/*

Renault Trucks: Zenon Korsak wygrał polski Optifuel Challenge 2017!


 

Ósmego września na torze doskonalenia techniki jazdy w Bednarach stanęło w szranki dziesięciu finalistów ósmej edycji organizowanego przez Renault Trucks konkursu Optifuel Challenge w Polsce. Zwycięzcą finałowej rywalizacji został Zenon Korsak, w jednej osobie kierowca i właściciel firmy Kor-trans. Nie może jednak spocząć na laurach, bo oznacza to, że będzie reprezentował nasz kraj w europejskim finale, który 18 października zostanie rozegrany w hiszpańskim Toledo.

Zenon Korsak, zwycięzca polskiej części konkursu Renault Trucks Optifuel Challenge 2017.

Zenon Korsak, zwycięzca polskiej części konkursu Renault Trucks Optifuel Challenge 2017.

W czasach wielkich oszczędności liczy się każde rozwiązanie pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa. Renault Trucks T 480 jest wyposażony w najnowsze i najbardziej zaawansowane rozwiązania pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa, ale to od kierowcy zależy jak dobrze je wykorzysta. Konkurs jazdy ekonomicznej był prowadzony na zestawach obciążonych do DMC 38 ton. Po raz pierwszy do konkursu zostały użyte pojazdy z silnikami 13-litrowymi. Ulepszone w 2016 siniki, m.in. z nowym układem zasilania paliwem Common Rail, są gwarancją niskiego spalania. Szczególnie, że pojazdy miały na pokładzie wszystkie Opti technologie (np. Optiroll, OpitBrake, Optidriver). Konsekwencją zastosowania silników 13-litrowych jest kabina High Sleeper Cab, z płaską podłogą gwarantująca doskonałe warunki pracy i wypoczynku.

Konkurs jazdy ekonomicznej był prowadzony na zestawach obciążonych do DMC 38 ton. Po raz pierwszy do konkursu zostały użyte pojazdy z silnikami 13-litrowymi. W finale jeździły na 21-kilometrowej trasie na lotnisku w Bednarach.

Konkurs jazdy ekonomicznej był prowadzony na zestawach obciążonych do DMC 38 ton. Po raz pierwszy do konkursu zostały użyte pojazdy z silnikami 13-litrowymi. W finale jeździły na 21-kilometrowej trasie na lotnisku w Bednarach.

Rozgrywany od wielu lat konkurs Optifuel Challenge ma na celu nie tylko rywalizację kierowców, ale także ich edukowanie. W końcu jak bardzo chce się zwyciężyć, trzeba się postarać. Ale sama chęć tu nie wystarczy. Trzeba być lepszym od kilku setek rywali. Jak w prawdziwym sporcie o lepszej pozycji w tych zawodach decydują często ułamki sekund, setne litra czy też minimalne różnice w prędkościach. Wyniki były podawane przy wykorzystaniu narzędzi Infomax lub Optifleet, w które wyposażone są pojazdy Renault Trucks.

Jedną z atrakcji dla finałowej publiczności była możliwość przejażdżki wyścigowym Renault Trucks o mocy ponad 1300 KM zespołu Ostaszewski. Oczywiście w roli pasażera.

Jedną z atrakcji dla finałowej publiczności była możliwość przejażdżki wyścigowym Renault Trucks o mocy ponad 1300 KM zespołu Ostaszewski. Oczywiście w roli pasażera.

Do tego trzeba mieć trochę szczęścia, by w eliminacyjnych jazdach nagle na drodze przed nami nie pojawił się np. wlokący się 10 km/h kombajn. Niezależnie jednak od tego, poza umiejętnością trzymania się kierownicy, liczy się też wiedza, jaką o pracy silnika i całego samochodu dysponuje kierowca. W tym roku w czasie finału rozgrywanego na torze w podpoznańskich Bednarach okazało się, że kiedy umiejętności są wyrównane duże znaczenie ma też dobre punktowanie w teście teoretycznym, w którym należy wykazać się wiedzą nie tylko z przepisów ruchu drogowego.

Można też było „zatańczyć” w poślizgu...

Można też było „zatańczyć” w poślizgu…

 

Finałowe zmagania były podzielone na część teoretyczną i jazdy: dokładnie w ten sam sposób są rozgrywane finały europejskie organizowane przez Renault Trucks SAS. Test teoretyczny składał się z 20 pytań dotyczących funkcjonalności pojazdu związanych z oszczędzaniem paliwa: zasada działania inteligentnego tempomatu Optivision, inteligentnego wolnego koła Optiroll, logika trzech tzw. „Eco-Leveli” oraz podstawy reguł jazdy racjonalnej.

Pokusie ścigania na symulatorze nie oparła się nawet Małgorzata Kulis, szefowa Volvo Trucks i Renault Trucks.

Pokusie ścigania na symulatorze nie oparła się nawet Małgorzata Kulis, szefowa Volvo Trucks i Renault Trucks.

Część praktyczna w półfinale polegała na pokonaniu zestawem (ciągnik Renault Trucks T480 High Sleeper Cab) obciążonym 22 tonami ładunku czterech okrążeń (dystans ok. 21 km) lotniska w Bednarach tak, aby uzyskać możliwie najniższe zużycie paliwa i najwyższą prędkość średnią z poszanowaniem ograniczeń prędkości wyznaczonych przez ustawione znaki drogowe. Zawodnicy zostali podzieleni na 3 grupy i konkurowali ze sobą w obrębie osobnych pojazdów. Finalistą z każdego samochodu była osoba, która zdobyła najwyższą łączną liczbę punktów z testu oraz jazdy (maksymalnie 100 punktów w wadze: 20% test/80% jazda).

Na finalistów spadł prawdziwy deszcz nagród ufundowanych przez sponsorów. Na zdjęciu stoją od lewej: Łukasz Kurcbard z Renault Trucks - główny sędzia Optifuel Challenge, Zenon Korsak (I miejsce), Małgorzata Kulis - Vice President Volvo Group Trucks Sales, Baltic Sea Market, Mariusz Gruszczyński (II miejsce), Ewa Jezierska – dyrektor sprzedaży Renault Trucks w Polsce i Paweł Bucior (III miejsce).

Na finalistów spadł prawdziwy deszcz nagród ufundowanych przez sponsorów. Na zdjęciu stoją od lewej: Łukasz Kurcbard z Renault Trucks – główny sędzia Optifuel Challenge, Zenon Korsak (I miejsce), Małgorzata Kulis – Vice President Volvo Group Trucks Sales, Baltic Sea Market, Mariusz Gruszczyński (II miejsce), Ewa Jezierska – dyrektor sprzedaży Renault Trucks w Polsce i Paweł Bucior (III miejsce).

W ścisłym finale spotkało się trzech kierowców, którzy walczyli o końcowe miejsce na podium i reprezentację naszego kraju w zmaganiach europejskich, które odbędą się w październiku w Hiszpanii. Paweł Bucior, Mariusz Gruszczyński i Zenon Korsak wylosowali kolejność przejazdu jednym zestawem (chodzi o zniwelowanie potencjalnych różnic pomiędzy egzemplarzami bliźniaczych ciężarówek). Próba składała się ponownie z czterech okrążeń, ale tym razem z dodatkowymi przeszkodami w postaci „jokerów”. Kolejność zaliczenia „jokera” (przejazdu przez strome wzniesienie, ciasnej szykany i ronda objeżdżanego dookoła) zależała od decyzji uczestnika konkursu. Ponownie zwycięzcą zostawał kierowca, który wypracował idealny kompromis pomiędzy wysoką prędkością średnią, a niskim zużyciem paliwa. Generalnie chodzi w całym konkursie nie chodzi tylko o to, by zużyć najmniej paliwa, ale umieć je efektywnie wykorzystać. Trzeba jechać oszczędnie, ale możliwie najszybciej. Kluczem do sukcesu jest jak najbardziej płynna jazda, bez nadużywania hamulca, ale także bez wchodzenia na wysokie obroty.

Mistrzem Ósmej Edycji Konkursu Optifuel Challenge w Polsce i naszym reprezentantem na finale europejskim został Zenon Korsak (uzyskał w finale średnie zużycie paliwa 25,4 l/100 km i średnią prędkość 42,7 km/h) wyprzedzając Mariusza Gruszczyńskiego (24,9 l/100 km i 41,2 km/h) i Pawła Buciora (24 l/100 km i 38,9 km/h). Finał międzynarodowy odbędzie się już niedługo, 18 października w hiszpańskim Toledo, niedaleko Madrytu.

(s)
Fot. Sławomir Rummel, Renault Trucks

 

Słowa kluczowe: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*