/*

Szyb(K)i pompiarz


Grupa WISS od ponad dwudziestu kilka lat dostarcza wyprodukowane przez siebie samochody pożarnicze nie tylko dla polskich strażaków, ale coraz częściej na wyposażenie jednostek straży pożarnych na całym świecie. Firma od kilku lat postawiła na eksport i z roku na rok odnotowuje w tym zakresie sukcesy. Jednym z kierunków jest Rumunia. Niedawno z Bielska-Białej podążył tam ciężki lotniskowy samochód ratowniczo-gaśniczy, wyprodukowany i dostarczony Lotniskowej Straży Pożarnej Awroportul International Craiova.

Do Rumunii prawie każdego roku dostarczane są nie tylko różnej klasy i kategorii samochody ratowniczo-gaśnicze, ale także partia ciężkich podnośników hydraulicznych z drabiną PMT-48D na podwoziu MAN TGS 28.360 BL 6×2*4. Prezentowany przez nas ciężki lotniskowy samochód ratowniczo-gaśniczy powstał na podwoziu Renault Trucks K 380.21 4×4 R HEAVY E6. W tym dwuosiowym podwoziu zastosowano spełniającą normę Euro 6 sześciocylindrową, rzędową wysokoprężną jednostkę napędową z turbodoładowaniem Renault DTI 11 o poj. 10,8 l.  Osiąga moc 380 KM (279 kW) przy obrotach od 1700 do 1850 obr./min.  Natomiast jej maksymalny moment obrotowy to 1800 Nm  i osiągany jest w zakresie od 950 do 1400 obr./min. Pojazd ma napęd stały na obydwie osie (4×4). Do jego przenoszenia służy dwunastobiegowa (12+3), synchronizowana skrzynia biegów Optidriver AT 2612E (14,94-1) z automatycznym sprzęgłem.

 

Previous Image
Next Image

info heading

info content


 

Bojowy wygląd

Do przewozu dwuosobowej załogi w układzie (1+1) służy jednomodułowa, dwudrzwiowa, odchylana, klimatyzowana kabina. Ma czteropunktowe zawieszenie i przystosowana jest do trudnych warunków pracy. Wyróżnia się atrakcyjnym, agresywnym designem charakterystycznym dla najnowszych ciężkich pojazdów francuskiej marki. Do wysoko umieszczonej szoferki trzeba się wspinać po czterech stopniach. Pierwszy wykonany jest z kompozytu poliestrowego (GRP). Wszystkie stopnie są oświetlone. Ich antypoślizgowe powierzchnie zapewniają bezpieczne wchodzenie i wychodzenie z kabiny w każdych warunkach pogodowych. Kabina wyposażona jest w ergonomiczne fotele dla kierowcy i dowódcy. Obydwa zawieszono pneumatycznie i zaopatrzono w zagłówki i bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Fotel kierowcy ma regulację wysokości, odległości i pochylenia oparcia.

Tablica rozdzielcza została tak zaprojektowana, że pozwala to na dostarczanie kierowcy niezbędnych informacji podczas jazdy oraz prowadzonych działań ratowniczych. Pomiędzy fotelami zamontowano panel z joystickami do sterowania działkami – głównym i zderzakowym. Z przodu kabiny zwraca uwagę wytrzymały, masywny, wykonany ze stali trzyczęściowy zderzak. Jego sekcje narożnikowe w celu uzyskania maksymalnej odporności na uderzenia wykonane zostały z blachy o grubości 3 mm. W narożnikach zderzaka zostały głęboko osadzone lampy przeciwmgielne. Nad nimi znajdują się zespolone z kierunkowskazami reflektory główne chronione stalową siatką.

Aluminium i kompozyty

Nadwozie pojazdu składa się z trzech modułów: sprzętowego, ze zbiornikami na środki gaśnicze i pompowo-sprzętowego. Ma ono sześć skrytek sprzętowych, dwie z prawej strony, trzy z lewej oraz jedną z tyłu. Wszystkie górne skrytki zamykane są wodo- i pyłoszczelnymi żaluzjami aluminiowymi. Każda z nich ma mechaniczne układy ryglujące, z możliwością zamknięcia na klucz, jak również wyłączniki krańcowe, włączające oświetlenie skrytek po ich otwarciu oraz służące do kontroli ich zamknięcia. Dodatkowo przednia skrytka po lewej stronie i obydwie tylne mają odchylane podesty robocze, zapewniające łatwy dostęp do sprzętu umieszczonego na górnych półkach. Z kolei w przedniej skrytce po prawej stronie, z uwagi na zamontowanie pod nią filtra cząstek stałych, zbiorników paliwa i AdBlue, dla zapewnienia dostępu do przewożonego sprzętu zamontowano wysuwany stopień. Dodatkowo na dole, po lewej stronie, umieszczono jedną niewielką skrytkę zamykaną drzwiami aluminiowymi. Wewnętrzne ściany nadwozia wykonano z perforowanej blachy aluminiowej.

Pierwszy i trzeci moduł to klasyczna konstrukcja aluminiowa. Szkielet obydwu modułów został wykonany ze spawanych profili aluminiowych, a ich zewnętrzne i wewnętrzne poszycie z blachy aluminiowej klejonej do niego. Natomiast środkowy moduł, przystosowany do przewozu wody i środka pianotwórczego, zbudowano z poliestru wzmacnianego włóknem szklanym.

Pompa na kołach

W pojeździe zastosowano dwuzakresową autopompę Ruberg Euroline EH30c R-OPZ typu 10-4000. Ma wydajność 4000 l/min przy ciśnieniu 10 barów lub 250 l/min przy 40 barach. Jest zabudowana wraz z panelem sterowania z tyłu nadwozia pożarniczego i napędzana z przystawki odbioru mocy za pośrednictwem wału przegubowego. Sterowanie włączaniem napędu następuje elektrycznie z panelu sterowniczego. Autopompa ma trzy nasady ssawne 110 mm, cztery nasady tłoczne 75 mm oraz dwie napełniania hydrantowego 75 mm. Wszystkie nasady ssawne i tłoczne są wyprowadzone z tyłu pojazdu, natomiast napełniania hydrantowego umieszczone zostały w środkowej części, pod zbiornikiem na wodę, po jednej z każdej strony, przed tylną osią. Ponadto, również z tyłu, znajduje się nasada do napełniania zbiornika na środek pianotwórczy 52 mm.

Więcej przeczytasz w nowym wydaniu Ciężarówek!

Paweł Frątczak
Fot. WISS

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*