Grupa EWT: O naczepach wiedzą wszystko
Grupa EWT – Generalny Przedstawiciel firmy Schmitz Cargobull AG w Polsce, Czechach oraz na Słowacji, a także przedstawiciel handlowy Mercedes-Benz w Polsce i Czechach, zaliczana jest do wiodących partnerów tych producentów w segmencie naczep i ciężarówek. Grupa miała swoje okazałe stoisko na targach IAA w Hanowerze. Poza pojazdami firmy Schmitz Cargobull prezentowała innowacyjne rozwiązania transportowe oraz koncepcję umów Full-Service.
Firma EWT została założona w 1995 roku przez Natachę Hoffmann i Dirka Hoffmanna oraz Michala Žižáka. Obecnie przedsiębiorstwo oferuje obszerne i innowacyjne portfolio obejmujące dopasowane do potrzeb klienta rozwiązania transportowe Schmitz Cargobull – jednego z największych producentów przyczep i naczep siodłowych w Europie – oraz pojazdy użytkowe klasy premium firmy Mercedes-Benz, jak również indywidualne rozwiązania w zakresie usług serwisowych, spełniających najwyższe wymagania ich użytkowników. W ciągu nieco ponad dwóch dziesięcioleci istnienia Grupa EWT założyła spółki-córki w Polsce, Czechach i na Słowacji, otworzyła nowoczesne centra kompetencyjne, a dzięki świadczeniu kompleksowych usług dodatkowych wyznacza nowe trendy w branży transportowej w Europie Środkowej.
20 lat minęło
Od połowy lat 90. swoje filie lub przedstawicielstwa zaczęli otwierać w naszym kraju producenci pojazdów i innego sprzętu użytkowanego przez branżę transportową. Oparty dotąd głównie na używanych pojazdach, polski transport zaczynał kupować nowe pojazdy. Na rynku nie mogło zabraknąć i Schmitza, tym bardziej że polscy przewoźnicy od lat uważali naczepy tej marki za pojazdy godne największego zaufania. Pierwsze w naszym kraju biuro handlowe EWT, zatrudniające zaledwie kilka osób, ulokowało się w biurowcu znajdującym się w pobliżu szczecińskiego portu. Pierwszym polskim klientem był Józef Kołoczek, właściciel rybnickiej firmy Koltrans. W 2000 roku, po przejęciu sprzedającej użytkowe Mercedesy firmy Diesel Truck w podwarszawskim Ołtarzewie, handlowcy przenieśli się do jej obiektu.
Sprzedaż naczep z roku na rok systematycznie rosła, zaczęto więc myśleć o stworzeniu dla nich własnych serwisów. W 2006 na sąsiadującej z Diesel Truckiem działce rozpoczęła się budowa Trailer Center Ołtarzew (dziś jest ono siedzibą polskiej spółki), a także kupiono ponad 16 ha ziemi nieopodal Strykowa k. Łodzi, gdzie w cztery lata później otwarty został największy w Europie obiekt przeznaczony do serwisowania naczep, a także Centrum Pojazdów Używanych. Leży on tuż przy skrzyżowaniu autostrad A1 i A2. W późniejszych latach zostały otwarte jeszcze dwa Trailer Center – w Siedlcach i Gliwicach, obydwa też są położone tuż przy ważnych szlakach komunikacyjnych. Obok sprzedaży nowych pojazdów użytkowych, Grupa EWT wraz z Truck & Trailer Store Polska mają nowoczesne centrum pojazdów używanych.
Total Asset Management
Aby w sposób optymalny sprostać wymaganiom branży i klientów, przedsiębiorstwo zwraca uwagę na wszelkie warunki i możliwe ryzyka, jakie mogą wystąpić w różnych fazach cyklu transportowego. Grupa doskonale zarządza relacjami z klientem. Działania te obejmują doradztwo, usługi pogwarancyjne, indywidualne rozwiązania finansowe firmy Schmitz Cargobull i usługi polegające na pełnym serwisie z gwarancją mobilności. Innowacyjne techniki informacyjne firmy Schmitz Cargobull Telematics gwarantują między innymi maksymalną przejrzystość łańcucha transportowego, dzięki stale udostępnianym informacjom dla kierowców, spedytorów i właścicieli flot transportowych.
– Postępowanie zgodne z naszą dewizą, polegającą na sprawowaniu stałego nadzoru nad naszymi aktywami, umożliwia uzyskanie maksymalnej dyspozycyjności naczep, optymalne planowanie zapotrzebowania oraz minimalizowanie czasów postoju. Jesteśmy niezawodnym partnerem, otwartym na kontakty i oferującym odpowiednie wsparcie dla naszych klientów – podkreśla Dirk Hoffmann, prezes zarządu Grupy EWT.
Centrum kompetencyjne
Dzięki centrom kompetencyjnym i biurom handlowym w Polsce, Czechach i na Słowacji, Grupa EWT może w dowolnym miejscu na terenie tych krajów sprostać wszelkim potrzebom firm przewozowych. EWT przywiązuje dużą wagę do fachowego i wszechstronnego doradztwa, umożliwiającego zaproponowanie przewoźnikowi optymalnych rozwiązań transportowych. Ponadto jej klienci dzięki innowacyjnym modelom biznesowym mogą optymalnie wykorzystać swoje zasoby, na przykład przez finansowanie pozabilansowe.
Przeważająca część transportu odbywa się głównymi arteriami komunikacyjnymi, dlatego wszystkie placówki firmy znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie ważnych węzłów komunikacyjnych, gdzie firma EWT prowadzi profesjonalne centra serwisu naczep. Poza własnymi warsztatami oferującymi kompleksową obsługę przewoźnicy mogą korzystać także z dużego magazynu oryginalnych części zamiennych. Dzięki temu Grupa EWT utrzymuje wysoki poziom świadczonych usług serwisowych, gwarantuje pewność podczas planowania i minimalizuje ryzyko wystąpienia awarii. Centra kompetencyjne zapewniają nie tylko rozwiązania transportowe, oferty serwisowe i nowoczesne showroomy, w których przed zakupem można dokładnie poznać walory pojazdów, ale także dodatkowe usługi dla kierowców: od specjalnych miejsc do odpoczynku, poprzez ofertę wyżywienia, aż po miejsca do spania, jeśli serwisowany pojazd musi dłużej pozostać w warsztacie.
Rosnący i coraz szybszy przepływ towarów, w połączeniu z coraz silniejszą presją na obniżenie cen, stawia coraz większe wymagania przed branżą transportową. Należą do nich przede wszystkim: najwyższa elastyczność i jakość, maksymalna dostępność oraz możliwość optymalnego wykorzystania pojazdów. Aby zadowolić swoich klientów, przedsiębiorstwa spedycyjne i logistyczne każdego dnia stają przed coraz większymi wyzwaniami. – Rozwiązania transportowe firmy Schmitz Cargobull AG i pojazdy użytkowe klasy premium, dostarczane przez Mercedes-Benz, umożliwiają Grupie EWT oferowanie rozwiązań doskonale dopasowanych do potrzeb odbiorców. Klienci oraz przedsiębiorstwa logistyczne mogą czerpać wiele korzyści z rozbudowanej sieci naszych placówek i centrów kompetencyjnych, znajdujących się w strategicznych węzłach komunikacyjnych, a także korzystać z pełnego spektrum świadczonych przez nas usług serwisowych – dodaje Dirk Hoffmann.
Miara wielkości
O skali przedsięwzięcia wspólników Grupy EWT najlepiej mówią liczby. W 2001 roku obrót należących do niej spółek wyniósł ok. 70,5 mln euro. Systematycznie rósł, by w 2007 osiągnąć aż 369 mln euro. W 2009, w czasie kryzysowej zapaści światowej gospodarki, spadł do 108 mln, by w następnych latach znów dynamicznie rosnąć. W 2015 wyniósł ok. 270 mln euro, a w 2016 przewidywany jest obrót w wysokości ok. 330 mln euro. W 1996 roku EWT zatrudniało 20 osób, dzisiaj we wszystkich spółkach Grupy pracuje ok. 480 ludzi. Firma ma w Polsce ok. 1400, a w Czechach i na Słowacji ok. 700 aktywnych klientów kupujących cyklicznie od jednej do nawet ponad 100 naczep w jednym zamówieniu. Każdy z tych rynków ma jednak swoją specyfikę. W Polsce najwięcej sprzedaje się wciąż naczep kurtynowych, ale, ponieważ jesteśmy krajem producentów żywności, także bardzo dużo chłodni.
Sławomir Rummel
Fot. EWT Truck & Trailer