Cięzarówki Cięzarówki
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona główna
  • Aktualności
    • Wszystko
    • Akcesoria
    • Analizy
    • Autobusy
    • Autonomiczne pojazdy
    • Bezpieczeństwo
    • Ciekawostki
    • Drogi
    • Ekologia
    • Eksploatacja
    • Elektromobilność
    • Finanse
    • Galeria
    • Kadry
    • Karty paliwowe
    • Logistyka
    • Moja ciężarówka
    • Naczepy
    • Oleje i paliwa
    • Opony
    • Pick-up
    • Prawo
    • Prezentacje
    • Przewoźnicy
    • Rynek
    • Serwis
    • Targi
    • Technika
    • VAN
    • Wydarzenia
    • Solaris: ekologiczne autobusy miejskie z Bolechowa pojadą do Katowic
      Solaris: ekologiczne autobusy miejskie z Bolechowa pojadą do Katowic
      Luty 15, 2019 0
      4624
    • Q-Service: Isuzu D-MAX dla PKP
      Q-Service: Isuzu D-MAX dla PKP
      Luty 15, 2019 0
      3186
    • PKO Leasing liderem rynku leasingu z historycznym wynikiem sprzedaży
      PKO Leasing liderem rynku leasingu z historycznym wynikiem sprzedaży
      Luty 15, 2019 0
      281
    • Image Award 2019: nagroda za pierwsze miejsce trafiła do Schmitz Cargobull
      Image Award 2019: nagroda za pierwsze miejsce trafiła do Schmitz Cargobull
      Luty 14, 2019 0
      3786
  • Artykuły
    • Wszystko
    • 4x4
    • Autobusy
    • Ciekawostki
    • Eksploatacja
    • Galeria
    • Jazda próbna
    • Logistyka
    • Naczepy
    • Nowości
    • Oleje i paliwa
    • Opony
    • Ponad normatyw
    • Prawo
    • Prezentacje
    • Producenci
    • Przewoźnicy
    • Rynek
    • Serwis
    • Sport
    • Targi
    • Technika
    • Wydarzenia
    • Wywiad
    • VW Samochody Użytkowe: Cały z Polski…
      VW Samochody Użytkowe: Cały z Polski…
      Luty 14, 2019 0
      1942
    • DAF: Przebój numer 1
      DAF: Przebój numer 1
      Luty 13, 2019 0
      11845
    • Mitsubishi: Będzie hit?
      Mitsubishi: Będzie hit?
      Luty 13, 2019 0
      453
    • Jadą żurawie…
      Jadą żurawie…
      Luty 13, 2019 0
      1161
  • Prawo
  • Prenumerata
  • Redakcja
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj

    Europart Polska: nie baw się klockami

    Styczeń 15, 2018

    Specjaliści z firmy Europart Polska, redagujący treści na stronę “Partner w transporcie”, wzięli ostatnio na tapetę tematykę związaną z tarczami i klockami hamulcowymi. Podają podstawowe o nich informacje i wskazówki eksploatacyjne, odradzają szukanie oszczędności podczas wymiany w serwisie. W trakcie eksploatacji pojazdu tarcze i klocki ulegają naturalnemu zużyciu, ścierając się podczas hamowania. Efektem tego jest stopniowe zmniejszanie się grubości obu elementów, a co za tym idzie – obniżanie skuteczności hamowania. Stan klocków i tarcz powinno się okresowo kontrolować i w odpowiednim czasie wymieniać.

    Jakość części zastosowanych w układzie hamulcowym, w szczególności klocków (w tym materiału ciernego) i tarcz – ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo czynne pojazdu, na możliwość wybrnięcia z podbramkowej sytuacji na drodze. Dlatego warto wybierać części markowe, pochodzące od sprawdzonych dystrybutorów. Ale po kolei…

    Pojazd-droga-człowiek

    Materiał cierny klocków hamulcowych zużywa się przeciętnie trzy razy szybciej niż tarcza hamulcowa. Oczywiste jest zatem, że tarcze wymienia się znacznie rzadziej niż klocki. Na pytanie, po jakim przebiegu klocki kwalifikują sie do wymiany, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Decyduje o tym kilka czynników – jakość zastosowanych części, w tym zwłaszcza materiału ciernego, ich specyfikacja techniczna, dokładność montażu elementów, warunki eksploatacji pojazdu, umiejętności i styl jazdy kierowcy. Sztuka przewidywania rozwoju sytuacji na drodze, umiejętność korzystania z hamulca silnikowego i retardera – wszystko to wydłuża okres eksploatacji klocków i tarcz hamulcowych. Inaczej mówiąc, płynna i przewidująca jazda generuje nie tylko oszczędności w zużyciu paliwa, ale także pozwala zmniejszyć nakłady serwisowe.

    Uwaga na kałuże! Gdy pojazd przez nie przejeżdża, woda może dostać się do rozgrzanych tarcz hamulcowych. W konsekwencji – w wyniku dużej różnicy temperatur – tarcze mogą ulec wygięciu, a nawet pęknięciu.

    Dla trwałości elementów układu hamulcowego mają znaczenie nie tylko umiejętności kierowcy, ale i warunki eksploatacji samochodu. Częsta jazda pod dużym obciążeniem ładunkiem, w cyklu miejskim lub na krętych, górskich drogach zdecydowanie skracają czas eksploatacji okładzin hamulcowych i tarcz. Jeżeli natomiast pojazd pokonuje duże odległości po autostradach lub drogach ekspresowych, to przez długi czas kierowca może nawet nie dotknąć pedału hamulca…

    Niepokojące sygnały

    Charakterystyczne oznaki zużycia lub uszkodzenia tarcz hamulcowych to: drgania kierownicy potocznie zwane „biciem”, pulsowanie pedału hamulca po jego wciśnięciu (może to świadczyć o wykrzywieniu lub pęknięciu traczy, ale także o luzach w zawieszeniu), piski lub zgrzyty dobiegające z okolicy kół podczas hamowania, nadmierne rozgrzewanie się tarcz, co w konsekwencji prowadzi do pogorszenia skuteczności hamowania. Nie powinniśmy lekceważyć tych sygnałów!

    Zużycie hamulców może przyspieszyć… długi postój pojazdu. W takim przypadku na tarczach hamulcowych może pojawiać się korozja. Powoduje ona, że klocki nie przesuwają się po gładkiej powierzchni tarczy lecz są zdzierane przez chropowatą, utlenioną warstwę.

    Zużycie i stan tarcz hamulcowych najlepiej sprawdzać podczas okresowego przeglądu technicznego bądź wymiany opon. Po zdjęciu kół można sprawdzić grubość tarcz i stan klocków – pod względem ich deformacji lub uszkodzeń. Wszelkie usterki występujące w układzie hamulcowym są dyskwalifikujące dla uszkodzonych elementów, które należy wymienić parami – nigdy pojedynczo! Elementy zamontowane na tej samej osi muszą mieć identyczną budowę i takie same parametry użytkowe. Nie opłaca się oszczędzać na wymianie. Stosowanie części używanych nie jest przez serwisantów zalecane. Warto wybierać produkty renomowanych firm, a montaż pozostawić specjalistom.

    Rygorystyczne wymagania

    Testy, jakim zostały poddane klocki hamulcowe oraz homologacje, które uzyskały, mówią najwięcej o jakości produktu (np. homologacja ECE R90, norma ISO 15484). Podczas testów powinno się sprawdzić m.in. skuteczność hamowania w różnych temperaturach otoczenia i przy różnej prędkości jazdy, a także gęstość, porowatość, przewodność cieplną, przyrost objętości pod wpływem temperatury czy odporność na zużycie klocków hamulcowych. W tym celu przeprowadza się m.in. próby symulujące jazdę bez obciążenia i pojazdem przeciążonym, poruszanie się w terenie górzystym itp. Kolejne próby odbywają się z użyciem pojazdów – np. test alpejski, czyli sprawdzenie skuteczności działania klocków po 12 minutach ciągłego hamowania podczas zjazdu po 20-procentowej pochyłości. To wszystko sporo kosztuje, oczywiste jest zatem, że wyskiej klasy klocki nie mogą być najtańsze.

    Klocki hamulcowe dopuszczone do sprzedaży na rynku europejskim muszą mieć homologację ECE R90. Niektórzy producenci, np. z Azji, drukują to oznaczenie na etykietach klocków, które nie były badane – przestrzegają autorzy strony “Partner w transporcie”.

    Ważne parametry

    W przypadku klocków hamulcowym bardzo ważna jest klasa zastosowanych materiałów ciernych. Decyduje to o trwałości klocków i eliminuje niebezpieczeństwo uszkodzenia tarcz. Markowe klocki mają wysoką odporność na pękanie i złuszczanie – specjalne perforacje i zagłębienia umożliwiają wyrównywanie różnic w odkształcaniu się metalowych części i materiału ciernego pod wpływem ciepła, wynikających z różnych współczynników rozszerzalności. Przy niesprzyjających warunkach zewnętrznych klocki powinny mieć zdolność szybkiego odzyskiwania swoich parametrów. Należy również zwrócić uwagę na stopień odporności na przegrzanie. Od tego w dużej mierze zależy siła hamowania (fading). Zbyt wysoka temperatura prowadzi również do przyspieszonego zużycia tarcz hamulcowych. Klocki powinny też charakteryzować się stabilnym współczynnikiem tarcia od samego początku użytkowania, bez konieczności długiego docierania.

    opr. CB

     

    Tagi : części zamienne, Europart, porady, TSL
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Powiązane posty

    • Aktualności, Autobusy

      Solaris: ekologiczne autobusy miejskie z

      Solaris: ekologiczne autobusy miejskie z Bolechowa pojadą do Katowic
      Aktualności, Rynek

      Q-Service: Isuzu D-MAX dla PKP

      Q-Service: Isuzu D-MAX dla PKP
      Aktualności, Finanse

      PKO Leasing liderem rynku leasingu

      PKO Leasing liderem rynku leasingu z historycznym wynikiem sprzedaży

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Nowe wydanie

    Ciężarówki – styczeń-luty 2019

    Na skróty

    Redakcja
    Prenumerata
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Ciężarówki

    E-wydanie

    Ciężarówki – styczeń-luty 2019

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,3019
    USD/PLN
    3,7919
    CHF/PLN
    3,7814
    GPB/PLN
    4,8941
    NOK/PLN
    0,4426

    CENY PALIWA

    Pb98
    5,09
    Pb95
    4,78
    ON
    5,03
    LPG
    2,19
    CNG
    3,74
    © 2018 copyright APRA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Drogi Użytkowniku

    Od 25 maja 2018 roku mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego ich przepływu (RODO). Uwzględniając powyższe przepisy uległ zmianie nasz regulamin portalu oraz regulamin prywatności i plików cookies. W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o zasadach przetwarzania Twoich danych po dniu 25 maja 2018 roku.

    Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie zgody poprzez zaznaczenie pola „AKCEPTUJ”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
    Nie spamujemy, więc nie musisz się niczego obawiać. Nikomu też nie przekażemy Twoich danych! Od czasu do czasu wyślemy do Ciebie reklamę, z której finansowany jest ten portal. Reklamodawców dobieramy w taki sposób, aby promowane produkty odpowiadały potrzebom naszych Czytelników!

    Podane przez Ciebie dane osobowe nie podlegają sprzedaży podmiotom trzecim, będą przetwarzane jedynie w ramach korzystania przez Ciebie z newslettera/usług handlowych i innych funkcjonalności portalu www.trucks.com.pl, w tym w plikach cookies przez Właściciela portalu Apra Sp. z o.o. z siedzibą w Myślęcinku ul. Bażancia 1, 86-031 Osielsko email: redakcja@trucks.com.pl, tel./fax.: 52 584 17 40. Podstawą przetwarzania danych jest Twoja Zgoda a w celu świadczenia usług niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie.
    Masz prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania. Masz także prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych gdy przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Kontakt do Inspektora Ochrony Danych w Apra sp. z o.o. email: iod@apra.pl. W celu obsługi portalu www.trucks.com.pl oraz wysyłania informacji o produktach i usługach angażujemy specjalistycznych usługodawców, którzy przetwarzają dane osobowe uczestników zgodnie z naszymi zaleceniami we wskazanym celu i zakresie, przestrzegając wymaganych środków bezpieczeństwa. Twoje dane osobowe będą przechowywane do czasu odwołania przez Ciebie zgody.
    Możemy indywidualizować treść wysyłanych informacji o produktach i usługach w taki sposób, aby zawierały takie informacje, które uznamy za szczególnie interesujące dla Ciebie. Do takiej indywidualizacji informacji zaliczamy m.in. historię  oglądanych przez Ciebie stron.
    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych, analitycznych oraz na profilowanie zbieranych w ramach korzystania przeze mnie z funkcjonalności portalu trucks.com.pl w tym zapisywanych w plikach cookies przez Apra sp.  z o.o. Wyrażenie tej zgody jest dobrowolne i możesz ją dowolnym momencie wycofać, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.

    AkceptujNie teraz