SCANIA: Nareszcie!


Scania R 730, Scania S 450

10 lat prac rozwojowych i ponad 2 miliardy euro na inwestycje, ponad 10 mln kilometrów jazd testowych, obniżenie zużycia paliwa o 5 procent, skrócenie drogi hamowania z prędkości 80 km/h o dwa metry… To tylko niektóre liczby świadczące o ogromie pracy, jaką wykonali konstruktorzy Scanii i jej testowi kierowcy. Mało mierzalna jest natomiast skala działań zapobiegających przeciekom informacji na temat nowej generacji pojazdów Scania, które przedstawiono w paryskim Grand Palais 23 sierpnia. Niemal do samego końca prawie nikt spoza firmy nie wiedział jak wyglądają. Rewolucji stylistycznej wprawdzie nie ma, ale to zupełnie nowe pojazdy, które z poprzednikami dzielą jedynie sprawdzone rozwiązania techniczne szwedzkiego producenta, ale nie mają z nimi wspólnych elementów konstrukcyjnych i karoseryjnych.

Pojazdy Scania nowej generacji są efektem 10 lat prac badawczo-rozwojowych oraz inwestycji, których wartość wyniosła w sumie około 20 mld koron szwedzkich. Wprowadzając nową gamę pojazdów, oferta firmy zostaje znacznie poszerzona, głównie dzięki wyjątkowemu systemowi modułowemu, łączności miedzy pojazdami oraz kompleksowej palecie usług zwiększających wydajność. Ważnym elementem oferty są także zrównoważone rozwiązania transportowe dostosowane do różnorodnych wymagań użytkowników, którzy będą mogli wykonywać powierzone im zadania transportowe w sposób przyjazny dla środowiska oraz korzystny z ekonomicznego punktu widzenia, niezależnie od branży i obszaru działań. – Wprowadzenie pojazdów nowej generacji to bez wątpienia największa inwestycja w ciągu 125 lat istnienia firmy Scania. Jestem dumny z tego, że możemy zaprezentować produkty i usługi, dzięki którym otwieramy nowy rozdział w historii transportu i mamy nadzieję osiągnąć nowy poziom udziałów w rynku. Dziś oddajemy nie tylko nową gamę ciężarówek, ale także unikatowy zestaw zrównoważonych rozwiązań transportowych, które udostępniamy jako pierwsi na rynku. Głównym celem, który nam przyświeca, jest zapewnienie klientom niezbędnych narzędzi pozwalających im osiągać zysk w jedynym biznesie, który naprawdę się liczy, czyli ich własnym – oświadczył Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania.

 

Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Nowa generacja wyróżnia się najnowocześniejszymi rozwiązaniami, jakie są dostępne w przemyśle motoryzacyjnym. Wraz z połączeniem pojazdów w ramach sieci przesyłania informacji, przewoźnicy działający w różnych sektorach transportu, którzy wybiorą rozwiązania Scania, mogą osiągnąć najniższy łączny koszt użytkowania. Dzięki udoskonalonym układom napędowym oraz rozwiązaniom poprawiającym aerodynamikę, nowa generacja ciężarówek Scania pozwala na ograniczenie zużycia paliwa na poziomie 5%.

Pojazdy Scania nowej generacji będą produkowane w fabryce firmy w Södertälje. Na początku będą to samochody do transportu długodystansowego, jednak wraz z włączaniem w produkcję kolejnych fabryk, gama pojazdów będzie systematycznie uzupełniana. – Nasi inżynierowie włożyli wiele pracy w przygotowanie nowej gamy pojazdów. Najbardziej zauważalna jest oczywiście nowa kabina, jednak kluczową innowacją są wprowadzane przez nas nowe technologie i usługi. Dzięki nim użytkownicy zyskują dostęp do informacji na temat przewidywanych kosztów i przychodów wynikających z pełnionych zadań transportowych. Zależy nam na tym, aby nasi klienci mogli osiągać stały, pewny zysk, niezależnie od warunków, w jakich pracują. Zapewniamy nie tylko doskonały pojazd. Jesteśmy też gwarantem jakości i dyspozycyjności, a także oferujemy różnorodne usługi związane m.in. ze zdalnym przesyłaniem danych. Nowa gama produktów i usług Scania nadaje nowy sens pojęciu „premium” w branży samochodów ciężarowych – podkreśla Henrik Henriksson.

Silniki Scania Euro 6

Ergonomia i komfort

Nowe kabiny powstały w oparciu o wiedzę na temat potrzeb i oczekiwań kierowców ciężarówek, którą eksperci Scanii gromadzili w ciągu ostatnich lat. Początkowo udostępnionych zostanie osiem wersji kabin, ale cała gama będzie sukcesywnie poszerzana o nowe modele. Punktem wyjścia podczas prac projektowych nad kabiną do nowej gamy samochodów były lubiane i wysoko cenione wnętrza obecnych kabin P, G i R. Wiedza inżynierów firmy została skonfrontowana z wynikami setek testów prasowych, opiniami zebranymi od klientów oraz uwagami kierowców. Dzięki temu powstały kabiny wyznaczające nowy standard w branży. Jak jest wysoki? Przy najbliższej okazji otwórzcie i zamknijcie drzwi… Taki dźwięk dotąd można było usłyszeć tylko zamykając naprawdę luksusowe, osobowe auto. – Tym razem mieliśmy okazję zaczynać „od zera”, traktując jako punkt wyjścia własne doświadczenie. Naszym celem było stworzenie elastycznej gamy kabin, które gwarantują właściwe rozwiązania i optymalną funkcjonalność do wszystkich zastosowań i potrzeb kierowcy, bez jakichkolwiek kompromisów. Zależało nam na tym, aby każdy użytkownik wsiadając do nowej kabiny miał poczucie, że nikt inny nie jest w stanie zaoferować lepszego i lepiej dopasowanego pojazdu, niezależnie od sposobu jazdy i typu wykonywanych zadań – komentuje Göran Hammarberg, dyrektor działu rozwoju kabin w Scania.

Kierowca w centrum uwagi

Wnętrza nowych kabin zostały zaprojektowane tak, aby zapewniały optymalną przestrzeń do prowadzenia i wypoczynku. Dzięki bardziej wszechstronnym możliwościom regulacji fotela, wszyscy kierowcy o wzroście od 150 do 200 cm
znajdą w niej idealną pozycję za kierownicą. Przesunięcie miejsca kierowcy do przodu o 65 mm i w lewo o 20 mm pozwoliło na zwiększenie widoczności. Ponadto słupki A zostały tak zaprojektowane, aby kierowca miał dobrą kontrolę nad tym, co dzieje się w newralgicznym obszarze naroży kabiny. Dla poprawy widoczności nieznacznie obniżono także tablicę rozdzielczą. Szczególną uwagę zwrócono na zapewnienie wysokim osobom miejsca na kolana i stopy, zwłaszcza gdy mają na sobie ciepłe, grube ubranie i buty z szeroką podeszwą. Kształt deski rozdzielczej ułatwia też przechodzenie w poprzek kabiny, gdy pojazd jest zaparkowany.
Wnętrze jest wszechstronne i stwarza wrażenie obcowania z pojazdem klasy premium. Nieważne, czy kierowca chce mieć dwie lodówki, schowki o objętości setek litrów, czy wyjątkowo wygodne łóżko, auto zapewnia dogodne rozwiązanie.

Pełna swoboda

Tablica rozdzielcza w nowych kabinach też ma układ modułowy, dzięki czemu łatwo ją dostosowywać do potrzeb użytkownika pod względem ergonomii, usytuowania przycisków, elementów sterujących i schowków. Warto zaznaczyć, że wszystkie materiały i ich spasowanie zostały wykonane w jakości kojarzonej wcześniej wyłącznie z samochodami osobowymi. – Jakość wykończenia i wrażenia dotykowe w naszej nowej kabinie to zupełnie nowy poziom w segmencie ciężarówek. Wszystkie elementy są jednocześnie solidne i funkcjonalne. I muszą funkcjonować bez zarzutu przez cały okres eksploatacji, tak jak w poprzednim modelu – komentuje Kristofer Hansén. – Nowa kabina stwarza jeszcze większe możliwości, jeśli chodzi o indywidualny charakter i wygląd pojazdu. Staranny dobór kolorów i materiałów wraz z doskonałą ergonomią tworzą komfortowe środowisko pracy. Oczywiście wnętrze jest przy tym odporne na zadrapania oraz częste i intensywne czyszczenie. Elementy sterujące zlokalizowane na drzwiach zostały tak zaprojektowane, aby wytrzymywały działanie wody i kurzu przez bardzo długi czas.
Każdy, kto miał wcześniej okazję prowadzić pojazd Scania, będzie zapewne czuć się za kierownicą nowego modelu jak u siebie w domu. – Nie zmieniamy podstawowego ergonomicznego projektu dla samej zmiany. W ogromnym stopniu czerpiemy z naszych doświadczeń, które zdobyliśmy, podczas wieloletniej pracy w Scania. Obecnie oferujemy znacznie więcej opcji schowków dopasowanych do potrzeb użytkownika. Zarówno w serii S z płaską podłogą, jak i w kabinie R, w której położono nacisk na wytrzymałość, można zauważyć, że użyte materiały mają najwyższą jakość –  zaznacza Fredrik Pehrsson, dyrektor działu ergonomii pojazdów Scania.
Po wielu godzinach za kierownicą dobrze jest odpocząć przed telewizorem przed pójściem spać. Wraz z okablowaniem i akcesoriami niezbędnymi do zainstalowania telewizora, nową kabinę można wyposażyć w fotel obrotowy. Jedną z opcji jest także obracany i odchylany fotela pasażera, który czyni wnętrze jeszcze bardziej przyjaznym. Różne warianty oświetlenia wnętrza dają użytkownikowi możliwość dostrojenia intensywności światła zależnie od potrzeb. W zasłonach okien zastosowano lepsze materiały, uproszczono też ich obsługę. Wewnętrzne osłony przeciwsłoneczne można osobno obniżać i wygodnie regulować w czasie jazdy dzięki poręcznemu mechanizmowi.

Mocno, czysto, prosto…

Wszystkie silniki Euro 6 napędzające nowe Scanie zostały wyposażone w ulepszone układy sterowania oraz gruntownie zmodernizowany osprzęt. Bardziej wydajny układ chłodzenia oraz aerodynamiczne kabiny pozwalają ograniczyć zużycie paliwa przeciętnie o 3%. Do oferty wprowadzono też nową wersję 13-litrowego silnika o mocy 500 KM.
Udoskonalono zmianę biegów, dzięki czemu skrzynia Scania Opticruise pozwala na szybszą zmianę przełożeń, zapewniając niemal stały moment obrotowy. – Spalanie może zostać ograniczone w jeszcze większym stopniu dzięki udoskonaleniu aerodynamiki, a także możliwości wyboru osi z mniejszym przełożeniem 2,35, gdy warunki jazdy oraz zadania wykonywane przez pojazd na to pozwalają – komentuje Björn Westman, dyrektor działu rozwoju silników w Scania.
Wszystkie cztery 13-litrowe silniki Scania, w tym najnowszy o mocy 500 KM, zostały wyposażone jedynie w system oczyszczania spalin SCR (Selective Catalytic Reduction). Pozytywne doświadczenia inżynierów firmy związane z redukcją zużycia paliwa i jeszcze większa niezawodność uzyskane przy stosowaniu jedynie SCR zdeterminowały kierunek rozwoju prac nad ciężarówkami nowej generacji Scania. – Stosując jedynie SCR oraz trwałą, zwykłą turbosprężarkę, zapewniamy naszym 13-litrowym silnikom doskonałe osiągi. Dzięki temu oferujemy rozwiązanie przemawiające do wielu klientów, którzy działają w różnych segmentach – komentuje Björn Westman.

Więcej przeczytasz w nowym wydaniu Ciężarówek

(rum), fot. Scania

Kolejne informacje o nowych pojazdach Scania
i wrażenia z pierwszych jazd  znajdziecie
w październikowym numerze „Ciężarówek”.

Słowa kluczowe: , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*