/*

Amarok: V6. Innych nie będzie…


Amarok: V6. Innych nie będzie...

Sześć i pół roku po debiucie pierwszej wersji Volkswagen zaprezentował zmodernizowanego pod względem technicznym i wizualnym Amaroka. Zasadniczy element tej modernizacji znajduje się pod maską. Firma Volkswagen Samochody Użytkowe dała swojemu pickupowi mocny i oszczędny sześciocylindrowy silnik TDI. Atletyczny przód i nowa deska rozdzielcza zapowiadają silne wejście Amaroka na rynek.

Nowy Amarok dostępny jest w trzech klasach mocy. Silnik wysokoprężny V6 Amaroka ze swymi potężnymi momentami obrotowymi odpowiada najbardziej wymagającym użytkownikom ze względu na wysoką siłę ciągu przy niskich obrotach i łączy tę właściwość z zaskakująco niskim zużyciem paliwa. Już poniżej 1500 obr./min można wywołać maksymalne momenty obrotowe 450, 500 i 550 Nm. Moce silników to odpowiednio 163 KM
(120 kW), 204 KM (150 kW) lub 224 KM (165 kW). W ten sposób zapewniona jest dostateczna moc przemieszczania i siła ciągu we wszystkich sytuacjach eksploatacyjnych. Uśrednione zużycie paliwa nowego Amaroka z silnikiem o mocy 224 KM i 8-biegową automatyczną skrzynią producent przewiduje na poziomie 7,6 l oleju napędowego na 100 km. Co ciekawe, V6 będzie jedyną opcją silnikową w Amaroku. Czterocylindrowe jednostki nie będą już w nim montowane.

 

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Dużo samochodu…

Ze swą długością 5,25 m i szerokością 2,23 m (z lusterkami) Amarok spełnia wszystkie oczekiwania wobec klasycznego pickupa. W jego wizerunku i w nowej architekturze deski rozdzielczej zwracają uwagę przewaga linii poziomych, jasne rozdzielenie paneli oraz dokładność spasowania krawędzi i szczelin. Nowością jest przy tym segmentacja przodu samochodu. Zrezygnowano z okrągłych konturów i nagromadzenia linii poziomych i pionowych, co pozwoliło na znaczące i wyraziste zaprezentowanie przodu i wnętrza. Jest to przyczyną, dla której Amarok jako pickup staje się wyraźnie atrakcyjniejszy i przemawia również do pewnych grup użytkowników, którzy dotychczas wybierali SUV-y. Skrzynia ładunkowa czterodrzwiowego auta ma powierzchnię 2,52 m2. Można na niej umieścić poprzecznie europaletę i – w zależności od wariantu wyposażenia – obciążyć go ładunkiem o masie ponad
1 tony. Oprócz tego, nowy Amarok w niektórych wariantach jest zdolny do ciągnięcia 3,5-tonowej przyczepy.

Długość powierzchni ładunkowej przy kabinie podwójnej wynosi 1,55 m, a szerokość 1,62 m.  W narożnikach wpuszczone są zaczepy do mocowania i zabezpieczania transportowanego ładunku. Istnieje możliwość zamówienia dwóch kolejnych. Wysokość ściany bocznej na pół metra daje sporo korzyści pod względem parametrów załadunkowych. Niewielka jest wysokość tylnej krawędzi załadunkowej wynosząca tylko 0,78 m.

Przestrzennie i wygodnie

Wnętrze Amaroka charakteryzuje się wysokiej jakości materiałami oraz przemyślaną obsługą. Przestrzeń i jej zagospodarowanie w obszernej kabinie podwójnej oferuje użytkownikom wygodę przebywania i komfort, połączony z dobrą widocznością. We wszystkich wersjach wyposażenia Amarok osiąga jednolicie wysoki poziom bezpieczeństwa. Jadących chroni przykładowo nie tylko poduszka powietrzna kierowcy i pasażera obok, ale również, zależnie od rynku, poduszki boczne i na wysokości klatki piersiowej. Nowością jest seryjnie montowany hamulec wielokolizyjny.
Pomimo imponującej wielkości wsiadanie do Amaroka jest bardzo łatwe. Mocno odchylane drzwi i uchwyty na słupkach A i B pomagają w wejściu do kabiny. Rzut  oka na instrumenty zdradza przechodzący na wskroś, poziomy design. Przyczynia się do tego przede wszystkim lakierowana listwa rozciągająca się od drzwi do drzwi oraz deska rozdzielcza podzielona na dwa poziomy. Wystarczy zająć miejsc, by czuć się jak w samochodzie osobowym. Mamy bardzo dużo miejsca na nogi i nad głową. Jak przystało na pojazd o takich rozmiarach, ponadprzeciętna jest też szerokość wnętrza i wygoda foteli, zaopatrzonych w regulację wysokości i odległości od kierownicy. Charakteryzują się one także sportowo ukształtowanymi bokami i zostały zoptymalizowane pod kątem wygody i ergonomii. Opcjonalnie, regulowane elektrycznie fotele kierowcy i pasażera, dają się ustawiać jeszcze bardziej do indywidualnych potrzeb. Może mieć np. funkcję regulacji podparcia dolnego, lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Te komfortowe i ergonomiczne fotele (ErgoComfort) ze względu na swe właściwości są zalecane przez niemiecką Akcję Zdrowe Plecy (AGR) i zaopatrzone w jej pieczęć jakości. Na wygodnej tylnej kanapie mogą usiąść nawet trzy osoby.

Siłacz od Audi

Wbudowany pierwszy raz do Amaroka trzylitrowy silnik V6 jest konsekwentną kontynuacją prac badawczych w dziedzinie mocy, emisji i zużycia paliwa. Dzięki niemu pickup znakomicie czuje się zarówno na drodze, jak i w terenie. Z 24 zaworami i górnymi wałkami rozrządu ta jednostka napędowa spełnia wymagania najnowszych norm emisji spalin Euro 6. W samochodzie zamontowano seryjnie pakiet technologiczny BlueMotion dla oszczędzania paliwa. 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów dostępna jest w połączeniu z permanentnym napędem na cztery koła 4MOTION.
Silnik w układzie widlastym o kącie rozchylenia cylindrów 90 stopni po raz pierwszy zastosowano w 2014 r. w Audi A6 i A7. Jednostka te charakteryzuje się szczególną wytrzymałością. Był to wystarczający powód, aby do aktualnego Amaroka wbudować najaktualniejszą wersję tego sprawdzonego silnika. We współpracy z najnowocześniejszym systemem wtrysku Common Rail i dzięki specjalnie sterowanemu procesowi spalania, ten 3-litrowy sześciocylindrowiec zapewnia z jednej strony dotrzymanie emisji spalin, a z drugiej pozwala na osiągnięcie komfortu akustycznego i spokój pracy na poziomie bardziej wymagającym niż w niejednym samochodzie osobowym. Wysokoprężny silnik Amaroka wysoką siłę ciągu przy niskich obrotach łączy z zaskakująco niskim zużyciem paliwa. Elastycznie dobrane najwyższe biegi automatycznej lub ręcznej skrzyni biegów zmniejszają poziom prędkości obrotowej silnika i zużycie paliwa przy szybszej jeździe. Producent podaje uśrednione zużycie nowego Amaroka z silnikiem o mocy 224 KM i 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów na poziomie 7,6 l oleju napędowego na 100 km, co przy 80-litrowym zbiorniku zapewnia imponujący zasięg.

Napęd według potrzeb

W zależności od mocy silnika występują różne warianty przenoszenia napędu: jako klasyczny napęd na tylną oś oraz jako 4MOTION albo jako napęd na tylną oś i załączanie przedniej osi w kombinacji z ręczną skrzynią biegów, lub stałym systemem napędu na cztery koła i dyferencjałem Torsena z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Wszystkie trzy warianty dysponują elektroniczną blokadą dyferencjału (EDS) za pomocą automatycznej ingerencji hamulców. Dzięki EDS siła napędowa przechodzi na koło o najlepszej trakcji. Opcjonalnie Volkswagen oferuje oprócz tego mechaniczną blokadę dyferencjału tylnej osi dla trudnej jazdy w terenie.

Więcej przeczytasz w nowym wydaniu Ciężarówek

(rum)
Fot. Sławomir Rummel, Volkswagen

Słowa kluczowe:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*