Ciężarówki – styczeń-luty 2018


Ciężarówki – styczeń-luty 2018Szanowni Państwo, początek roku to zawsze czas podsumowań tego, co wydarzyło się w poprzednim. Rynek samochodów użytkowych w Polsce od paru lat rośnie bijąc kolejne rekordy. Nie inaczej jest i teraz. Przewoźnicy kupili niemal 30.000 nowych ciężarówek i autobusów, a do tego dochodzi jeszcze kilkadziesiąt tysięcy aut dostawczych. To dowód na to, że mimo wielu nowych utrudnień stawianych przed polskimi transportowcami przez kolejne kraje, na razie radzą oni sobie z nimi całkiem dobrze. Pytanie brzmi jednak, jak długo jeszcze będą to musieli robić bez wsparcia swojego państwa? Państwa, które choć niemal im nie pomaga, to skwapliwie liczy zyski z wpływających od przedsiębiorstw transportowych podatków, akcyzy od paliw i opłat drogowych. A według różnych szacunków ta branża odpowiada za większy procent PKB niż przemysł! I jeszcze daje pracę niemal 700 tysiącom Polaków. Tymczasem od utyskiwań przewoźników wciąż większe zainteresowanie rządzących wzbudza choćby najmniejszy pomruk niezadowolenia kilkudziesięciu tysięcy górników. Świadczy to również o nikłej sile oddziaływania i przekonywania organizacji i stowarzyszeń, które Was, Drodzy Transportowcy, reprezentują. W ich działaniach widać, niestety, brak pomysłów i zwyczajną rutynę, którą przesiąknięci są działacze. A 2018 rok nie będzie łatwy – widać to choćby zapowiedziach wprowadzenia płac minimalnych dla pracowników delegowanych w kolejnych krajach.
Nasi politycy, niezależnie od tego z jakiej są opcji politycznej, potrafią na europejskich salonach drzeć szaty o dużo mniej ważne dla naszego społeczeństwa sprawy, czasami o jakieś wydumane, światopoglądowe pryncypia. Tymczasem inni robią to, co przynosi ich krajom i obywatelom wymierne zyski. Może tak i nasi przedstawiciele zaczęliby zajmować się bardziej przyziemnymi sprawami?
Na łamach tego numeru sporo piszemy o przyszłości, głównie o tym, jak producenci pojazdów zamierzają poprawiać stan środowiska naturalnego przez zmniejszenie zużycia paliw produkowanych z ropy naftowej. Ścieżek jest kilka. Najgłośniej jest o elektrycznej. Na przeszkodzie silnikom o najwyższej sprawności stają jednak niskie pojemności baterii i długi czas ich ładowania. Świat czeka na jakieś rewolucyjne odkrycie w tej kwestii, ale na razie alternatywą dla napędu elektrycznego są rozwiązania hybrydowe i silniki zasilane gazem.
Życzę przyjemnej lektury i szczęścia w całym 2018 roku.

 

Wydarzenia

Przewoźnicy czekają na młodych (Transportowcy zachęcają młodzież do zawodu kierowcy)

Sprzedają tylko ciężkie (Scania jako pierwsza z wielkiej siódemki oceniła miniony rok. Jej szefowie są zadowoleni)

 50 tysięcy „słoni” (50-tysięczna naczepa Schmitz Cargobull sprzedana przez EWT trafiła do firmy Raben Transport)

 Bezpieczne Szelki (Shell zorganizował konferencję o bezpieczeństwie pracy kierowców zawodowych)

 

Rynek

Rekord i stabilizacja (Podajemy zestawienia pierwszych rejestracji nowych samochodów ciężarowych w 2017. Pierwszy jest DAF)

Udany rok Daimlera (Koncern podsumował swoje wyniki – w ubiegłym roku sprzedał na świecie prawie pół miliona ciężarówek)

 

Napędy alternatywne

Elektromobilność? Czy coś jeszcze? (Silniki elektryczne mają wysoką sprawność, ale barierą na ich drodze jest pojemność baterii i ich ładowanie)

eCanter na praktykach  (W miejskim środowisku elektryczne Fuso sprawują się znakomicie)

100 elektrycznych (Mały „jubileusz” w Solarisie – jego setny autobus na prąd trafił do Jaworzna)

Nie musisz jechać sam (Publiczną komunikację w mieście można uzupełnić mikrobusami. Takimi jak elektryczna MOIA)

Sosnowieckie hybrydy  (Autobusy Volvo z hybrydowym napędem spalinowo-elektrycznym zadomowiły się w jednym z największych śląskich miast)

Dziś LNG, jutro bio-LNG (W tym roku trafią do sprzedaży Volvo FM i FH  z silnikami na skroplony gaz ziemny)

Rentownie i czysto (Również Iveco sprzedaje już zasilanego LNG Stralisa NP 460 przeznaczonego do dalekiego transportu)

 

Jazda próbna

Gdy auto wie, co jest za górką… (Sprawdzamy, jak jeździ Renault Trucks T wyposażone w przewidujący tempomat Optivision)

 

Prezentacje

Szwedzki standard (Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy na bazie Scanii P z załogową kabiną powstał

w bielskiej WISS)

Odkurza i dostarcza (Mercedes Arocs ma wiele talentów. Tym razem prezentujemy go w roli koparki ssącej i dostawcy materiałów budowlanych)

Na szosę i do crossu (Fullback – pick-up Fiata w specjalnej, limitowanej wersji)

 

Zarządzanie flotą

Adapter do cyfrowego świata (Tylko 10 zł i masz swoją flotę dostawczych Mercedesów na ekranie smartfona lub komputera…)

 

Eksploatacja

Przewidywać, liczyć, ciąć… (ExxonMobil i ZMPD doradzają, jak rzetelnie obliczyć TCO)

Nie baw się klockami (Porady Europart Polska na temat użytkowania i doboru części układu hamulcowego

Jedno w całej Europie (Trzej wielcy partnerzy zadbają o porządek na podszybiu. Będzie jedno urządzenie do rozliczania opłat drogowych)

 

Ciekawostki

Centrum dowodzenia (Bosch dopracowuje do perfekcji stanowisko pracy kierowcy)

Sprawni w świetle dnia  (Mercedes udowadnia dobroczynny wpływ światła dziennego)

 

4×4

Wygładzanie topora (Mercedes G, czyli słynna terenowa Gelenda w nowej odsłonie)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Słowa kluczowe: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*