Naczepy: Tam, gdzie liczy się objętość…
Naczepy o powiększonej kubaturze i wysokości wewnętrznej sięgającej 3 metrów ma w swojej ofercie większość producentów naczep. Dla odróżnienia od swoich odpowiedników o „standardowych” rozmiarach wnętrza określane są najczęściej słowem mega. To pojazdy wykorzystywane najczęściej tam, gdzie przewoźnik potrzebuje maksymalnej kubatury, a już nie zawsze bardzo dużej ładowności.
Naczepy tego rodzaju pracują najczęściej w łańcuchach logistycznych firm produkcyjnych – są chętnie wykorzystywane w transporcie części i podzespołów motoryzacyjnych, opakowań, a także produktów szybko rotujących niewymagających przewozów w kontrolowanych warunkach termicznych. Przedstawiamy przegląd tego, co mają przewoźnikom do zaproponowania ich producenci.

Możliwość rozsunięcia na boki tylnego portalu to cecha wysoko ceniona przez przewoźników sprzętu AGD.
Krone
Podstawowy produkt Krone nazywa się Profi Liner, co oznacza, że jest to naczepa dopasowana do potrzeb użytkownika. To skrzyniowe lub platformowe naczepy plandekowe i kurtynowe. Jedna z nich – Profi Liner Double Deck – to naczepa oferująca możliwość maksymalnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej, przekraczająca w wielu zastosowaniach nawet możliwości pojazdów typu Mega. Mimo standardowych rozmiarów można nią przewieźć aż 66 europalet. 33 mieszczą się na podłodze, a kolejne 33 ładuje się na górny poziom, dzięki zastosowaniu oryginalnego systemu belek nośnych i gniazd do ich mocowania znajdujących się w szynach biegnących wzdłuż bocznych ścian. Ten Profi Liner często używany jest do przewozu napojów, ponieważ skrzynki i zgrzewki z butelkami można stawiać na sobie tylko w kilku warstwach. Profi Linery mogą być przystosowywane do przewożenia bardzo specyficznych towarów, które wymagają specjalnego mocowania. Oczywiście wiele spraw załatwia tu doskonale opracowany układ ochrony ładunku Multilock-Multiblock, ale naczepy te są przystosowywane do przewożenia i łatwego przeładunku również kłopotliwych towarów, np. wielkich roli z papierem gazetowym (Paper Liner) czy zrolowanej blachy (Coil Liner).

Poza systemami mocowania ładunku liczy się też możliwość jego optymalnego ułożenia. Na zdjęciu system Krone Variofloor.
Mega Liner to głęboko zmodyfikowana naczepa wielkopojemna tocząca się na niskim ogumieniu, z całkowicie płaską podłogą. Jej pojemność to 100 m3 przy wysokości wnętrza wynoszącej 3000 mm. Najciekawszym rozwiązaniem jest tu hydraulicznie podnoszony dach. W połączeniu z kurtynowymi bokami pozwala on na szybki za- lub rozładunek przy pomocy wózka widłowego tylko części naczepy. Dach można podnosić w interwałach 30-milimetrowych na maksymalnie 450 mm powyżej normalnego położenia. Odbywa się to za pomocą siłowników hydraulicznych znajdujących się w narożnikach naczepy. Każdy zaopatrzony jest w osobną pompę, a sterowanie nimi odbywa się z dołu – kierowca nie musi wspinać się na naczepę. Mega Linera zawieszono na poduszkach pneumatycznych o skoku 200 mm i sześciostopniowej regulacji twardości.
Krone nie tylko buduje dobre i pomysłowe pojazdy, ale stara się jak najlepiej dostosować swoje naczepy do specjalistycznych i zmieniających się potrzeb przewoźników. Wprowadza w swoich pojazdach nowe rozwiązania techniczne, które nie tylko nie tylko ułatwiają transport różnych ładunków, ale także czynią go bezpieczniejszym. Jako pierwszy producent w Europie Krone zastosował technologię „KTL plus powder” (KTL plus proszek). Jest to metoda katodowego (zanurzeniowego) nakładania powłok antykorozyjnych połączonego z lakierowaniem proszkowym, w którym farba jest wpalana na gorąco w malowaną powierzchnię. Takie powłoki nie tylko doskonale przylegają do pokrywanych powierzchni, ale są bardzo trwałe. Pozwala to firmie na udzielanie gwarancji wynoszącej aż 6 lat lub milion kilometrów przebiegu. Wszystkie naczepy Krone standardowo zaopatrzone są w elektroniczny system hamulcowy EBS i elektroniczną stabilizację toru jazdy chroniącą je przed wywróceniem.

Sprzęgane z ciągnikami typu low-deck naczepy typu mega wykorzystywane są najczęściej tam, gdzie bardziej niż ładowność liczy się kubatura wnętrza (na zdjęciu naczepa Schmitz Cargobull).
Schmitz Cargobull
Firma Schmitz Cargobull ma w ofercie rodzinę naczep kurtynowych X-Light specjalizowanych do różnych zastosowań. Naczepy X-Light są oferowane w dwóch standardach wysokości podłogi – Universal i Mega, które są kompromisem między niską konsumpcją paliwa przez silnik ciągnika i maksymalną ładownością. Generacja zoptymalizowanych wagowo naczep S.CS Universal i S.CS Mega X-Light jest proponowana w trzech wersjach – Basic, Coil i Paper. Największą redukcję masy własnej udało się niemieckiemu producentowi uzyskać w przypadku naczepy S.CS Mega X-Light – jej tara to ok. 6100 kg, czyli o 1200 kg mniej niż poprzednio produkowane modele. Mniejszą masę własną naczep uzyskano głównie przez zastosowanie w ich konstrukcji materiałów o wysokiej wytrzymałości. Np. podłużnice budowane są z takiej stali (pozwala to na zastosowanie mniejszych przekrojów kształtowników), a przykręcane do nich poprzeczki ramy powstają z aluminium. Zabezpieczenie przed korozją jest dwojakie. Podłużnice są cynkowane, a poprzeczki malowane metodą KTL. Z aluminium powstaje też wiele innych elementów. Naczepy wyposażane są w osie ROTOS+ o zoptymalizowanych mechanizmach i zawieszeniach. Zapewniają mniejsze opory toczenia i większą ładowność, a także są dostosowane do współpracy zarówno z kołami o średnicy 19,5, jak i 22,5 cala. Np. w naczepach S.CS Mega z 19,5-calowymi tarczami pozwoliły na zaoszczędzenie aż 250 kg na masie pojazdu. Dodatkowe obniżenie masy własnej można uzyskać, przez zastosowanie aluminiowych obręczy kół.

W najnowocześniejszych naczepach producenci starają się maksymalnie skrócić czas przeładunków. Jedną z dróg prowadzących do tego celu jest rezygnacja z bocznego olistwowania. Na zdjęciu bezpieczna kurtyna naczepy Schmitza ze wzmocnieniami wtopionymi w materiał plandeki.
Wszystkie kurtynówki Schmitza produkowane są zgodnie z normą DIN EN 12642 (CODE XL) i zapewniają bezpieczny przewóz towarów. Operatorzy flot mają do dyspozycji standardowo zestaw punktów mocowania ładunku na całej długości naczepy pozwalający na unieruchomienie go niemal w dowolnym miejscu. Do tego w ofercie są specjalne, dodatkowe systemy mocowania ładunków odpowiednie do przeznaczenia naczepy. Kurtyny wykonywane są z ekologicznego, a przede wszystkim ognioodpornego materiału o nazwie Tarpos. Zastosowano w nim splot i materiały oparte na PCW odporne na rozdarcie w każdym kierunku oraz bezpieczne dla środowiska naturalnego – plandekę można poddać recyklingowi. Spełnia ona normę REACH (Registration, Authorization and Restriction of Chemicals). Materiał kurtyny jest też bardziej gładki, co sprzyja nakładaniu na niego grafiki reklamowej i odporny na zabrudzenia. Jest także dopuszczony do stosowania przy przewozach podlegających konwencji ADR. Czynności przeładunkowe ułatwia i przyspiesza przesuwany i podnoszony hydraulicznie dach Schmitz Cargobull Safety Roof. Umożliwia on też wykorzystanie pełnej szerokości wnętrza aż do wysokości 3 m i wstawienie trzech klatek kratownicowych, często stosowanych w transporcie dla przemysłu.
Popularne „Schmitzki” wyposażane są też w pakiet rozwiązań poprawiających komfort użytkowania i bezpieczeństwo. Są to np. zintegrowany w podłodze 100-litrowy schowek idealnie nadający się do przechowywania ekwipunku do mocowania ładunku, immobiliser chroniący przed złodziejami, światła informujące jadących z tyłu o awaryjnym hamowaniu (Emergency Brake Alert), system pomagający kierowcy podczas cofania pod rampę (Ramp Distance Control), elektroniczny układ kontroli naczepy (Trailer Information System) i rozłożenia ładunku (Load Spread Programme) i oczywiście system elektronicznego nadzoru zawieszenia ECAS. Dla poprawy opływu powietrza, a więc i zmniejszenia konsumpcji paliwa, przednia ściana ma aerodynamiczny kształt.
Wielton
Mocną stroną naczep producenta z Wielunia jest ich jakość i odporność na niekorzystne warunki eksploatacji. Naczepa kurtynowa w wersji mega z niskim siodłem (920 mm) porusza się na osiach z hamulcami tarczowymi i kołami 22,5 cala. Kubatura tego pojazdu wynosi ok. 100 m3, a wysokość wewnętrzna 2780/2850 mm. Są to w obu przypadkach naczepy wykonywane specjalnie dla potrzeb transportu międzynarodowego ze wzmocnieniami pod tzw. bezpieczny ładunek (zgodnie z normą VDI 2700 EN12195-1). Naczepa z solidną ramą ze stali o podwyższonej wytrzymałości ma masę własną ok. 6700 kg i wewnętrzną wysokość załadunkową (boczną) 2555/2625 mm. Pojemność ładunkowa wynosi ok. 92 m3/34 europalety. Rama jest dwukrotnie śrutowana, a następnie lakierowana w komorach bezpyłowych. Podłoga skrzyni ładunkowej ze sklejki wodoodpornej ma dopuszczalny nacisk osi wózka widłowego 5500 kg. Naczepa wyposażona jest w przesuwne kłonice z górnym mocowaniem na rolkach, a pomiędzy nimi przy podłodze instalowany jest jeden rząd łat aluminiowych o wysokości 150 mm, a powyżej 4 rzędy desek drewnianych. Z aluminium wykonywane są ściana przednia, pełne drzwi tylne i narożne słupki, które są przykręcane do podwozia.
Boczne plandeki oraz dach przesuwane są niezależnie. Można je przesuwać zarówno od tyłu do przodu, jak i w odwrotnym kierunku. Tylny portal może być rozkładany na boki, co ułatwia załadunek, a w wielu zastosowaniach jest więcej niż mile widziane, np. przy transportowaniu towarów AGD. Inną opcją jest umieszczona w podłodze mulda do przewozu zwojów. Niemal dowolne rozmieszczenie pasów do mocowania ładunków gwarantuje umieszczenie w stalowej ramie obrzeża wielu otworów do umieszczenia haków i system Safety Lock umożliwiający podwójny załadunek. Na życzenie wieltonowskie megi są wyposażane również w uchwyty promowe. Osie o obciążeniu technicznym do 9000 kg każda mogą być wyposażone w hamulce bębnowe lub tarczowe.

Ciekawostką oferowaną przez firmę Fliegl są naczepy MegaRunner Twin. To dwuosiowe naczepy, skonstruowane po to, by przewoźnik oszczędził na opłatach myta – mniej osi to niższe opłaty.
Fliegl
Ciekawostką oferowaną przez firmę Fliegl są naczepy MegaRunner Twin. To dwuosiowe naczepy, skonstruowane po to, by przewoźnik oszczędził na opłatach myta – mniej osi, to niższe opłaty. Te pojazdy zawierają w sobie najnowocześniejsze rozwiązania konstrukcyjne producenta z Triptis. Wersja mega waży 5695 kg (tara) i ma ładowność 26.305 kg. Naczepa ma dwie osie o nośności 20.000 kg i jest bogato wyposażona. Ma m.in. zewnętrzną ramę z systemem mocowania ładunków Fliegl Load-Lock-Profile umożliwiającą niemal dowolne umiejscowienie punktów kotwienia uchwytów do pasów lub łańcuchów, pallet stop, system informatyczny zbierający dane dotyczące eksploatacji naczepy i ułatwiający jej diagnostykę, system kontroli ciśnienia w oponach TPMS Haldex i mechanicznie podnoszony o 400 mm dach Fliegl Eco Lift z gazowymi siłownikami. Mega Fliegla ma też rozwiązanie zapobiegające zimą zaleganiu śniegu i lodu na dachu.
Kurtyny typu Quick Curtain wyposażono w górne i dolne prowadnice. Można je otwierać (zsuwać) zarówno od tyłu, jak i od przodu. To rozwiązanie jest przygotowane do współpracy z podnoszonym i zsuwanym dachem. Jest certyfikowane dla transportu napojów i innych ładunków. Plandeki są też zaopatrzone w nowoczesne systemy naciągu, m.in. układ centralnego naciągu kurtyn bocznych o nazwie Quick Lock. Jest prosty i łatwy w obsłudze. Drążkiem zamontowanym pod powierzchnią ładunkową kierowca jedną ręką naciąga plandekę na całej długości przy załadunku, jak również zwalnia przy rozładunku. Przy wielokrotnym załadunku i rozładunku naczepy w ciągu dnia system ten pozwala skrócić czas postoju naczepy do niezbędnego minimum. Oszczędność czasu przy otwieraniu plandeki to 50%, a przy zamykaniu 30%.

Podnoszony dach i 3-metrowa wysokość ładowni mega Fliegla pozwalają na załadunek nawet trzech poziomów pojemników koszowych wykorzystywanych w przemysłowych łańcuchach logistycznych.
Podwozie to agregat jezdny SAF-a z hamulcami tarczowymi. Dwuobwodowy układ hamulcowy (zgodny z ECE) zaopatrzony jest w automatyczny korektor siły hamowania ALB i system antypoślizgowy z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy (EBS) oraz parkingowy hamulec automatyczny. Pneumatyczne zawieszenie składa się z 4 miechów, a jego wysokość można regulować elektronicznie. Pojazd wyposażono też w system Haldex Soft Docking ułatwiający dokowanie przy magazynowych rampach.
Jego ultradźwiękowe czujniki umieszczone z tyłu naczepy mierzą odległość od przeszkód. Kiedy tył pojazdu znajduje się o metr od rampy, naczepa jest automatycznie wyhamowywana z siłą uzależnioną od jej aktualnego obciążenia. Po uruchomieniu się systemu włączają się diodowe (LED) światła ostrzegawcze i sygnał akustyczny.

Najnowsza naczepa Kögel mega NOVUM ma zoptymalizowaną ramę zewnętrzną i ulepszone nadwozie, a także ładowność większą o 170 kg w porównaniu z poprzednią generacją.
Kögel
Kögel należy do grupy największych europejskich producentów naczep. Jego pojazdy charakteryzują się dużą trwałością, co jest zasługą wykorzystywania w produkcji materiałów najwyższej jakości oraz stosowania ochrony antykorozyjnej także w systemie KTL. Firma oferuje 10 lat gwarancji na korozję perforacyjną ram. Naczepy tej marki cechują się również niską masą własną i dużą ładownością. Najnowsza naczepa mega generacji NOVUM ma zoptymalizowaną ramę zewnętrzną i ulepszone nadwozie. Z ładownością większą o 170 kg w porównaniu z poprzednią generacją masa własna naczepy Mega firmy Kögel w wyposażeniu podstawowym wynosi ok. 6130 kg. Doskonale sprawdza się przy transportach wielkoobjętościowych. Wysokość wewnętrzna naczepy wynosi 3000 mm, co sprawia, że jest ona idealna dla przewoźników z branży motoryzacyjnej wykonujących transporty zaplanowane dokładnie na czas. Hydrauliczny mechanizm podnoszenia dachu, który wchodzi w skład seryjnego wyposażenia, umożliwia załadunek i rozładunek trzech ustawionych piętrowo skrzyniopalet. Zwiększa on boczną wysokość przeładunkową z przodu o 600 mm, a z tyłu o 500 mm.
Poza znanymi zaletami generacji NOVUM, jak np. nowa konsola złączy powietrznych i elektrycznych na przedniej ścianie, która przenosi siły na ramę wzdłuż bocznego wspornika, nowa rama zewnętrzna ułatwiająca dostęp do punktów mocowania Vario-Fix oraz kieszenie na listwy z możliwością rozmieszczenia na wiele sposobów, Kögel Mega ma także bogate wyposażenie seryjne. 13 par pierścieni mocujących dołączanych seryjnie wyposażono teraz w boczne haki mocujące ułatwiające obsługę. Wytrzymują one działanie siły rozciągającej o wartości 2500 kg. Naczepa ma oczywiście certyfikat zabezpieczenia ładunków wg normy DIN EN 12642 Code XL.

Dla naczepy Kögel Mega generacji NOVUM dostępnych jest wiele różnych opcji wyposażenia. Należą do nich m.in. różne zestawy do zabezpieczenia ładunku, wyposażenie RoRo, burty, podwójna kodyfikacja kolejowa i rynna do transportu stali.
Wyposażenie dla branży automotive jest zgodne z wymogami Daimlera. Obejmuje między innymi listwy ograniczające palety ze stali i podwojenie ściany czołowej ze sklejki antypoślizgowej o grubości 12 mm i wysokości 1250 mm. Naczepa ma nowe nadwozie Strong & Go. Łączy ono innowacyjną zabudowę generacji NOVUM z integralną plandeką dachową z pasami usztywniającymi Kögel. Dzięki temu ekonomicznemu rozwiązaniu podczas transportu palet kratowych i ładunków wiązanych zgodnie z normą DIN EN 12642 Code XL oraz wytycznymi Daimler 9.5 nie jest konieczne zastosowanie listew bocznych. W przypadku małych palet zgodnie z wytycznymi Daimler 9.5 wymagane są jednak listwy boczne. Nowość w Kögel Mega to też tylne lampy zespolone Kögel LUXIMA oraz skrzynia do przechowywania 24 europalet. Dzięki zoptymalizowanej wysokości skrzyni możliwa jest teraz odległość od podłoża wynosząca 100 mm. W celu zwiększenia bezpieczeństwa transportu i aby zapobiec wypadkom podczas skrętów, naczepa może być wyposażona w opcjonalne boczne światła sygnalizacyjne.
Dzięki modułowej konstrukcji uniwersalnego nadwozia Kögel FlexiUse, można je również stosować w wersji Mega generacji NOVUM. Konstrukcja ta posiada ośmiostopniową regulację co
25 mm z przodu i czterostopniową regulację co 50 mm z tyłu, co pozwala na niezależną regulację wysokości nadwozia o 200 mm z przodu i z tyłu. Umożliwia to transport towarów o wysokości wewnętrznej od 2850 mm do 3050 mm z przodu i z tyłu. Naczepę Kögel Mega generacji NOVUM można też zamówić z dwoma osiami 10-tonowymi. Odstęp między osiami wynosi 1810 mm i gwarantuje stabilną jazdę. Wersja ta ma niższą masę własną i pozwala obniżyć koszty eksploatacji i paliwa. Dla naczepy Kögel Mega generacji NOVUM dostępnych jest wiele różnych opcji wyposażenia. Należą do nich m.in. różne zestawy do zabezpieczenia ładunku, wyposażenie RoRo, burty, podwójna kodyfikacja kolejowa i rynna do transportu stali.
(rum)
Fot. materiały producentów