Zielony jamnik w żółtej koszulce


1300 sprzedanych pojazdów, przychody na poziomie 1,7 mld złotych i utrzymana 14. rok z rzędu pozycja lidera polskiego rynku autobusów miejskich. Do tego tytuł „Autobusu roku” dla elektrycznego Urbino. Tak w skrócie można podsumować 2016 rok w firmie Solaris Bus & Coach, która przyzwyczaiła nas do tego, że jej symbol – zielony jamnik – występuje w żółtej koszulce lidera. Nie tylko w odniesieniu do krajowego rynku autobusów miejskich, ale i na arenie międzynarodowej w produkcji elektrobusów.

W roku 2015 Solaris rozpoczął seryjną produkcję autobusów nowej generacji. Sukcesywnie nowy model zastępuje dotychczasowy. Na zdjęciu – wersja 10,5-metrowa, która uzupełniła portfolio producenta w minionym roku.

W roku 2015 Solaris rozpoczął seryjną produkcję autobusów nowej generacji. Sukcesywnie nowy model zastępuje dotychczasowy. Na zdjęciu – wersja 10,5-metrowa, która uzupełniła portfolio producenta w minionym roku.

 

Miniony rok był dla Solarisa bardzo udany. Firma przekazała polskim i zagranicznym odbiorcom łącznie 1300 pojazdów. To oznacza wzrost liczby sprzedanych autobusów i trolejbusów o 21 sztuk w porównaniu z rokiem 2015, gdy nabywców znalazło 1279 egzemplarzy. Spółka wypracowała także rekordowo wysokie przychody – 1,72 mld zł.

Polska

W naszym kraju Solaris już 14 rok z rzędu utrzymał pozycję lidera w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich. Z ogólnej liczby 1300 sprzedanych pojazdów aż 471 trafiło do krajowych odbiorców. Taki wynik w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich dał firmie aż 66% udziału w rynku. Najbliższy konkurent – Mercedes – osiągnął 18-procentowy udział rynkowy, a kolejni (SOR, Scania) wypracowali po 4% udziału w rynkowym torcie.

Urbino electric już jeżdżą lub niebawem pojawią się na drogach Austrii, Czech, Finlandii, Hiszpanii, Niemiec, Polski i Szwecji.

Urbino electric już jeżdżą lub niebawem pojawią się na drogach Austrii, Czech, Finlandii, Hiszpanii, Niemiec, Polski i Szwecji.

Największymi krajowymi odbiorcami Solarisów w roku 2016 były firmy: MPK Kraków (77 sztuk, w tym 5 autobusów elektrycznych i 12 hybrydowych), Mobilis Warszawa (54 autobusy Urbino 8,9 LE) oraz Arriva Warszawa (54 egzemplarze Urbino 12, w tym 4 z napędem hybrydowym). Oprócz wieloletnich klientów, w ubiegłym roku do grona nabywców Solarisów dołączył operator, który po raz pierwszy postawił na tę markę – Miejski Zakład Komunikacji w Kutnie. Do tego przewoźnika zostały dostarczone dwa autobusy Urbino 12.

Eksport

W roku 2016 producent z Bolechowa dostarczył odbiorcom zagranicznym o 117 pojazdów mniej niż w poprzednim, jednak dzięki zwiększeniu dostaw na krajowe podwórko wyrównał z nawiązką ten spadek. Z ogólnej liczby 829 wyeksportowanych pojazdów najwięcej trafiło do przewoźników w następujących krajach: Niemcy (276 sztuk), Izrael (170), Włochy (90), Austria (75) i Hiszpania (55). Dobry wynik sprzedażowy w Italii to głównie efekt rozpoczęcia realizacji dostaw w ramach zamówienia na 300 autobusów międzymiastowych Solaris InterUrbino dla firmy Cotral. Zamówienie zdobyte w minionym roku było drugim w historii firmy pod względem wielkości – po kontrakcie na dostarczenie 320 autobusów dla Aten w roku 2009.

Lider e-mobilności

Miniony rok był przełomowy dla Solarisa także na rynku autobusów elektrycznych. We wrześniu, podczas branżowych targów IAA w Hanowerze, odbyło się oficjalne wręczenie statuetki przyznawanej w konkursie „Bus of The Year”, którą uhonorowany został nowy Solaris Urbino 12 electric. Po raz pierwszy tę prestiżową nagrodę zdobyła polska firma, a poza tym nigdy wcześniej nie została ona przyznana autobusowi elektrycznemu. To niezbity dowód, że
e-mobilność będzie dominującym trendem w branży transportu publicznego w najbliższych latach.

Wykres przedstawia wyniki sprzedaży Solarisa w ostatnim 10-leciu.

Wykres przedstawia wyniki sprzedaży Solarisa w ostatnim 10-leciu.

Znajduje to także potwierdzenie w komercyjnym wymiarze działalności spółki. W październiku 2016 r. Solaris wygrał dwa duże zamówienia na autobusy elektryczne na rynku polskim. Pierwszym była umowa na dostawę 22 autobusów bateryjnych dla PKM w Jaworznie, a drugi kontrakt dotyczy dostawy 20 elektrycznych Urbino do MPK w Krakowie. Do tego doszły realizacje zamówień na autobusy elektryczne w Finlandii i Norwegii.

Liczba dostarczonych i produkowanych autobusów elektrycznych w portfolio Solarisa dynamicznie rośnie i wynosi już ponad 100 sztuk. Urbino electric jeżdżą już lub niebawem będą jeździć w Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i Szwecji.

– E-mobilność jest istotnym elementem strategii Solarisa od wielu lat. Od 2001 roku jesteśmy producentem trolejbusów, w roku 2006 jako pierwszy europejski wytwórca zaprezentowaliśmy seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym, a od roku 2011 mamy w ofercie autobusy bateryjne. Dzisiaj możemy śmiało stwierdzić, że jesteśmy w tym obszarze liderem nie tylko w Polsce, ale i całej Europie, czego potwierdzeniem jest tytuł „Autobusu Roku 2017” oraz liczba już dostarczonych odbiorcom pojazdów, a także aktualnie realizowanych dostaw. Myślę, że najbliższe 2-3 lata będą w tym obszarze kluczowe dla Solarisa, a pojazdy elektryczne staną się jednym z filarów produkcji – prognozuje Zbigniew Palenica, wiceprezes zarządu spółki odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i aftersales.

Ponadto Solaris wraz z grupą dziewięciu innych podmiotów utworzył klaster o nazwie „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności”. W skład klastra wchodzą: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technologies, Komel, Medcom, Politechnika Poznańska, Politechnika Warszawska oraz SKB Drive Tech. Liderem przedsięwzięcia jest Solaris.

– Klaster skupia najlepsze polskie firmy w obszarze elektromobilności. Wkrótce dołączy do niego jeszcze kilka podmiotów. Razem opracowujemy rozwiązania, które wprowadzą pojazdy bateryjne na jeszcze wyższy poziom zaawansowania technicznego i pozwolą na skomercjalizowanie tych rozwiązań nie tylko w Polsce, ale także na rynkach światowych – zapowiada dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes spółki odpowiedzialny za badania i rozwój.

Nowości produktowe

W roku 2015 Solaris rozpoczął seryjną produkcję autobusów nowej generacji. Od tamtej pory sukcesywnie nowy model zastępuje dotychczasowy. W minionym roku do portfolio pojazdów nowej generacji dołączyły trzy typy: Solaris Urbino 12 CNG (na sprężony gaz ziemny), Urbino 12 Hybrid z napędem spalinowo-elektrycznym oraz autobus w klasie MIDI – Urbino 10,5. W bieżącym roku firma planuje premierę przegubowego, nowego Solarisa Urbino 18 w wersji elektrycznej oraz trolejbusu Trollino nowej generacji. Oprócz tego gama produktów firmy zostanie poszerzona o trolejbus z baterią oraz wodorowym ogniwem paliwowym – 10 tego typu pojazdów zamówił przewoźnik ze stolicy Łotwy.

Z przyczepą? Czemu nie…

O elastycznym podejściu do potrzeb klientów świadczy jedna z ostatnich dostaw firmy z Bolechowa. Solaris przekazał prywatnemu niemieckiemu przewoźnikowi Autobus Oberbayern GmbH, obsługującemu linię w Monachium, Urbino 12 nowej generacji przystosowane do podpięcia przyczepy pasażerskiej Hess. Dzięki temu powstaje skład o łącznej długości niemal 23 m, a pojemność przestrzeni pasażerskiej może być regulowana przez podłączenie lub odłączenie przyczepy – w zależności od potrzeb przewozowych. Polski autobus jest wyposażony w silnik PACCAR MX-11 o mocy 271 kW, spełniający normę emisji spalin Euro 6 oraz skrzynię biegów Voith-Diwa-6. Komfortowe i bezpieczne warunki podróżowania zapewniają klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, 4 kamery monitoringu i energooszczędne oświetlenie w technologii LED.

Ta koncepcja transportu publicznego znalazła wcześniej uznanie w Monachium. Solaris już w roku 2013 przekazał niemieckiemu przewoźnikowi Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) 10 pojazdów tego typu. Niedawno dostarczył firmie Autobus Oberbayern jedenasty „autobusowy pociąg”, który będzie się poruszał po Monachium. Jeszcze w tym roku dołączy do niego kolejnych 12 sztuk Urbino 12 nowej generacji z przyczepami pasażerskimi.
Śladem Monachium idą inne niemieckie miasta, które korzystają z oferty polskiego producenta. Cztery nowe Urbino mogące ciągnąć przyczepę pasażerską zostały w ubiegłym roku dostarczone niemieckiemu przewoźnikowi RDG z Gründau. Kolejnymi miastami, w których wkrótce pojawią się Solarisy z przyczepami, są Norymberga i położone obok niej Fürth, dokąd Solaris dostarczy odpowiednio dwa i trzy „autobusowe pociągi”. Po jednej sztuce trafi również do Reutlingen i Altenstadt.

Podsumowanie i plany

– Miniony rok zamykający dwudziestolecie naszej działalności był pełen nowych doświadczeń. Mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że zarówno ja, jak i zarząd i załoga są pełni zapału i motywacji do pracy, aby świętować kolejne jubileusze. Symptomatyczny jest wzrost liczby zamówień autobusów elektrycznych. Myślę, że jesteśmy dobrze przygotowani do „elektrycznej zmiany”, która następuje na rynku pojazdów komunikacji publicznej w Polsce i Europie. Jesteśmy także dumni ze zdobycia nagrody „Autobus Roku 2017”. To międzynarodowy dowód uznania dla poziomu zaawansowania technicznego naszych pojazdów bateryjnych – podsumowała minione 12 miesięcy Solange Olszewska, prezes zarządu i właścicielka firmy Solaris Bus & Coach.

– Ten rok rozpoczął się dla nas bardzo dobrze od zdobycia kilku dużych kontraktów, z zamówieniem na 208 autobusów hybrydowych z Belgii na czele. Plany produkcyjne wyglądają więc bardzo optymistycznie. Oczywiście nie możemy spoczywać na laurach, ponieważ sytuacja na europejskim rynku autobusowym jest niezwykle dynamiczna. Nieustannie więc pracujemy nad poprawą efektywności i rentowności z korzyścią nie tylko dla sytuacji naszej firmy i pracowników, ale także polskiej gospodarki. To w Polsce tworzymy w sposób bezpośredni i pośredni blisko 8000 miejsc pracy, a nasza działalność generuje do systemu gospodarczego kraju wartość dodaną w wysokości ponad miliarda złotych rocznie – dodała Solange Olszewska.

(C), fot. Solaris Bus & Coach

Słowa kluczowe: , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*