Premiery Solarisa
XIV edycja Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego Transexpo w Kielcach, która odbędzie się 23-25 października 2018, będzie miejscem prezentacji trzech pojazdów marki Solaris. Jednym z nich będzie zupełnie nowy produkt w ofercie firmy – Solaris Urbino 12 LE lite hybrid. Kolejne dwa produkty to dobrze już znane konstrukcje na rynku: Solaris Urbino 12 electric oraz Solaris Urbino 12 hybrid. Autobusy zostaną jednak zaprezentowane w nowej odsłonie po motoryzacyjnym „facelifcie”.
Solaris Urbino 12 LE lite hybrid – „niskokaloryczna” nazwa pojazdu odnosi się do jego największej zalety, jaką będzie niskie zużycie paliwa, a tym samym mniejsze koszty eksploatacji w porównaniu z analogicznymi konstrukcjami dostępnymi na rynku. Głównym celem przyświecającym inżynierom Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris, którzy pracowali nad stworzeniem Urbino lite hybrid, było opracowanie konstrukcji autobusu, który w teście SORT 2 uzyska zużycie paliwa na poziomie poniżej 30 litrów na 100 km.
Niższa masa, mniejszy silnik
Aby to osiągnąć, prace inżynieryjne skupiły się na wielu obszarach. Niewątpliwie jednym z najważniejszych dla osiągnięcia założonego celu, było obniżenie masy pojazdu. Solaris Urbino 12 LE w wersji lite hybrid ma masę własną poniżej 9 ton. Z kolei masa całkowita autobusu z pasażerami wynosi 15 ton. Sercem układu napędowego nowego modelu w rodzinie Urbino jest silnik Cummins ISBE6 o pojemności zaledwie 4,5 litra. Jednostka spełniająca restrykcyjną normę emisji spalin EURO 6 ma moc 210 KM i moment obrotowy 832 Nm. Dodatkowym elementem układu napędowego Urbino LE lite hybrid jest maszyna elektryczna o mocy znamionowej 11,5 kW. Jej zadaniem jest rekuperacja energii w trakcie hamowania oraz wspomaganie silnika spalinowego przy ruszaniu. Dzięki temu układ ten zużywa mniej paliwa.
Solaris Urbino 12 LE lite hybrid będzie dostępny w wersji z dwiema parami drzwi w układzie 2-2-0. Autobus będzie mógł zabrać na pokład do 85 pasażerów, z czego 41 na miejscach siedzących. Oś przednia pojazdu typu RL55 to rozwiązanie marki ZF, z kolei oś napędowa to DANA typu G150. Rozmiar kół zastosowanych w pojeździe różni się od standardowych rozwiązań używanych w autobusach miejskich marki Solaris. Tym razem pojazd będzie wyposażony w koła o mniejszej średnicy 19,5 cali. Rozstaw osi Solaris Urbino LE lite hybrid to 5900 mm, przy zwisie przednim wynoszącym 2550 mm
i tylnym 3240 mm.
Bezkompromisowe bezpieczeństwo

Zbigniew Palenica, wiceprezes zarządu firmy Solaris odpowiedzialny za sprzedaż, marketing, obsługę posprzedażną: – Nowy Solaris Urbino 12 LE lite hybrid to oferta dla tych operatorów, dla których kluczowym parametrem zakupu autobusu jest niskie zużycie paliwa.
Mimo „odchudzenia” konstrukcji i zastosowania kilku nowych komponentów, Urbino 12 LE lite hybrid, tak jak wszystkie produkty marki Solaris, jest bezkompromisowy, jeśli chodzi o bezpieczeństwo oraz komfort zarówno pasażerów, jak i kierowców. Pojazd spełnia między innymi normy bezpieczeństwa określone w regulaminach R29 i R66. – Nowy Solaris Urbino 12 LE lite hybrid to oferta dla tych operatorów, dla których kluczowym parametrem zakupu autobusu jest niskie zużycie paliwa przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnie dużego komfortu dla pasażerów i kierowców. Nasi klienci otrzymają tę samą gwarancję jakości i trwałości, do jakiej zobowiązuje marka Solaris – powiedział Zbigniew Palenica, wiceprezes zarządu firmy Solaris odpowiedzialny za sprzedaż, marketing, obsługę posprzedażną i dział pojazdów szynowych.
Styl i funkcjonalność
Obok Solarisa Urbino 12 LE lite hybrid podczas Transexpo pokazane zostaną dwa inne autobusy. Będą to dobrze już znane na rynku Solaris Urbino 12 electric oraz Solaris Urbino 12 hybrid z szeregowym systemem hybrydowym. Oba autobusy będą jednak miały nowy design, który już od stycznia 2019 roku stanie się standardem dla wszystkich pojazdów miejskich z rodziny Urbino i Trollino.
Obecnie oferowana generacja autobusów miejskich marki Solaris miała swoją premierę w 2014 roku. W ciągu czterech lat obecności na rynku autobus zyskał ogromne uznanie. Jednym z dowodów było przyznanie Solarisowi Urbino 12 electric prestiżowego tytułu „Bus of The Year” 2017. – Nieustanne zmiany na rynku motoryzacyjnym, szczególnie w branży autobusowej, wymagają ciągłego rozwoju produktów, tak aby sprostać rosnącym oczekiwaniom naszych klientów, czyli kierowców, pasażerów i nabywców projektowanych i produkowanych przez nas pojazdów. Właśnie dlatego, cztery lata po wprowadzeniu na rynek obecnej generacji, dokonujemy kolejnych ulepszeń w designie autobusów miejskich marki Solaris. Lifting ma charakter ewolucyjny i optymalizujący obecne rozwiązania. Jesteśmy przekonani, że znaleźliśmy odpowiednią kombinację stylu i funkcjonalności, aby zwiększyć atrakcyjność i radość z użytkowania naszych pojazdów – wyjaśnia dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu firmy Solaris ds. badań i rozwoju oraz zapewnienia jakości.

Komfortową pracę kierowcom Solarisów gwarantują m.in. nowoczesne kokpity, składające się z dotykowych, elektronicznych ekranów.
Nie tylko wygląd
Oprócz uwarunkowań designerskich, zmiany w wyglądzie zewnętrznym Urbino mają także swoją pragmatyczną stronę. Były bowiem skorelowane z pracami nad konstrukcją Solarisa Urbino LE lite hybrid. Dzięki temu od stycznia 2019 r. wszystkie pojazdy miejskie marki Solaris będą mieć spójny wygląd. Nowe wzornictwo Solarisów to wymierne korzyści dla ich użytkowników. Np. system oświetlenia przedniego bazuje w 100% na technologii LED. Zamiast dotychczasowych 5 reflektorów, teraz wszystkie światła (drogowe, mijania przeciwmgielne, kierunkowskazy i pozycyjne) zastąpiono 3 reflektorami. Nowy wygląd frontu autobusu oznacza lepszą widoczność dla kierowcy. Nowy kształt ściany przedniej to bardziej optymalna aerodynamika pojazdu. Zmieniony kształt osłon dachowych oznacza ich efektywniejszy montaż i łatwiejsze utrzymanie oraz lepsze odprowadzanie wody z dachu autobusu.

Wnętrza powstają na zamówienie konkretnego odbiorcy, ale wielkopolscy styliści potrafią sprawić, by nie były sztampowe.
Poprawiona została widoczność przedniej tablicy kierunkowej dla pasażerów. – Tak jak nasi klienci polubili nową generację Solarisa Urbino, jestem przekonany, że spodoba im się kierunek zmian designu w prezentowanych autobusach. Z pewnością docenią go kierowcy, którzy otrzymają jeszcze bardziej komfortowe miejsce pracy, jak i pasażerowie, którzy będą podróżować nowocześniejszym pojazdem, a przez to jeszcze chętniej i częściej będą korzystać z komunikacji publicznej – dodaje Zbigniew Palenica.
(rum)
Fot. Solaris