Cięzarówki Cięzarówki
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona główna
  • Aktualności
    • Wszystko
    • 4x4
    • Akcesoria
    • Analizy
    • Autobusy
    • Autonomiczne pojazdy
    • Bezpieczeństwo
    • Ciekawostki
    • Drogi
    • Ekologia
    • Eksploatacja
    • Elektromobilność
    • Finanse
    • Galeria
    • Giełdy
    • Kadry
    • Karty paliwowe
    • Logistyka
    • Moja ciężarówka
    • Naczepy
    • Oleje i paliwa
    • Opony
    • Pick-up
    • Ponad normatyw
    • Prawo
    • Prezentacje
    • Producenci
    • Przewoźnicy
    • Rynek
    • Serwis
    • Sport
    • Targi
    • Technika
    • VAN
    • Wydarzenia
    • Zdrowie
    • Serbski kierowca na dwóch kartach
      Serbski kierowca na dwóch kartach
      30 grudnia, 2021 0
      343947
    • Elektryczne Solarisy będą wozić dzieci do szkoły
      Elektryczne Solarisy będą wozić dzieci do szkoły
      30 grudnia, 2021 0
      23326
    • Turecki kierowca ciężarówki z wyłącznikiem tachografu
      Turecki kierowca ciężarówki z wyłącznikiem tachografu
      29 grudnia, 2021 0
      343766
    • Goodyear dostarczy opony dla dwóch gigantów wyścigów w Rajdzie Dakar 2022
      Goodyear dostarczy opony dla dwóch gigantów wyścigów w Rajdzie Dakar 2022
      29 grudnia, 2021 0
      4860
  • Artykuły
    • Wszystko
    • 4x4
    • Autobusy
    • Bezpieczeństwo
    • Ciekawostki
    • Eksploatacja
    • Elektromobilność
    • Galeria
    • Jazda próbna
    • Logistyka
    • Naczepy
    • Nowości
    • Oleje i paliwa
    • Opony
    • Ponad normatyw
    • Prawo
    • Prezentacje
    • Producenci
    • Przewoźnicy
    • Rynek
    • Serwis
    • Sport
    • Targi
    • Technika
    • Wydarzenia
    • Wywiad
    • Daimler Truck przenosi do Wörth zabytkowe pojazdy użytkowe
      Daimler Truck przenosi do Wörth zabytkowe pojazdy użytkowe
      14 grudnia, 2021 0
      10332
    • Zmiana nazwy firmy z Daimler AG na Mercedes-Benz Group AG
      Zmiana nazwy firmy z Daimler AG na Mercedes-Benz Group AG
      17 października, 2021 0
      10168
    • Mercedes-Benz Trucks: Nowy Citan z rozwiązaniami wspierającymi komfort codziennej pracy
      Mercedes-Benz Trucks: Nowy Citan z rozwiązaniami wspierającymi komfort codziennej pracy
      18 sierpnia, 2021 0
      23082
    • Mercedes-Benz Trucks: Actros L – samochód ciężarowy premium do transportu dalekobieżnego
      Mercedes-Benz Trucks: Actros L – samochód ciężarowy premium do transportu dalekobieżnego
      22 lipca, 2021 0
      23250
  • Prawo
  • Prenumerata
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj

    Strażackie zakupy w 2018

    12 kwietnia, 2019

    Miniony rok był kolejnym rokiem realizacji przez służby podległe Ministerstwu Spraw Wewnętrznych, w tym przez Państwową Straż Pożarną, „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach
    2017-2020”. Oprócz zakupu i wymiany sprzętu transportowego przyjęta strategia obejmowała i obejmuje również zakup wyposażenia specjalnego dla strażaków, wzrost ich uposażeń, budowę nowych i modernizację wielu strażnic.

    Ratowniczo-gaśniczy GBA 2,5/28 Mercedes-Benz Atego 1630 AF (nadwozie  „Bocar”) służy w JRG-6 w Poznaniu.

    Ratowniczo-gaśniczy GBA 2,5/28 Mercedes-Benz Atego 1630 AF (nadwozie „Bocar”) służy w JRG-6 w Poznaniu.

    Jednak w ubiegłym roku realizacja zakupów samochodów pożarniczych przez Państwową Straż Pożarną była możliwa również dzięki środkom finansowych pochodzącym realizacji programów i projektów unijnych. W 2018, podobnie jak i w ostatnich latach, Państwowa Straż Pożarna realizowała trzy bardzo ciekawe projekty, współfinansowane przez Unię Europejską na łączną kwotę 602.754.529 zł. Były to: „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych” o wartości 141.181.000 zł,
    „Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I”, o wartości 202.750.000 zł oraz „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap IV” o wartości 258.823.529 zł. Dzięki zastosowaniu tzw. inżynierii finansowej, która polega na łączeniu środków finansowych pochodzących z różnych źródeł, możliwy był łączny zakup 378 samochodów pożarniczych różnych klas, marek i typów. Jest to więcej aż o 257 samochodów pożarniczych niż w 2017 roku.

    GBA 2,5/27 IVECO Eurocargo ML150E32WS z układem napędowym 4x4 z zabudową firmy Stolarczyk z JRG Bolesławiec.

    GBA 2,5/27 IVECO Eurocargo ML150E32WS z układem napędowym 4×4 z zabudową firmy Stolarczyk z JRG Bolesławiec.

    Pozostałe środki finansowe pochodziły z budżetu MSWiA, budżetów Państwowej Straży Pożarnej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z tzw. rezerwy celowej MSWiA przeznaczonej na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, funduszu wsparcia, samorządów lokalnych, a także innych źródeł. To właśnie dzięki zastosowaniu takich rozwiązań duża część z wymienionych pojazdów weszła do eksploatacji w Jednostkach Ratowniczo-Gaśniczych PSP.

    Ciężki samochód ratownictwa technicznego 4x4 SCRt Scania P450CB4x4HHZ z PS Szczęśniak z JRG-1 w Pile.

    Ciężki samochód ratownictwa technicznego 4×4 SCRt Scania P450CB4x4HHZ z PS Szczęśniak z JRG-1 w Pile.

    Ratowniczo-gaśnicze

    Za środki finansowe pochodzące z tych wszystkich źródeł na wyposażenie jednostek Państwowej Straży Pożarnej w 2018 r. kupiono w grupie samochodów ratowniczo-gaśniczych:

    • 12 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych 4×2: 2 szt. GBA 3/29 MAN 15.290 4×2 BB PUH Moto-Truck; 1 szt. GBA 3,5/29 MAN 15.290 4×2 BB PUH Moto-Truck; 1 szt. GBA 2,5/29 Volvo FL 280 P.S. „Bocar”;
    • 8 kombinowanych wodno-pianowo-proszkowych GBAPr 3/28/250 Volvo FL 280 P.S. „Bocar”;
    • 77 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych 4×4: 28 szt. GBA 2,5/27 IVECO Eurocargo ML150E32WS PS Szczęśniak; 1 szt. GBA 2/28 MAN TGM 13.290 4×4 BL Stolarczyk; 2 szt. GBA 2,5/28 MAN TGM 13.290 4×4 BL Stolarczyk; 4 GBA 4,6/25 MAN TGM 18.320 4×4 BB Stolarczyk; 7 GBA 2/28 Mercedes-Benz Atego 1630 AF P.S. „Bocar” (z urządzeniem gaśniczo-tnącym Cobra); 16 GBA 2,5/28 Mercedes-Benz Atego 1630 AF P.S. „Bocar”, 2 szt. GBA 2,5/29 Renault D14MED P280E6 PUH Moto-Truck; 10 szt. GBA 3/27 Renault D16MED P280E6 PS Szczęśniak; 1 GBA 3/36 Scania P360CB4x4MHZ WISS, 1 GBA 3/27 Scania P360B4x4HZ XF WISS; 1 szt. GBA 2,5/28 Volvo FL 280 P.S. „Bocar”; 4 GBA 3/28 Volvo FL 280 P.S. „Bocar”;
    • 16 ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych 4×4: 1 szt. GCBA 5/35 MAN TGM 18.340 4×4 BB Stolarczyk; 1 szt. GCBA 5/42 MAN TGM 18.340 4×4 BB PUH Moto-Truck; 1 szt. GCBA 4,5/25 Renault D16MED P280E6 Stolarczyk; 8 GCBA 5/36 Scania P450CB4x4HHZ PS Szczęśniak; 2 GCBA 5/36 Scania P410B4x4HZ XF WISS; 2 GCBA 4/37 Volvo FMX410 P.S. „Bocar”; 1 szt. GCBA 5/37 Volvo FMX410 P.S. „Bocar”;
    • 3 ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze (6×6): 1 szt. GCBA 9,5/65 MAN TGM 33.420 6×6 BB Stolarczyk, 2 GCBA 9,2/32 Volvo FMX 410 P.S. „Bocar”;
    • 1 ciężki zestaw do przewozu środków gaśniczych 4×4: GCBM 25/18 MAN TGS 18.460 4×4 BB Stolarczyk z cysterną do przewozu wody o pojemności 25.000 litrów D-651A Zasław/Stolarczyk).
    W ubiegłym roku kupiono po raz pierwszy od powołania Państwowej Straży Pożarnej aż 38 drabin hydraulicznych o wysięgu 30, 37 i 40 metrów. Na zdjęciu SCD 30 IVECO Magirus MLC160E32FF z JRG Jarocin.

    W ubiegłym roku kupiono po raz pierwszy od powołania Państwowej Straży Pożarnej aż 38 drabin hydraulicznych o wysięgu 30, 37 i 40 metrów. Na zdjęciu SCD 30 IVECO Magirus MLC160E32FF z JRG Jarocin.

    W tej grupie samochodów nastąpił znaczny wzrost zakupów głównie średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych z układem napędowym 4×4. W 2018 roku zakupiono ich 77 od różnych producentów i na różnych podwoziach. Oznacza to, że nastąpił wzrost o ponad 750% w stosunku do 2017 roku. Jednocześnie patrząc na zapowiedzi zakupów przez Państwową Straż Pożarną m.in. średnich i ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych na podstawie już rozstrzygniętych przetargów dalszego dynamicznego wzrostu należy się spodziewać w najbliższych latach.

    Wartość tego niewielkiego jak na straż pożarną pojazdu niemal trzykrotnie wzrosła po jego wyposażeniu w specjalistycznego robota. Na zdjęciu lekki samochód ratownictwa chemicznego SLRch Mercedes-Benz X-Class 250 D z JRG-6 w Poznaniu.

    Wartość tego niewielkiego jak na straż pożarną pojazdu niemal trzykrotnie wzrosła po jego wyposażeniu w specjalistycznego robota. Na zdjęciu lekki samochód ratownictwa chemicznego SLRch Mercedes-Benz X-Class 250 D z JRG-6 w Poznaniu.

    Specjalne

    Natomiast w grupie samochodów specjalnych na wyposażenie jednostek Państwowej Straży Pożarnej trafiło:

    • 12 podnośników hydraulicznych z drabiną ratowniczą o wysięgu 25 metrów 4×2: 12 SHD-25 MAN TGM 15.290 4×2 BB Bumar-Koszalin PMT-25D.14;
    • 16 ciężkich drabin hydraulicznych o wysięgu 30 metrów 4×2 (SCD-30 Iveco Magirus MLC160E32FF Iveco Magirus M32L);
    • 3 ciężkie drabiny hydrauliczne o wysięgu 37 metrów 4×2 (SCD-37 Iveco Magirus MLC180E32FF Iveco Magirus M39L);
    • 19 ciężkich drabin hydraulicznych o wysięgu 40 metrów 4×2 (SCD-40 Iveco Magirus MLC180E32FF Iveco Magirus M42L);
    • 8 lekkich samochodów ratownictwa technicznego z modułem gaśniczym 4×2: 3 szt. SLRtBA 1/0,07 Iveco Daily 70-180 IuvoCars, 1 szt. SLRtBM 1/16 Iveco Daily 70-180 Ładziński Produkcja Specjalistycznych Pojazdów, 1 szt. SLRtBA 1/1 Iveco Daily 70-180 Szybicki, 3 szt. SLRt Opel Movano Dragon);
    • 27 średnich samochodów ratownictwa technicznego 4×4: 26 szt. SRt Scania P370CB4x4HHZ żurawiem hydraulicznym HMF 910-K2 RCS PS Szczęśniak; 1 szt. SRt Scania P370B4x4HZ XF PS Szczęśniak żurawiem hydraulicznym HMF 910-K2 RCS);
    • 7 ciężkich samochodów ratownictwa technicznego 4×4: (SCRt Scania P450CB4x4HHZ żurawiem hydraulicznym HMF 2130K-RC PS Szczęśniak);
    • 3 szt. lekkich samochodów ratownictwa chemicznego z robotem PIAB IBIS 4×4 (SLRch Mercedes-Benz X-Class 250D Zeszuta);
    • 1 lekki samochód ratownictwa wodnego 4×4 (SLRw Volkswagen Crafter 2.0 TDI);
    • 1 lekki samochód ratownictwa medycznego 4×2 (SLRmed Ford Transit Custom Ecoblue WISS),
    • 2 szt. ciężkiego żurawia ratowniczego 8×4: SCDz 40000 Scania G450CB8x4HSZ z żurawiem hydraulicznym Fassi F 1950RA.2.28;
    • 13 szt. ciężkich nośników kontenerowych 8×4 (SCKn IVECO Trakker AT340T50 z systemem załadowczym Multilift XR21S59 W-I-2-B ZAMET-Głowno)
    M.in. takie nowoczesne, ciężkie pojazdy ratowniczo-gaśnicze trafiły do jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej. Na zdjęciu Scania XT 450 z napędem 4x4, najnowszą kabiną załogową i zabudową PS Szczęśniak.

    M.in. takie nowoczesne, ciężkie pojazdy ratowniczo-gaśnicze trafiły do jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej. Na zdjęciu Scania XT 450 z napędem 4×4, najnowszą kabiną załogową i zabudową PS Szczęśniak.

     

    Zaopatrzeniowe i operacyjne

    Strażackie zakupy objęły też wiele zaadaptowanych do potrzeb polskich strażaków lekkich samochodów użytkowych, autobusów i aut osobowych. Oto one:

    • 25 szt. lekkich samochodów zaopatrzeniowych 4×2: 1 szt. SLKw Citroën Jumper, 2 szt. SLKw Dacia Dokker, 1 SLKw Fiat Doblo, 2 szt. SLKw Fiat Ducato 120 MultiJet, 2 szt. SLKw Ford Tourneo Connect, 5 SLKw Ford Transit Custom, 1 SLKw Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI, 1 SLKw Opel Combo, 1 SLKw Opel Movano, 1 SLKw Peugeot Boxer, 1 SLKw Peugeot Partner, 2 szt. SLKw Renault Clio, 3 szt. SLKw Renault Trafic, 1 SLKw Volkswagen Caddy, 1 SLKw Volkswagen T6 Furgon Van Plus 3 2.0 TDI; 14 lekkich samochodów do przewozu osób (4×2) (1 szt. Citroen Jumper, 2 szt. Ford Transit Custom 310L 2.0 TDCI, 4 szt. Ford Transit 2.0 TDCI, 1 szt. Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI, 1 szt. Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI Mercus-Bus, 1 Peugeot Expert, 1 Peugeot Boxer Y Combi Plus L2H2, 4 szt. Renault Trafic, 2 szt. Volkswagen T6 Kombi 2.0 TDI;
    • 10 ciężkich samochodów do przewozu osób 4×2: IVECO Crossway CBCW3/00;
    • 44 lekkie samochody operacyjne 4×2: 3 szt. SLOp Citroën Berlingo, 1 SLOp Citroën C5, 1 SLOp Fiat Doblo, 2 szt. SLOp Fiat Tipo, 1 SLOp Ford Courier, 2 szt. SLOp Ford Mondeo, 2 szt. SLOp Hyundai I30, 1 SLOp Hyundai I40, 1 SLOp Kia CEE’D, 1 SLOp Opel Combo, 1 SLOp Peugeot 4007, 1 SLOp Peugeot 508, 1 SLOp Peugeot Partner, 1 SLOp Renault Fluence, 1 SLOp Renault Kangoo, 5 SLOp Renault Megane Grandcoupe, 5 SLOp Skoda Octavia 1,4 TSI, 1 SLOp Skoda Rapid, 1 SLOp Toyota Auris, 1 SLOp Toyota C-HR, 2 szt. SLOp Toyota Corolla, 2 szt. SLOp Volkswagen Caddy, 1 SLOp Volkswagen Crafter, 2 szt. SLOp Volkswagen Golf, 1 SLOp Volkswagen E-Golf
    • 64 szt. lekkich samochodów operacyjnych 4×4: 18 szt. SLOp Ford Ranger 3,2 TDCi DC Limited, 24 Isuzu D-MAX 4×4, 3 szt. SLOp Kia Sportage, 1 SLOp Mercedes-Benz Vito, 4 szt. SLOp Mitsubishi L200 2.4 DID, 3 szt. SLOp Skoda Octavia, 1 SLOp Skoda Superb, 1 SLOp Ssangyong Musso, 4 szt. SLOp Toyota Hilux, 1 SLOp Toyota RAV, 4 szt. SLOp Volkswagen Amarok 3.0 TDi.

    Poza tym w 2018 roku Państwowa Straż Pożarna kupiła 5 kontenerów pożarniczych w tym (kontenerów sanitarnych typu KPZS-1 Zamet Głowno) oraz 11 ciągników z oprzyrządowaniem do usuwania klęsk żywiołowych (1 Belarus 820, 1 New Holland T4.65S, 1 New Holland T4.75S, 8 szt. Zetor Major CL 80).

    Do OSP trafiły też ciężkie ratowniczo-gaśnicze Volvo FMX z zabudową „Bocaru”.

    Do OSP trafiły też ciężkie ratowniczo-gaśnicze Volvo FMX z zabudową „Bocaru”.

    Zakupowe ciekawostki

    Jak widać z tego przeglądu, w ubiegłym roku zakupiono po raz pierwszy od powołania Państwowej Straży Pożarnej łącznie 38 drabin hydraulicznych o wysięgu 30, 37 i 40 metrów. Ponadto na wyposażenie Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych PSP trafiło 12 nowej generacji średnich podnośników hydraulicznych z drabiną o wysięgu 25 metrów. Podyktowane to było technicznym wyeksploatowaniem oraz przekroczeniem określonych norm czasu eksploatacji wielu drabin i podnośników hydraulicznych.
    Na uwagę zasługuje również zakup 28 średnich samochodów ratownictwa technicznego 4×4 z żurawiem hydraulicznym HMF 910-K2 RCS, 7 ciężkich samochodów ratownictwa technicznego 4×4 z żurawiem hydraulicznym HMF 2130K-RC oraz dwóch ciężkich żurawi ratowniczych 8×4 z żurawiem hydraulicznym Fassi F 1950RA.2.28, o udźwigu wynoszącym 40 ton.

    Z kolei z uwagi na stawiane coraz to nowsze zadania przed Państwową Strażą Pożarną z zakresu działań CBRN na potrzeby specjalistycznych grup ratownictwa chemicznego w Warszawie, Katowicach i Poznaniu kupione zostały trzy lekkie samochody ratownictwa chemicznego z robotem PIAP 4×4 na podwoziu Mercedes-Benz X-Class 250D. W tym miejscu warto także wspomnieć, że w grupie samochodów operacyjnych znalazł się we flocie Państwowej Straży Pożarnej pierwszy samochód elektryczny Volkswagen E-Golf 4×2, który trafił na wyposażenie Komendy Powiatowej PSP w Krasnymstawie w woj. lubelskim.

    Ciekawie zapowiadają się również zakupy w 2019 roku. Do jednostek PSP trafi m.in. 64 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych, w tym 13 przystosowanych do gaszenia pożarów leśnych, 40 ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych, sześc lekkich samochodów dowodzenia i łączności, jeden średni samochód dowodzenia i łączności oraz siedem ciężkich samochodów ratownictwa technicznego z rotatorem.

    Ciężki nośnik kontenerowy 8x4 SCKn IVECO Trakker AT340T50 z systemem załadowczym Multilift XR21S59 W-I-2-B ZAMET-Głowno z JRG-1 w Koszalinie.

    Ciężki nośnik kontenerowy 8×4 SCKn IVECO Trakker AT340T50 z systemem załadowczym Multilift XR21S59 W-I-2-B ZAMET-Głowno z JRG-1 w Koszalinie.

    Róg obfitości dla OSP

    Warto również wymienić, że tylko w 2018 roku w ramach tzw. montażu finansowego pochodzącego głównie dotacji z budżetu państwa dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych kupiono 458 (!) samochodów ratowniczo-gaśniczych różnych klas, marek i typów. Środki te pochodziły z programu modernizacji „Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2017–2020” w ramach dwóch zadań: „Zapewnienie gotowości bojowej jednostki ochrony przeciwpożarowej włączonej do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego” oraz „Przygotowanie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych do działań ratowniczo-gaśniczych”. Zadania te były realizowane ze środków finansowych Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ponadto środki na zakup tak dużej liczby samochodów ratowniczo-gaśniczych pochodziły z dotacji pochodzących z: Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej (tzw. Fundusz Sprawiedliwości), środków finansowych z zakładów ubezpieczeniowych, środków z samorządów lokalnych oraz środków własnych jednostek OSP.

    W 2018 roku na wyposażenie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych dzięki tym dotacjom w województwie dolnośląskim trafiło w sumie 25 samochodów ratowniczo-gaśniczych, w kujawsko-pomorskim 22, lubelskim 21, lubuskim 16, łódzkim 37, małopolskim 42, mazowieckim 67, opolskim 12, podkarpackim 53, podlaskim 13, pomorskim 29, śląskim 44, świętokrzyskim 17, warmińsko-mazurskim 20, wielkopolskim 26 oraz zachodniopomorskim 14.

    Paweł Frątczak
    Fot. Maciej Buszczak,
    Volvo Trucks

    Tagi : raport, rynek, Straż Pożarna
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Powiązane posty

    • Artykuły, Producenci

      Daimler Truck przenosi do Wörth

      Daimler Truck przenosi do Wörth zabytkowe pojazdy użytkowe
      Artykuły, Producenci

      Zmiana nazwy firmy z Daimler

      Zmiana nazwy firmy z Daimler AG na Mercedes-Benz Group AG
      Artykuły, Rynek

      Mercedes-Benz Trucks: Nowy Citan z

      Mercedes-Benz Trucks: Nowy Citan z rozwiązaniami wspierającymi komfort codziennej pracy

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Nowe wydanie

    Ciężarówki – Czerwiec-Lipiec 2020

    Na skróty

    Redakcja
    Prenumerata
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Ciężarówki

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,4683
    USD/PLN
    3,8997
    CHF/PLN
    4,1513
    GPB/PLN
    4,9091
    NOK/PLN
    0,4211

    CENY PALIWA

    Pb98
    4,59
    Pb95
    4,27
    ON
    4,21
    LPG
    1,99
    CNG
    3,21
    © 2018 copyright APRA, wszelkie prawa zastrzeżone