie od typu kabiny, modelu lub siedzeń – pozostawia to duże pole do indywidualizacji.

Co kto lubi…

W ramach zmian przeprowadzanych w aurze wnętrza również siedzenia otrzymały nowe materiały obić. Standardowe mają nową oprawę nici, która, przypominając wyglądem strukturę sieci, stwarza trójwymiarowe wrażenie tkaniny. Dzięki swej strukturze materiał ten nadaje się idealnie do wypoczynku, zapewnia solidne oparcie i jest przyjemny w dotyku. Alternatywę dla standardowego pokrycia stanowi tapicerka welurowa. Nosi ona nazwę „New York”, a jej wzór przypomina trapez. Utkana z wysokiej jakości nici flokowanej, ma silnie trójwymiarową strukturę, przez co nabiera optycznej głębi. Również ten materiał obicia jest bardzo solidny i zapewnia dobre oparcie. Nowa tapicerka welurowa jest dostępna także dla siedzeń komfortowych.
Do pokrycia siedzeń komfortowych firma MAN oferuje także tapicerki wykonane z alcantary. W przeciwieństwie do prawdziwie skórzanych tapicerek dostępnych dotychczas, środkowe części siedzeń są teraz pokryte alcantarą – mikrowelurowym materiałem, który w dotyku przypomina zamsz, jest jednak znacznie bardziej „oddychający” i zapewnia lepsze oparcie. Obrzeża siedzisk i przednie krawędzie oraz zagłówki w dalszym ciągu pokrywa naturalna skóra – jest to bardzo trwałe połączenie. Skóra i alcantara są do siebie dopasowane w odcieniu koloru – graficie. Jeżeli komfortowe siedzenia mają funkcję klimatyzacji, ich środkowe części mają dodatkową mikroperforację, optymalizującą klimatyzację i „oddychanie” foteli. Pozwala to kierowcy na utrzymanie koncentracji w upalne dni.

MMT Advanced

Od połowy roku w MAN-ach typoszeregów TGX, TGS, TGM, TGL oraz TGS WW dostępne są nowe systemy Infotainment z większymi wyświetlaczami i udoskonalonym dźwiękiem. Najbardziej zaawansowanym modelem jest MAN Multimedia Truck Advanced z 7-calowym wyświetlaczem, DAB+ (odbiorem cyfrowych programów radiowych), komfortowym telefonem i zaawansowanym systemem nawigacji dla samochodów ciężarowych. Rozszerzono możliwości streamingu bezprzewodowego, który pozwala używać osobistego tabletu, smartfona czy notebooka wyposażonego w system Bluetooth tak samo wygodnie jak w domu. Połączonym przez Bluetooth innym urządzeniem można ponadto sterować za pomocą panelu obsługowego urządzenia MMT Advanced. Dzięki temu smartfon może pozostać w kieszeni.

Więcej przeczytasz w nowym wydaniu Ciężarówek

 

(rum)
Fot. MAN, Sławomir Rummel

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*