DAF: Nowa gama pojazdów CF Electric o zwiększonym zasięgu
DAF Trucks wprowadzając technologię VDL E-power zwiększyła dwukrotnie – do ponad 200 kilometrów – zasięg pojazdów DAF CF Electric. Ponadto wprowadzenie akumulatorów nowej generacji umożliwiło zmniejszenie masy pojazdu o 700 kg, co bezpośrednio przekłada się na większą ładowność.

Testy eksploatacyjne pierwszych modeli CF Electric rozpoczęły się już w 2018 r. u klientów z Holandii i Niemiec. Drugą generację pojazdów – wyposażoną w nowe oprogramowanie i nowy deskę rozdzielczą – wprowadzono do limitowanej oferty w ubiegłym roku.
Pojazdy DAF CF Electric stanowią doskonałe rozwiązanie dla wymagających zerowej emisji i cichej pracy zastosowań w obszarach miejskich, w tym do segmentów ogólnej dystrybucji, dostaw do supermarketów i wywozu odpadów. DAF oferuje obecnie pojazd CF Electric w postaci ciągnika siodłowego 4×2 (Dopuszczalna Masa Całkowita Zestawu: 37 ton) oraz w postaci podwozia pod zabudowę 6×2 z wleczoną osią tylną zapewniającą maksymalną zwrotność (Dopuszczalna Masa Całkowita Pojazdu: 28 ton).
Najnowsza generacja pojazdów elektrycznych CF Electric opiera się na sprawdzonej niezawodności i łatwości obsługi poprzednich generacji. Nowym elementem zastosowanym w drugiej generacji jest akumulator litowo-jonowy o pojemności 350 kWh (pojemność użyteczna 315 kWh). Akumulator ten nie tylko ma większą moc, ale jest również znacznie lżejszy – nie mniej niż o 700 kg. To zmniejszenie masy przekłada się bezpośrednio na większą ładowność pojazdu.
Akumulator jest kondycjonowany, co oznacza, że jego temperatura zawsze mieści się w zakresie od 25 do 40 stopni Celsjusza, niezależnie od pogody. Zapewnia to trwałość i stałą wydajność zestawu akumulatorów.
Dzięki zwiększonej pojemności akumulatora, przy jednoczesnym zachowaniu tych samych wymiarów, zasięg modeli z gamy CF Electric wynosi teraz ponad 200 kilometrów – dwa razy więcej w porównaniu z poprzednimi generacjami. Pełne ładowanie akumulatora odbywa się zwykle w bazie pojazdu ciężarowego i zajmuje około 75 minut przy zastosowaniu stacji ładującej o mocy 300 kilowatów.
Ładowanie akumulatora podczas załadunku/wyładunku lub w czasie przerwy w pracy kierowcy umożliwia przejechanie pojazdem DAF CF Electric do 500 kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym. Oznacza to dużą poprawę produktywności i wydajności pojazdu ciężarowego.
DAF CF Electric | Ciągnik siodłowy FT — specyfikacja techniczna |
|
Konfiguracja osi |
4×2 |
Rozstaw osi |
3800 |
Masa własna ciągnika siodłowego |
9000 kg |
Moc silnik elektrycznego |
210 kW |
Moment obrotowy |
2000 Nm |
Pojemność akumulatora |
350 kWh (użyteczna 315) |
Zasięg pojazdu z całkowicie naładowanym akumulatorem |
do 220 km |
Szybkie ładowanie akumulatorów |
75 minut (przy 300 kW) |
DAF CF Electric | Podwozie FAN pod zabudowę — specyfikacja techniczna |
|
Konfiguracja osi |
6×2, oś wleczona |
Rozstaw osi |
3800/4200/4600/4800 |
Masa własna podwozia pod zabudowę |
10 200 kg |
Moc silnik elektrycznego |
210 kW |
Moment obrotowy |
2000 Nm |
Pojemność akumulatora |
350 kWh (użyteczna 315) |
Zasięg pojazdu z całkowicie naładowanym akumulatorem |
do 220 km |
Szybkie ładowanie akumulatorów |
75 minut (przy 300 kW) |
Korzystanie z pojazdów z napędem elektrycznym wymaga odpowiedniego podejścia ze strony klienta. Dlatego też DAF oferuje klientom wsparcie w postaci zaawansowanych symulacji tras obejmujących porady dotyczące inteligentnego i wydajnego ładowania akumulatorów, aby pomóc im w jak najbardziej efektywnym planowaniu eksploatacji pojazdu. DAF zapewnia również – wraz z wybranymi dostawcami, takimi jak VDL — porady dotyczące optymalnej infrastruktury do ładowania akumulatorów.
Sprzedaż pojazdów z gamy CF Electric o zwiększonym zasięgu rozpoczyna się we wrześniu 2020, a pierwsze dostawy planowane są na początek roku 2021.
– Dzięki zwiększonemu zasięgowi gama CF Electric umocni naszą pozycję lidera w dziedzinie elektrycznego transportu drogowego – mówi Ron Borsboom, dyrektor wykonawczy ds. rozwoju produktów DAF. „Ten pojazd ciężarowy został opracowany jako odpowiedź na rosnące wymagania związane z poprawą jakości powietrza w naszych miastach i obniżeniem poziom emisji CO2. 500 kilometrów pokonanych dziennie wyłącznie na napędzie elektrycznym zapewni firmom transportowym spore pole manewru”.
(MM)
Fot. DAF