Cięzarówki Cięzarówki
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona główna
  • Aktualności
    • Wszystko
    • Akcesoria
    • Analizy
    • Autobusy
    • Autonomiczne pojazdy
    • Bezpieczeństwo
    • Ciekawostki
    • Drogi
    • Ekologia
    • Eksploatacja
    • Elektromobilność
    • Finanse
    • Galeria
    • Kadry
    • Karty paliwowe
    • Logistyka
    • Moja ciężarówka
    • Naczepy
    • Oleje i paliwa
    • Opony
    • Pick-up
    • Prawo
    • Prezentacje
    • Przewoźnicy
    • Rynek
    • Serwis
    • Targi
    • Technika
    • VAN
    • Wydarzenia
    • Solaris: ekologiczne autobusy miejskie z Bolechowa pojadą do Katowic
      Solaris: ekologiczne autobusy miejskie z Bolechowa pojadą do Katowic
      Luty 15, 2019 0
      4624
    • Q-Service: Isuzu D-MAX dla PKP
      Q-Service: Isuzu D-MAX dla PKP
      Luty 15, 2019 0
      3186
    • PKO Leasing liderem rynku leasingu z historycznym wynikiem sprzedaży
      PKO Leasing liderem rynku leasingu z historycznym wynikiem sprzedaży
      Luty 15, 2019 0
      281
    • Image Award 2019: nagroda za pierwsze miejsce trafiła do Schmitz Cargobull
      Image Award 2019: nagroda za pierwsze miejsce trafiła do Schmitz Cargobull
      Luty 14, 2019 0
      3785
  • Artykuły
    • Wszystko
    • 4x4
    • Autobusy
    • Ciekawostki
    • Eksploatacja
    • Galeria
    • Jazda próbna
    • Logistyka
    • Naczepy
    • Nowości
    • Oleje i paliwa
    • Opony
    • Ponad normatyw
    • Prawo
    • Prezentacje
    • Producenci
    • Przewoźnicy
    • Rynek
    • Serwis
    • Sport
    • Targi
    • Technika
    • Wydarzenia
    • Wywiad
    • VW Samochody Użytkowe: Cały z Polski…
      VW Samochody Użytkowe: Cały z Polski…
      Luty 14, 2019 0
      1941
    • DAF: Przebój numer 1
      DAF: Przebój numer 1
      Luty 13, 2019 0
      11844
    • Mitsubishi: Będzie hit?
      Mitsubishi: Będzie hit?
      Luty 13, 2019 0
      452
    • Jadą żurawie…
      Jadą żurawie…
      Luty 13, 2019 0
      1161
  • Prawo
  • Prenumerata
  • Redakcja
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj

    OCRK: dokąd jeżdżą Polscy kierowcy ciężarówek i na co powinni uważać?

    Wrzesień 5, 2018

    Niemcy i Francja – to do tych krajów najczęściej jeżdżą ciężarówki z Polski. Tak wynika z najnowszego raportu OCRK. Kolejne miejsca zajmują Belgia i Holandia, a dopiero dalej plasuje się Wielka Brytania. To główne kierunki podróży służbowych polskich kierowców. Czy pamiętają o ważnych regulacjach i przepisach obowiązujących za granicą? Podpowiadamy, na co warto zwrócić szczególną uwagę.

    OCRK: dokąd jeżdżą Polscy kierowcy ciężarówek i na co powinni uważać?

    Polskie firmy transportowe zdominowały europejski rynek przewozowy. Jak pokazują ostatnie dane Eurostatu, kierowcy ciężarówek z naszego kraju wykonali najwięcej tonokilometrów w ramach transportu międzynarodowego i kabotażowego spośród wszystkich państw Wspólnoty. A w 2017 roku liczba przewozów kabotażowych wzrosła o 17% i rekordy w tym sektorze biją państwa Europy Wschodniej, w tym Polska. Gdzie wozimy najczęściej i najchętniej? Nie jest dużym zaskoczeniem, że najwięcej polskich kierowców pojazdów ciężarowych jeździ do Niemiec. Jak wynika z raportu OCRK2 ponad połowa (52%) przewoźników deleguje swoich kierowców do naszego najbliższego, zachodniego sąsiada. Drugim kierunkiem jest Francja (14% delegacji), a na trzecim miejscu uplasowały się Holandia i Belgia (5%).

    Firmy wysyłające swoich pracowników w przewozach międzynarodowych lub kabotażowych powinny pamiętać, że lokalne przepisy dotyczące wyliczania wynagrodzeń minimalnych oraz egzekwowania naruszeń związanych z czasem pracy różnią się od tych obowiązujących w Polsce. Niewiedza w tym zakresie może, niestety, w znaczący sposób podnieść koszty, a czasami nawet narazić na wysokie kary. Na co więc zwrócić uwagę?

    Niemiecka precyzja

    Wybierając się do Niemiec trzeba pamiętać, że lokalna służba kontrolująca transport powyżej 3,5 tony (BAG) jest znana ze swojej skrupulatności i częstych kontroli. Bardzo dokładnie sprawdza wskazania tachografów, dzięki którym można stwierdzić czy kierowca prawidłowo wykorzystał dostępny czas pracy i wykonał odpowiednią liczbę odpoczynków i przerw. Wskazane dane są również podstawą do wyliczenia wynagrodzenia zgodnego z niemiecką płacą minimalną. Na terenie Republiki Federalnej Niemiec od 2017 roku wynosi ona 8,84 euro za godzinę pracy. Obowiązek ten wiąże się z koniecznością zgłoszenia kierowcy jako pracownika delegowanego oraz rejestrowania momentu przekroczenia granicy. Przedsiębiorca w razie kontroli dotyczącej wypłaty niemieckiej płacy minimalnej musi przedstawić przetłumaczone dokumenty, tj. umowę o pracę, ewidencję czasu pracy, potwierdzenie odbioru wynagrodzenia czy odczyty z tachografów. – Interesujący jest również wymóg komunikatywnej znajomości języka niemieckiego w przypadku transportu ponadnormatywnego, czyli między innymi elementów budowlanych przekraczających długość 20 metrów. Przekonała się o tym w dość niefortunny sposób jedna z litewskich firm transportowych, gdy w sporze o powyższy przepis sąd administracyjny Badeni–Wirtembergii podtrzymał opinię na temat wymogu zaawansowanych kompetencji językowych osób przewożących takie materiały – mówi Łukasz Włoch, ekspert OCRK.

    Smutne wieści czekają też kierowców, którzy korzystają z CB radia. Od 2020 roku wchodzą bowiem w życie przepisy znowelizowanej ustawy o ruchu drogowym, które będą całkowicie zabraniały używania tych urządzeń. „Mobilki” nie stosujące się do tych zaleceń powinny liczyć się z mandatem w wysokości nawet do 200 euro. Warto pamiętać, że jest to rozwinięcie przepisów obowiązujących od 2017 roku, zakazujących kierowcom używania jakichkolwiek urządzeń wymagających od użytkownika odrywania wzroku od drogi. Podobne przepisy obowiązują w Austrii, Irlandii Północnej i Rumunii.

    Francuska biurokracja

    A jak sprawa wygląda we Francji? Oprócz analogicznego do niemieckiego wymogu wyliczenia i wypłacenia lokalnej płacy minimalnej (od 9,88 do 10,06 euro) trzeba wziąć pod uwagę niesławną francuską biurokrację. – W odróżnieniu od Niemiec, wymaga ona od kierowców posiadania przy sobie dokumentów, takich jak przetłumaczone na język francuski zaświadczenie o delegowaniu, umowa o pracę (dla pracowników agencji pracy tymczasowych – kopie umów o pracę tymczasową oraz o udostępnienie pracownika) oraz druk „A1” (zaświadczenie o podleganiu pod ZUS w Polsce). Przedsiębiorcy wysyłający swoich kierowców do Francji powinni też pamiętać, że firma musi mieć przedstawicielstwo na jej terenie, by rozwiązywać kwestie związane z wynagrodzeniem kierowców oraz pośrednictwem w kontaktach z lokalnymi służbami kontroli – wyjaśnia Łukasz Włoch. Kierowcy ciężarówek  wykonujący przewozy we Francji powinni również wziąć pod uwagę, że obowiązują tam jeszcze bardziej restrykcyjne niż w Niemczech przepisy, dotyczące używania telefonów komórkowych. Z tych urządzeń można tam skorzystać tylko na postoju na parkingu, z wyłączonym silnikiem. Jest to oczywiste i znaczące utrudnienie dla kierowców samochodów ciężarowych, którzy często jeżdżą w „niedoczasie”, a znalezienie wolnego parkingu, żeby wykonać telefon do miejsca docelowego, graniczy czasem z cudem.

    Niderlandy i inni

    Polscy kierowcy jeżdżą także do innych krajów Wspólnoty. W każdym z nich można natknąć się na specyficzne przepisy i regulacje, o których należy pamiętać. Na przykład w Holandii również obowiązuje płaca minimalna, jednak wymóg ma jednoznaczne zastosowanie tylko do przewozów kabotażowych. W przypadku transportu międzynarodowego (z wyłączeniem tranzytu) informacja o zakresie obowiązywania nie została jednoznacznie potwierdzona przez ambasadę holenderską. – Zalecamy jednak zgodnie z regulacjami dyrektywy o delegowaniu nr 96/71, by uwzględniać międzynarodowe trasy w płacy minimalnej – dodaje ekspert OCRK.

    Inaczej jest w Belgii, gdzie przepisy wyraźnie obejmują wyłącznie kabotaże, a wystawianie świadczeń o delegowaniu powinno odbywać się za pomocą systemu online Limosa. Obecne kontrole dotyczą właśnie poprawności wypełniania tej deklaracji. Należy uważać też na odbieranie regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie w tych krajach. Przedsiębiorcy, za kierowców przyłapanych na gorącym uczynku, zapłacą nawet 1800 euro.

    O czym pamiętać?

    Problematyczne dla rodzimych kierowców mogą być regulacje obowiązujące od lipca 2018 r. w Danii i Hiszpanii, które borykają się z problemami zatłoczonych parkingów. W rezultacie, te państwa postanowiły wprowadzić zakazy 45-godzinnych postojów odbieranych przez kierowców w pojazdach. W Danii maksymalny czas na niektórych parkingach wynosi obecnie 25 godzin. W razie jego przekroczenia spodziewać się można kar w wysokości nawet do 2000 DDK. Przepisy te jednak budzą podejrzenia Komisji Europejskiej, która w oficjalnym komunikacie z 19 lipca wskazuje, że na mocy rozporządzenia 1072/2009 dyskryminują one przewoźników, którzy nie mają siedziby na terenie Danii. Może się więc okazać, że Duńczycy będą musieli zrezygnować z kontrowersyjnego zapisu.

    Warto się też przyjrzeć Szwajcarii (państwo poza UE), gdzie trzeba uważać zwłaszcza na normy emisji spalin. Lokalni celnicy zwracają bowiem szczególną uwagę na pojazdy używające emulatorów AdBlue, kierując te z niesprawnymi systemami SCR do autoryzowanych warsztatów. Jeśli system jest wadliwy lub udowodniono, że urządzenia emulujące pracę AdBlue były zamontowane, naliczana jest stawka wyrównująca opłaty do poziomu pojazdów nie używających tego specyfiku. Powyższe rozwiązania wchodzą w skład podatku LSVA (stawki od tonokilometra, są tam uzależnione głównie od wspomnianych norm emisji spalin, ale również ciężaru pojazdu, jego kategorii oraz długości pobytu) i są elementem realizowanej od kilkunastu lat koncepcji Alpen-Initiative, mającej na celu przeniesienie transportu drogowego na tory.

    Dalszym i bardziej radykalnym krokiem w tym kierunku jest również pomysł rządu szwajcarskiego, by stworzyć sieć podziemnych tuneli, które do 2045 mają przejąć do 40% przewozów towarowych w tym kraju. Towary transportowane byłyby przy pomocy autonomicznych wózków. Projekt ten ma już zapewnioną część finansowania dla odcinka od Härkingen do Zurychu. Może się więc okazać, że Szwajcaria w niedługiej przyszłości ma szansę zniknąć z mapy drogowej naszych przewoźników.

    (s)
    Fot. OCRK

    Tagi : prawo, przewoźnicy, transport
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Powiązane posty

    • Aktualności, Autobusy

      Solaris: ekologiczne autobusy miejskie z

      Solaris: ekologiczne autobusy miejskie z Bolechowa pojadą do Katowic
      Aktualności, Rynek

      Q-Service: Isuzu D-MAX dla PKP

      Q-Service: Isuzu D-MAX dla PKP
      Aktualności, Finanse

      PKO Leasing liderem rynku leasingu

      PKO Leasing liderem rynku leasingu z historycznym wynikiem sprzedaży

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Nowe wydanie

    Ciężarówki – styczeń-luty 2019

    Na skróty

    Redakcja
    Prenumerata
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Ciężarówki

    E-wydanie

    Ciężarówki – styczeń-luty 2019

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,3019
    USD/PLN
    3,7919
    CHF/PLN
    3,7814
    GPB/PLN
    4,8941
    NOK/PLN
    0,4426

    CENY PALIWA

    Pb98
    5,09
    Pb95
    4,78
    ON
    5,03
    LPG
    2,19
    CNG
    3,74
    © 2018 copyright APRA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Drogi Użytkowniku

    Od 25 maja 2018 roku mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego ich przepływu (RODO). Uwzględniając powyższe przepisy uległ zmianie nasz regulamin portalu oraz regulamin prywatności i plików cookies. W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o zasadach przetwarzania Twoich danych po dniu 25 maja 2018 roku.

    Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie zgody poprzez zaznaczenie pola „AKCEPTUJ”. Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.
    Nie spamujemy, więc nie musisz się niczego obawiać. Nikomu też nie przekażemy Twoich danych! Od czasu do czasu wyślemy do Ciebie reklamę, z której finansowany jest ten portal. Reklamodawców dobieramy w taki sposób, aby promowane produkty odpowiadały potrzebom naszych Czytelników!

    Podane przez Ciebie dane osobowe nie podlegają sprzedaży podmiotom trzecim, będą przetwarzane jedynie w ramach korzystania przez Ciebie z newslettera/usług handlowych i innych funkcjonalności portalu www.trucks.com.pl, w tym w plikach cookies przez Właściciela portalu Apra Sp. z o.o. z siedzibą w Myślęcinku ul. Bażancia 1, 86-031 Osielsko email: redakcja@trucks.com.pl, tel./fax.: 52 584 17 40. Podstawą przetwarzania danych jest Twoja Zgoda a w celu świadczenia usług niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie.
    Masz prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania. Masz także prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych gdy przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Kontakt do Inspektora Ochrony Danych w Apra sp. z o.o. email: iod@apra.pl. W celu obsługi portalu www.trucks.com.pl oraz wysyłania informacji o produktach i usługach angażujemy specjalistycznych usługodawców, którzy przetwarzają dane osobowe uczestników zgodnie z naszymi zaleceniami we wskazanym celu i zakresie, przestrzegając wymaganych środków bezpieczeństwa. Twoje dane osobowe będą przechowywane do czasu odwołania przez Ciebie zgody.
    Możemy indywidualizować treść wysyłanych informacji o produktach i usługach w taki sposób, aby zawierały takie informacje, które uznamy za szczególnie interesujące dla Ciebie. Do takiej indywidualizacji informacji zaliczamy m.in. historię  oglądanych przez Ciebie stron.
    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych, analitycznych oraz na profilowanie zbieranych w ramach korzystania przeze mnie z funkcjonalności portalu trucks.com.pl w tym zapisywanych w plikach cookies przez Apra sp.  z o.o. Wyrażenie tej zgody jest dobrowolne i możesz ją dowolnym momencie wycofać, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.

    AkceptujNie teraz